در گفتگو با مدیر حوزه های علمیه تشریح شد : حوادث مصر و راه برون‌رفت از آن

boshehri_l92llll_156640
 مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به حوادث و رخدادهای اخیر مصر، اظهار داشت: مصر باید انتخابات را پیش از موعد مقرر در فضای بدون التهاب برگزار کند و به نظرمی رسد غیر از این راهی برای خاموش کردن آتش خشونت و کشتار در این کشور وجود ندارد.خبرگزاری حوزه// با توجه به حوادث و رخدادهای جهان اسلام به ویژه در خصوص مسائل کشور مصر در گفت وگویی ، نظر آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور را در قبال این حوادث جویا شدیم.

 * ارزیای کلی خود را از وقایع اخیر جهان اسلام بفرمایید.   

شرایطی که امروز بر جهان اسلام می گذرد، بسیار ناگوار بوده و انسان به این نکته پی می برد که توطئه ای حساب شده و هدفدار، جهان اسلام را نشانه رفته است. دشمن صهیونیستی به عنوان طراح اصلی حوادث اخیر با کمک برخی مرتجعین منطقه، توطئه هایی را در مصر، عراق و لبنان با هدف شعله ور کردن فضای کشورهای اسلامی طراحی کرده است.

رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی در حال انتقام گیری از رخدادهای حرکت بیداری اسلامی هستند و قصد مصادره آن را به سود  خود دارند و متاسفانه به دلیل عدم آگاهی مسئولان و نخبگان این کشورها و به ویژه آنچه در مصر رخ می دهد، ما معتقدیم دشمنان در نیل به پیروزی قرار دارند.

 * حضرت عالی به مسئله مصر اشاره کردید؛ نظرتان را در خصوص حوادث مصر بفرمایید.  

مشکلات موجود در مصر حاصل رودررویی مردم با مردم از یک سو؛ و مردم و ارتش این کشور در سوی دیگر است.

آن حرکت انقلابی مردم که منجر به سرنگونی فرعون مصر شد، امروز تبدیل  به مسئله رویارویی، کشتار و از بین رفتن تمام آمال ها و آرزوهای مردم پس از انقلاب شده است.

 * علما و سران مذاهب دینی مصر چه وظیفه ای در قبال حوادث اخیر دارند؟ 

جامعه الازهر مصر در این شرایط مسئولیت سنگینی را بر عهده دارد؛ آن ها باید در این زمینه نقش تاریخی ایفا کنند.

مسئولان الازهر، علما و احزاب سیاسی مصری باید به جای جانب داری از گروهی در برابر گروه های دیگر، نقش وحدت گرایانه را ایفا کنند تا این آتش شعله ور شده را خاموش کنند در غیر این صورت حوادث تلخی پیش بینی می شود.

برگزاری انتخابات پیش از موعد تنها راه برون رفت از حوادث مصر 

 *  در شرایط فعلی مصر هیچ گروه و حزبی به مفاد تفاهمات پایبندی ندارد و از طرفی با اعلام بیانیه های حزب اخوان المسلمین، بخشی از مردم به خیابان ها آمده و ارتش هم برای ایجاد نظم با جنگ و برخورد به مردم روی آورده است. بهترین پیشنهاد برای برون رفت از شرایط فعلی مصر را چه می دانید؟      

تداوم وضعیت فعلی، ضامن آینده روشنی برای مصر و مردم این کشور ندارد؛ طرف های ماجرا باید به دوراندیشی برسند که با اعلام بیانیه و خشونت موفقیتی کسب نخواهند کرد.

محور توافقات اصلی باید پایبندی ارتش مصر و تمام احزاب و گروه های سیاسی به صندوق های آرای مردم در یک فضای غیرملتهب باشد.در نخستین اقدام باید تمهیداتی اندیشیده شود که فرصت جدیدی با محوریت آرا و نگاه مردم مصر ایجاد شود.

طرف های مصری باید به این نکته توجه داشته باشند که کشمکش های خیابانی و کشت و کشتارها تعیین کننده سرنوشت حکومت نیست.مصر باید انتخابات را پیش از موعد مقرر در فضای بدون التهاب برگزار کند و به نظرمی رسد غیر از این راهی برای خاموش کردن آتش خشونت و کشتار در این کشور وجود ندارد چرا که در صورت تدوام کشتارها، شاهد جنگ داخلی خواهیم بود که در این صورت خسارت های بسیاری به زیرساخت های این کشور وارد و فجایع ناپسندی  برای مردم بوجود می آید.

