شرح دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان؛

حجت الاسلام علی اصغر تقوی مسئول موسسه فقهی حضرت جواد الائمه  و عضو اتاق فکر تبلیغ

حجت الاسلام علی اصغر تقوی مسئول موسسه فقهی حضرت جواد الائمه <ع> و عضو اتاق فکر تبلیغ

انبیاء و اولیاء بهترین راهنما برای کسب رضایت الهی هستند خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز فقهی جوادالائمه (ع) در شرح دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان به بیان راه های کسب رضایت خدا و جلوگیری از نفوذ شیطان پرداخت. حجت الاسلام علی اصغر تقوی، مدیر مرکز فقهی جوادالائمه و عضو اتاق فکر تبلیغ ، ظهر امروز در برنامه رادیو خراسان به شرح دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان پرداخت.

اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الى مَرْضاتِکَ دلیلاً ولا تَجْعَل للشّیْطان فیهِ علیّ سَبیلاً واجْعَلِ الجَنّهِ لی منْزِلاً ومَقیلاً یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین.

حجت الاسلام تقوی عضو اتاق فکر تبلیغ ابتدا ارکان دعا را چنین بیان داشت: خدایا راهنمایان و ارشادگرانی به من بده تا مرا به سوی رضایت و خشنودی شما راهنما باشند،  مسیری در قلبم و عملم و روح و جسم و جانم برای ورود شیطان قرار مده، بهشت برین را منزلگاه و استراحتگاهم قرار ده و شما شنونده و پاسخ گوی فریاد کنندگان و جویندگانی.

عضو اتاق فکر تبلیغ افزود: تقریبا می شود گفت که بیشتر روزها به چهار مطلب در دعا اشاره شده که این خود می تواند دارای رمزی باشد و بیانگر مطلبی که بعضا از فهم و درک ما خارج است و معصومین (ع) هستند که آگاه به این رموز هستند. اما می توان نتیجه گرفت که خیرات و برکات وعده داده شده در ماه مبارک رمضان در احادیث و روایات قدرت این جسارت را به بندگان داده تا خواسته های بزرگی را مطرح کنند و بر مبنای این که از بزرگ باید تقاضایی بزرگ داشت چنین درخواست هایی کنیم.

راه و روش کسب رضایت الهی

مدیرمرکز فقهی جوادالائمه بخش اول دعا را که در خواست دلیل و راهنما برای رسیدن به رضایت خدا است بیان داشت: چه کسی بهتر از انبیاء و پیامبران می توانند هادی و یا راهنمای بشر باشد لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ » کتب آسمانی در طول تاریخ بشریت بهترین مرشد برای نسل ها و عصرها بوده اند قرآن کریم بهترین هادی برای ابناء بشر است  إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ وَیُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ» و « أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ» دلیل بر این گفتار است.

عضو اتاق فکر تبلیغ افزود: راز موفقیت بشر در تمسک به قرآن است چرا که وَلاَ رَطْبٍ وَلاَ یَابِسٍ إِلاَّ فِی کِتَابٍ مُّبِینٍ» قرآن و کتب آسمانی زمانی بهترین هادی هستند که بهترین مفسران آنرا برای بشریت تفسیر کنند خاندان رسالت، ائمه هدی و فرزندان آنها بهترین مفسران قرآن هستند در نتیجه بهترین راهنمای بشرند.

استاد حوزه و دانشگاه خراسان عضو اتاق فکر تبلیغ بیان داشت: زیارت جامعه کبیره بهترین راهنما برای بدست آوردن رضایت خداوند است« بِمُوالاتِکُمْ عَلَّمَنَا اللَّهُ مَعالِمَ دِینِنا » سیل سخنان معصومین(ع)، صحیفه سجادیه، نهج البلاغه و نهج الفصاحه، قال الباقر و قال الصادق ها، همه و همه بهترین دلیل برای هدایتند تا زمانیکه انسانها چنگ به ریسمان محبت آل الله بزنند رستگاری و فلاح حق مسلم آنهاست.

عضو اتاق فکر تبلیغ افزود: نکته دیگری که در این عبادت می شود فهمید اینکه چه اعمالی می تواند رضایت خداوند را به دنبال داشته باشد. اگر به سراغ هادیان اصلی بشریت برویم و در محضر اولیاء زانو بزنیم از فحوای کلام اولیاء برداشت می کنیم که اولا محبت اهل بیت توأم با تبعیت و تمسک به قرآن همراه با فهم و تبعیت و خلوص در عمل و نیت از اعمالی است که مورد جلب رضایت خداست.

