حضرت آیت الله سبحانی: سب صحابه پیامبر اتهام به شیعه است

حضرت آیت الله سبحانی با تبیین عقاید سلفی‌ها درباره صحابه اظهار داشت: در واقع کتاب اصولی و فقهی آنان بر مدار صحابه و تکریم به آنان است و این در حالی است این موضوع برای شیعه فقط جنبه اثباتی دارد و جنبه منفی آن که همان نفی اهل بیت(ع) است، مورد قبول شیعه نیست.

 آیت الله سبحانی از مراجع تقلید،  ۷ شهریور در سلسله نشست های«کلام و اندیشه اسلامی» که در حوزه علمیه مشهد برگزار شد، با اشاره به آیات قرآنی به جایگاه صحابه در ادیان مختلف پرداخت.

وی با بیان این که شیعه به «سب صحابه» متهم است، تصریح کرد: با توجه به این که دشمنان قصد کوبیدن شیعه را دارند در بسیاری از مواقع شیعه را به این موضوع و لعنت کردن صحابه از سوی شیعه متهم می کنند.

حضرت آیت الله سبحانی افزود: پیامبر اکرم (ص) دارای تعداد زیادی صحابه بود که تنها اسم ۱۵ یا ۱۶ نفر آنها ضبط شده است و تعدادی بسیاری از اسامی آنها نیز مجهول است.

وی در ادامه با بیان این که نمی شود انسان کسی را که شناختی نسبت به آن ندارد «سب» کند، اظهار داشت: در واقع عقیده شیعه بر این است که همه صحابه پیامبر اکرم(ص) محترم هستند؛ اما همه آنها نمی توانند عدالت و تقوا و نجات داشته باشند.

این مرجع تقلید دلیل این مسأله را استناد بر قرآن و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه عنوان کرد و اظهار داشت: در واقع گروهی از صحابه تا آخر عمر با نبی اکرم(ص) همراه بودند؛ اما این امر دلیلی بر این مسأله نیست که آنان از اهل بیت(ع) برترند.

وی در ادامه با بیان این که ما از صحیفه سجادیه و نهج البلاغه غافل هستیم، گفت: در جامعه اسلامی باید به این دو کتاب که در هیچ قرنی نظیر ندارد توجه و اهتمام بیشتری شود چرا که در این دو کتاب لطایف عرفانی و خداشناسی وجود دارد که به ذهن بشر هم نمی رسد.

مباحث علمی مانع وحدت نیست

حضرت آیت الله سبحانی با تأکید بر این که بحث روی این مباحث مانع وحدت نیست، اظهار داشت: در واقع بایستی مباحث علمی برای اهل کتب و اهل سنت وجود داشته باشد که خلاف این امر خیانت است و بحث علمی ربطی به وحدت ندارد.

وی افزود: در واقع وحدت بدین معنا است که اصول مشترک را باید گرفت و در اصول غیر مشترک در مدارس حوزوی عاقلانه بحث و مباحثه کرد و به صورت برادرانه به این مسأله پرداختن همان وحدت است که در آن از توهین و اهانت نیز خبری نیست.

استاد عالی خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با تأکید براین که بحث برادرانه در این موضوعات ضرری به اسلام نمی زند که اگر بحث و تحقیق صورت نگیرد حقایق اسلام مخفی می ماند، تصریح کرد: بعد از رحلت رسول اکرم(ص) قرار شد که صحابه تکریم شوند و در مقابل اهل بیت(ع) صحابه را بالا ببرند.

 همه احادیث مربوط به فضایل صحابه مخدوش است

وی در ادامه به تبیین عقاید سلفی ها درباره صحابه اظهار داشت: در واقع  کتاب اصولی و فقهی آنان بر مدار صحابه و تکریم به آنان است و این درحالی است این موضوع برای شیعه فقط جنبه اثباتی دارد و جنبه منفی آن که همان نفی اهل بیت(ع) است، مورد قبول شیعه نیست.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که احادیث مربوط به فضایل صحابه مخدوش است، تصریح کرد: به صورت عقلی می توان این موضوع را اثبات کرد که مگر پیامبر اکرم(ص) دکان ذکر فضایل باز کرده بود که همه وقت خود را صرف این امر کند.

وی افزود: تمام روایات این فضایل نیز به سمت و سوی نفی اهل بیت(ع) است و این در حالی است که نبی اکرم(ص) وقتی برای فضایل نداشت.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به دو مکتب سلفی ها گفت: آنان دارای یک مکتب فقهی هستند که به عقل نیز استنباط دارند و به آنان معتزله می گویند و دارای مکتب اهل حدیث نیز هستند که به احادیث اشاره می کنند و به عقل کاری ندارند و از سویی معتزله نیز عقیده ای به حدیث ندارند؛ اما در بین آنان مکتب اهل حدیث قوی‌تر است چرا که معتزله با توجه به استناد عقلی به شیعه نزدیک‌تر است.

وی با بیان این که شیعه نیز عقل‌گرا است، تصریح کرد: سلفی ها در عقاید خود بیشتر به مکتب اهل حدیث پا فشاری و اصرار دارند و از سویی وارد آمدن این تعداد حدیث با ذکر فضایل صحابه، با شیعه عقل گرا منافات دارد.

حضرت آیت الله سبحانی در پایان افزود: سلفی مذهب نیست بلکه در آن تردید وجود دارد چرا که اصولا نباید در عقاید تابع غیر معصوم بود./۹۳۴/پ۲۰۳/س






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + 6 =