سازمان کنفرانس اسلامی به مسئله مصر ورود پیدا کند

 *  نقش کشورهای اسلامی را در برقراری آرامش و ثبات در مصر را چگونه ارزیابی می کنید؟

به عقیده بنده سازمان کنفرانس اسلامی باید ورود جدی به مسئله و حوادث مصر داشته باشد؛ همچنین باید هیئت هایی از کشورهای اسلامی به عنوان خیرخواه این کشور، برای رفع اختلاف و برقراری آرامش نقش فعال تری را ایفا کنند.

  دشمنان انسجام و وحدت مردم عراق را نشانه گرفته اند

 * در روزهای اخیر همزمان با حوادث مصر، بمب گذاری ها و انفجارهایی را در کشور عراق شاهد بودیم؛ حضرتعالی چه برداشتی از رخدادهای اخیر این کشور اسلامی دارید؟

جریان عراق حساب دیگری دارد؛ آمریکایی ها در این کشور به اهداف و خواسته های خود دست پیدا نکردند و از طرفی با توطئه برخی کشورهای مرتجع منطقه، درصدد طراحی توطئه هایی با هدف از بین بردن وحدت و انسجام مردم عراق هستند.

امروز به شکل دموکراسی در کشور عراق شاهد حکومت مردمی هستیم و طوایف و احزاب مختلفی در این حکومت فعالیت دارند و بحث مذهب و به ویژه شیعه و سنی در میان مردم این کشور مطرح نیست.

اما دشمنان براساس نیت ها و اهداف خود نمی خواهند دولت عراق استقرار و ثبات داشته باشد و به همین دلیل بازماندگان حزب بعث به همراه گروه های سیاسی که ارتباط های قوی با بازماندگان رژیم صدام و کشورهای منطقه دارند، نقش جدی در کشتار و انفجارها ایفا می کنند و امکانات مالی و نظامی نیز در اختیار آن ها قرار دارد و پناهندگی سیاسی به این گروه ها نیز نشان از عمق کینه به دولت مردمی عراق را دارد.

 انفجار اخیر لبنان، نشان از شکست دشمن در سوریه است

 * در روزهای اخیر انفجار و اقدام تروریستی در منطقه ضاحیه جنوبی بیروت همزمان با سالگرد پیروزی حزب الله لبنان در جنگ ۳۳ روزه صورت گرفت که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از مردم شد؛ نظر حضرتعالی در خصوص انفجارها و حوادث کشور لبنان چیست؟ 

رخداد انفجار در بیروت که از ناحیه گروه تکفیری انجام شد، نشان دهنده این است که آن ها در صحنه عمل سوریه، دچار مشکل شدند و در برابر اراده مردم و ارتش سوریه و حضور جدی حزب الله، مردم بی پناه لبنانی را هدف قرار دادند که البته به توفیقی هم دست پیدا نخواهند کرد.

 گروه های تکفیری بالاخره کاسه امت اسلام را لبریز می کنند

 * به گروه های تکفیری اشاره داشتید. پیش بینی حضرتعالی از آینده این گروه ها با توجه به جنایت هایی که از آن ها در جهان اسلام مطرح است، چیست؟

این حرکت تکفیری که در دنیای اسلام شاهد هستیم، بالاخره کاسه صبر مردم را روزی لبریز خواهد کرد و در مقابل این جنایت ها، مردم به مقابله با آنها خواهند پرداخت.

در شرایط فعلی که گروه های تکفیری با دلار و امکانات تسلیحاتی حمایت می شوند، مشکلاتی را برای مردم مسلمان ایجاد کرده اند اما با گذشت زمان و روشن شدن چهره این گروه ها و با فاصله گیری مردم با این گروه ها  به انزوا کشیده می شوند و بی شک پیروز واقعی جبهه مقاومت خواهد بود.

دشمن به دنبال سرایت آتش فتنه به سایر کشورهای اسلامی است

 * آیا امکان تداوم شعله حوادث کشورهای مصر، سوریه، لبنان و عراق به کشورهای اسلامی دیگر نیز وجود دارد؟   

دشمنان قطعا این هدف را دنبال می کنند و این مسئله بستگی به هوشیاری مردم و مسئولان کشورهای اسلامی دارد. در صورتی که حوادث اخیر مورد غفلت و بی توجهی قرار گیرد، آشوب و فتنه که در راس برنامه های دشمنان قرار دارد، به تمام کشورهای اسلامی سرایت می کند تا در نتیجه مسلمانان فرصت پیدا نکنند به مقابله با دشمنان واقعی فکر کرده و با مسائل و فتنه های داخلی سرگرم شوند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + 3 =