در نشست معاونان حوزه علمیه اصفهان با مسئولین حوزه علمیه خراسان مطرح شد: حضور و مشاوره فعال فضلای اهل نظر حوزه علمیه خراسان با مرکز مدیریت این حوزه

مدیر اجرائی حوزه علمیه خراسان گفت: تمام فضلای اهل نظر و فکر این حوزه در قالب گروه‌های علمی با این مرکز همکاری دارند که این امر منشأ برکات زیادی شده است.

گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، حجت الاسلام و المسلمین فرجام در نشست معاونان مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان با مسئولین مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان در مشهد با بیان این مطلب که برای تبادل تجربه‌ها و استفاده از طرح‌ها و برنامه‌های یکدیگر اینگونه جلسات مفید است، گفت: برگزاری نشست مشترک مدیران حوزه‌های علمیه قم، اصفهان و مشهد از پیشنهادهای مدیر حوزه علمیه مشهد بود که ۲-۳ جلسه در مشهد و ۲ نشست در قم برگزار شد و در نتیجه تفاهم نامه‌های خوبی به اجرا در آمد.

وی تبادل نظرهای مستمر بین این سه حوزه را ضروری عنوان و خاطر نشان کرد: با این کار، انتقال خیلی از تجربه‌ها و هم‌افزایی برنامه‌ای و نیز از بین بردن ناهماهنگی اداری و اجرایی را به دنبال خواهد داشت.

دبیر شورای برنامه‌ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان با اشاره به تفاوت طول مدت سطح چهار در حوزه علمیه خراسان و قم،‌ ابرازداشت: با توجه به این که درس خارج فقه و اصول مرحوم آیت الله فلسفی (ره) در مشهد ۸ تا ۱۰ سال طول می‌کشید، دوره مقطع خارج در این حوزه برای مدت هشت سال تعریف شده است.

وی افزود: در کنار دروس فقه و اصول مقطع خارج، چهار عنوان تخصصی تفسیری نیز برای طلاب این مقطع در نظر گرفته شده که محصلان آن باید در یکی از این زمینه‌ها دوره مربوطه را بگذرانند.

حجت الاسلام و المسلمین فرجام با اشاره به راه‌اندازی رشته‌های تخصصی ادبیات عرب، فقه و اصول، علوم قرآن، علوم حدیث، فقه مقارن و کلام اسلامی در حوزه علمیه خراسان، یادآورشد: رشته‌های تخصصی در مشهد براساس نیاز و با آیین نامه بسیار دقیق راه‌اندازی می‌شود.

وی به راه‌اندازی رشته تخصصی فقه قضاء در مشهد اشاره و خاطر نشان کرد: در این رشته ۱۰۴ واحد درسی با دو گرایش حقوق خصوصی و جزاء در کنار دروس سطح دو و سه با تعریف کارشناسی ارشد پیوسته در نظر گرفته شده که هم اکنون بیش از ۳۰ نفر در این رشته به تحصیل اشتغال دارند.

مدیر اجرائی حوزه علمیه خراسان تأکید کرد: برای اولین بار، رشته تخصصی تبلیغ با گرایش حج و زیارت در این حوزه راه‌اندازی شده است.

وی با بیان این مطلب که در پشتوانه برنامه‌ریزی این حوزه، کمیسیون‌هایی بر اساس حضور اهل فن تشکیل شده، ابرازداشت: کمیسیون‌های «اجتماعی و ارتباطات»، «تهذیب و اخلاق»، «آموزش»، «پژوهش» و نیز «ستاد تفسیر» که کار کمیسیون مربوطه را دنبال می‌کند، خروجی‌های خوبی داشته و بسیار پرکار، با برکت، مفید و با منفعت همراه بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین فرجام با اشاره به فعالیت‌های گروه‌های علمی با بهره‌مندی از فضلای حوزه علمیه خراسان، اظهارداشت: تمام فضلای اهل نظر و فکر این حوزه با این گروه‌ها همکاری داشته و این امر منشأ برکات زیادی شده است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = 11