گذری بر فعالیتهای شیعیان تایلند

به بهانه آشنایی وهمراهی با مستبصر تایی
کشور تایلند که دارای حکومت بودائی مذهب است، دارای جمعیتی در حدود ۶۷ میلیون نفر است که ۱۰ درصد از این جمعیت را مسلمانان تشکیل میدهند و عمده این مسلمانان از خواهران و برادران اهل تسنن شافعی مسلک است.
غرفه شیعیان تایلند در بخش بین الملل بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با عرضه محصولاتی نظیر ترجمه قرآن به زبان «تائی» برپا شده است و مسئولیت غرفه مذکور را جمال الدین نوم پاتان دانشجوی دکترای رشته معارف اسلامی و از طلاب حوزه علمیه قم بر عهده دارد.
جمال الدین نوم پاتان مدت ۱۰ سال است در حوزه علمیه قم به تحصیل می‌پردازد و در کشور تایلند با لباس روحانیت شیعی به انجام فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی می‌پردازد. وی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی تسنیم به تشریح برنامه‌های فرهنگی، قرآنی روحانیون تایلند و در رأس آنها حجت الاسلام و المسلمین سید سلیمان حسینی پرداخت.
مسجد روح الله؛ مرکز تبلیغی شیعیان در تایلند
به گزارش تسنیم، وی در این خصوص اظهار داشت: مسجد روح الله در شهر «ناخان سی تامارات» به نام امام خمینی(ره) بنا نهاده شده که مرکز تبلیغی شیعیان در جنوب تایلند محسوب می‌شود و امام جماعت آن حجت الاسلام سید سلیمان حسینی است که همدرس سید حسن نصرالله در حوزه‌های علمیه قم بوده و هم اکنون نیز نقش تبلیغی و رهبری وی در میان شیعیان تایلند شبیه به نقش سیدحسن نصرالله در میان شیعیان لبنان است.
تأسیس «انجمن محبان ولایت فقیه» اقدام موثر روحانیون تایلند
به گفته وی تاسیس «انجمن محبان ولایت فقیه» در کشور تایلند یکی از اقدامات موثر روحانیون این کشور در راستای تبیین مبانی نظام ولایت فقیه و نیز پاسخگوئی به شبهات مسلمانان در خصوص ولایت فقیه است که از طرفداران زیادی برخوردار است.
نوم پاتان از جمله فعالیت‌های مذهبی حجت الاسلام سید سلیمان حسینی در ماه رمضان به اجرای برنامه «رمضان مبارک» در شبکه ملی تایلند اشاره کرد و گفت: این برنامه که به پیشنهاد سید سلمان حسینی تهیه و پخش می‌شود،  شامل قرائت قرآن توسط اساتید قرائت، گفتگوی سید سلیمان حسینی با مجری برنامه در خصوص قرآن و اهل بیت و همچنین بررسی اوضاع جهان اسلام و بیداری اسلامی توسط سید مبارک حسینی «رئیس انجمن محبان ولایت فقیه تایلند» است.
وی افزود: در تایلند مسجد برای شیعیان کم است اما حسینیه‌ها زیاد است و از جمله آنها حسینیه المهدی(عج) است که در جزیره پوکتس (یک جزیره توریستی) ساخته شده و حجت‌الاسلام سید سلیمان حسینی هر ماه یک بار به آنجا رفته و فعالیت‌های تبلیغی و ارشادی خود را در آنجا انجام می‌دهد.
شیعیان تایلند، گوش به فرمان رهبر ایران
این فعال فرهنگی از عشق و ارادت شیعیان تایلند به امام خامنه‌ای خبر داد و افزود: شیعیان تایلند همواره گوششان به فرمان رهبر ایران است و خود را ملزم به اجرای فرامین ایشان می‌دانند؛ به عنوان مثال در موضوع سبک زندگی اسلامی و قرآنی مردم و روحانیون تایلند اهتمام ویژه‌ای به تغییر در سبک زندگی خود بر مبنای قرآن و اهل بیت دارند و فعالیت‌های پژوهشی عمده ای نیز در این زمینه در حال انجام است.
«حکومت بر اساس قوانین اسلام» و «ایستادگی در مقابل استکبار جهانی» عواملی هستند که به عقیده نوم پاتان باعث محبوبیت دو چندان جمهوری اسلامی ایران در تایلند شده‌اند که این عوامل علاقه اهل سنت تایلند به جمهوری اسلامی ایران را نیز برانگیخته است.
وی در بخش دیگر صحبت‌های خود به فعالیت‌های تبلیغی وهابیت در تایلند اشاره کرد و گفت: گروه‌های تبلیغی وهابیت در تایلند دست به فعالیت‌های گسترده تبلیغی زده و با حمایت عربستان سعودی در بین مسلمانان اهل تسنن نفوذ کرده‌اند؛ تا جائی که هم اکنون در کشور تایلند مدارس وهابیت تاسیس شده است.
برتری منطق قدرتمند شیعه در مناظرات با وهابیون تایلند
جمال الدین نوم پاتان از منطق قدرتمند شیعیان تایلندی در مناظرات با وهابی‌ها در فضای رسانه‌ای خبر داد و متذکر شد: شیعیان کشور ما مناظرات فراوانی با وهابی‌ها انجام می‌دهند و گاهی هم پیش می‌آید که یک نفر عالم شیعه به طور همزمان با وهابی وارد بحث شده و آنها را شکست می‌دهد.





دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 5 = 14