حجت الاسلام تقوی عضو اتاق فکر تبلیغ در ادامه بیان اعمالی که مورد رضایت خداست ابراز داشت: محبت به مخلوق خدا برای خدا، انفاق در راه خدا با جان و مال، عدم شرک به خدا، انجام واجبات و ترک محرمات نیز از اعمالی است که اگر بنده انجام دهد رضایت الهی را کسب خواهد کرد.

عضو اتاق فکر تبلیغ  افزود: مبارزه با هوای نفس، اهمیت دادن به نماز چون از اولین عملی که در قیامت پرسیده می شود نماز است و نیز اعتقاد و باور به قیامت و حساب و کتاب هم از این موارد رضایت خداست که در روایات ما آمده است.

راه های مبارزه با نفوذ شیطان

عضو اتاق فکر تبلیغ گفت: توجه به دو نکته ضروری به نظر می رسد که اول بهترین دلیل و راهنما برای جلب رضایت حضرت حق جل و جلاله تعالی چه کسانی است و نکته دوم اینکه با انجام چه اعمالی می توان با عنایت و توجه خداوند رضایت او را جلب کرد. بحث طولانی می طلبد و اما اینکه چگونه راه نفوذ شطان بسته شود باید گفت که ابتدا باید شیطان را شناخت و بهترین راه شناخت شیطان رجوع به قرآن کریم است قرآن کریم شیطان را به عنوان دشمن بزرگ و دشمن آشکار معرفی می کند می فرماید، عدو مبین  و اگر چنین است نباید دشمن را به زندگی راه داد.

عضو اتاق فکر تبلیغ افزود: دومین راه برای جلوگیری از نفوذ شیطان یک راه ظاهری است یک راه باطنی، راه اول دستورات اهل بیت (ع) است مثلا می فرمایند اول هر کاری بسم الله گفتن می تواند از نفوذ شیطان جلوگیری کند و یا بعضی از ادعیه و آیات قرآن یا پناه بردن از فکر او به خداوند با اعوذبالله من الشیطان الرجیم و آنچه به باطن فرد مربوط می شود خدائی بودن عمل است که خود سبب دوری شیطان و عدم نفود او می شود.

حجت الاسلام تقوی بعضو اتاق فکر تبلیغ یان داشت: اگر هوای نفس را کنترل کنیم اگر اعمال بر عقل سلیم عرضه شود و با کنترل عقل انجام پذیرد موفق خواهد بود خلوص در عمل شیطان را دربند می کند نماز با شرایطش بر دست و پای شیطان قفل می زند. روزه زندان شیطان است.

عضو اتاق فکر تبلیغ  افزود: کنترل زبان خشم شیطان را بر می انگیزد نگهداری چشم از نگاه به نامحرم شیطان را بیچاره می کند. اگر ابن ملجم چشمش را می بست شاید بهترین خلق خدا با ضرت او به شهادت نمی رسید. مواظبت بر لقمه حلال و دوری از حرام، صدها کیلومتر انسان را از شیطان و اعوان و انصارش دور می کند.

مدیر مرکز فقهی جوادالائمه عضو اتاق فکر تبلیغ ابراز داشت: صبر و حلم عصبانیت شیطان را همراه دارد کظم غیظ شیطان را تا مرز مرگ پیش می برد. این ها مواردی است که می تواند بخشی از راه کارهای عدم راه یابی شیطان در وجود انسان باشد.

عضو اتاق فکر تبلیغ در مورد بخش دیگر دعا که درخواست بهشت می باشد افزود: معتقدات ما که هم حق است و هم صدق به ما می آموزند که اگر به آنچه گفته شد جامعه عمل پوشیده شود خودبه خود بهشت منزلگاه انسان می شود چرا که بهشت برای همین اعمال و عاملین به این گفته ها خلق شده است.خداست که به این حاجات ما گواه، قاضی و هادی است.

عضو اتاق فکر تبلیغ ادامه داد: اما آنچه خواست ما است تکیه بر این اعمال نیست در عین حالیکه این ها اصل و رکن و پایه هستند اما در نهایت دعایی می کنیم که خلاصه همه گفته های ماست و آن اینکه خدایا با فضلت با ما رفتار کن






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = 3