واکنش آیت الله سبحانی به تحریف حقایق تاریخی از سوی وهابیت

درس تفسیر قرآن کریم آیت الله سبحانی
حضرت آیت‌الله سبحانی در جلسه تفسیر قرآن کریم در مدرسه حجتیه قم با تاکید بر این که وهابیان در معنای بدعت نیز بدعت گذاشته‌اند، نسبت به تحریف وقایع تاریخی از سوی این فرقه واکنش نشان داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری سا، حضرت آیت ‌الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید ظهر امروز در درس تفسیر خود که در مسجد مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) برگزار شد، با بیان این‌که قرن در قرآن به معنای نسل آمده است، گفت: قرن قرآن همان قرن پیامبر اکرم(ص) است.
وی با اشاره به سخن پیامبر اکرم(ص) که در حدیثی می‌فرمایند «بهترین قرن‌ها، قرن من است، سپس قرنی که پیوسته به آن است و قرن بعدی پس از آن»، افزود: این سه قرن مقیاس شرک و توحید و بدعت و سنت است.
این مرجع تقلید با بیان این‌که وهابی‌ها بر روی این حدیث تأکید فراوانی داشته و می‌گویند اشاره پیامبر اکرم(ص) به سیصد سال اول تاریخ اسلام است، اظهار داشت: آنها می‌گویند قرن پیامبر اکرم(ص) بسیار درخشان و توأم با موفقیت‌های فراوان برای مسلمین بوده است و هر چه از آن بگذرد بدعت به حساب می‌آید.
شکی نیست بهترین قرن‌ها قرن پیامبر اکرم(ص) است
حضرت آیت‌الله سبحانی خاطرنشان کرد: شکی نیست بهترین قرن‌ها قرن پیامبر اکرم(ص) است اما سؤالی که باید از وهابیان پرسید این است که آیا قرن دوم هم که در آن فجایع متعدد و جنگ و کشتارهایی همچون کشته شدن خلیفه، به شهادت رساندن امام علی (ع) در محراب نماز، مسموم کردن امام حسن (ع)، واقعه کربلا و شهادت امام حسین (ع) و یارانش، واقعه حره که در آن سپاه شام سه شبانه روز زنان و دختران مسلمان را بر خود حلال کردند و سه جنگی که میان امیرمؤمنان(ع) و دشمنانش به وقوع پیوست نیز جزو بهترین قرن‌ها به شمار می‌رود؟
وی ادامه داد: قرن در اصطلاح مورخین یک صد سال است و در تاریخ اسلام قرن به معنای سن یک نسل که میانگین آن ۷۰ سال است گفته می‌شود.
این مرجع تقلید با بیان این‌که صدور چنین حدیثی از پیامبر اکرم(ص) بعید به نظر می‌رسد، زیرا قرن پس از ایشان قرن کشتار و جنگ و فجایع بزرگ بوده است، تصریح کرد: در ثانی در این سیصد سال ۷۰ مذهب مختلف از اسلام به وجود آمد و جعل حدیث فراوانی در این سال‌ها انجام شد و این مسأله بیانگر آن است که وهابیان در معنای بدعت نیز بدعت گذاشته‌اند.
قرآن بر سه محور عقاید و توحید، نبوت و معاد بنا شده است
وی با بیان این‌که قرآن بر سه محور عقاید و توحید، نبوت و معاد بنا شده است و برای اثبات عقاید به دنبال براهین پیچیده نمی‌رود و مسائل را به صورت ساده برای همه بیان می‌کند، ابراز داشت: قرآن برای همه اقشار بشر نازل شده است و همه می‌توانند با هر ظرفیتی از آن بهره ببرند، مثل قرآن مثل دریاست که هر کس به قدر وسع و توانش می‌تواند از آن بهره ببرد.
افراد کم ظرفیت حقایقی را از قرآن درک می‌کنند که برای آن‌ها مفید است

این مرجع تقلید با اشاره به این‌که افراد کم ظرفیت حقایقی را از قرآن درک می‌کنند که برای آن‌ها مفید است، خاطرنشان کرد: اما کسانی که متخصص در قرآن هستند در اعماق آن فرورفته و گوهر‌های ناب آن را استخراج می‌کنند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 2 = 5