آیت‌الله سبحانی: سلفی‌گری یک بیماری بر پیکره اسلام است/ پشت پرده اختلاف‌های مذهبی دشمنان هستند

 آیت الله سبحانی

حضرت آیت‌الله سبحانی با تاکید بر این که پشت پرده خصومت ها و اختلاف های مذهبی در جهان اسلام اجانب و دشمنان هستند، گفت: سلفی‌گری یک بیماری بر پیکره جامعه اسلامی است که این جامعه را در برگرفته همان‌گونه که در کشورهای مصر، سوریه، عراق و امثال این‌ها شاهد درگیری‌های خونین هستیم.حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید،  ۵ شهریور در نخستین جلسه از سلسله جلسات درس «کلام و اندیشه اسلامی» که در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزار شد، به تأکید اسلام بر وحدت کلمه اشاره کرد و گفت: اسلام بر وحدت کلمه بین مسلمانان تأکید دارد که عدم توجه به این موضوع، ریشه بسیاری از اختلافات کنونی است.
وی استواری اسلام را بر دو کلمه «توحید» و «توحید کلمه» دانست و گفت: این که امروز یک دسته خود را سلفی می‌نامند به دلیل وجود دست‌های پنهانی است که این مذهب را ایجاد کرده‌اند.
این مرجع تقلید با اشاره به تقلیدی بودن مذهب سلفی، اظهار داشت: اگر سلفی به عنوان یک دسته و جمع مطرح بود، می‌شد آنان را به عنوان سلفی پذیرفت اما پس از پیامبر اکرم (ص)، آنان به ۷۲ گروه تقسیم شدند.
وی ادامه داد: بعد از پیامبر، سقیفه آمد و عده‌ای را به خود جذب کرد و عده‌ای نیز از آن جدا شدند؛ بعد از آن عثمان آمد و عده‌ای نیز به آن پیوستند و عده‌ای جدا شدند؛ همین‌طور برای خوارج، مکتب عشائره و سایر مکاتب دیگر نیز این امر صادق است و بنیان سلفی‌گری بر گزینش مقداری از اصول و فروع این مذاهب و مکاتب نهاده شده است.
حضرت آیت‌الله سبحانی به زمان بنیان نهادن سلفی‌گری اشاره کرد و گفت: ابن تیمیه در قرن هشتم هجری مسأله سلفی‌گری را مطرح کرد که در آن زمان رشد نکرد اما اخیرأ و در ۱۰۰ سال گذشته رشد زیادی داشته است.
وی دلیل حق پنداری سلفی‌ها را حدیثی منتسب به پیامبر (ص) «خَیْرُ النَّاسِ قَرْنِی ثُمَّ الَّذِینَ یَلُونَهُمْ» عنوان کرد و اظهار داشت: آنان با استناد به این حدیث معتقدند که مردم و اعتقادات ۳۰۰ سال پس از رحلت پیامبر (ص) به حق بوده و می‌گویند در این حدیث آمده که در ادامه، اقلیتی می‌آیند که زبان و عمل شان با هم متفاوت است.
این مرجع تقلید تشیع به بررسی صحت این حدیث پرداخت و بیان داشت: کلمه قرن در این حدیث که سلفی‌ها آن را به معنای عام که ۱۰۰سال است، ترجمه کردند، معنای دیگری دارد که در قرآن به آن اشاره شده و آن یک نسل است.
وی با بیان این که قرآن کلمه قرن را به‌عنوان یک نسل به‌کار برده است، افزود: هر نسل، یک‌صد سال نیست بلکه بین ۶۰ تا ۷۰ سال است درحالی که سلفی‌ها آن را به معنای ۱۰۰ سال مورد استفاده قرار می‌دهند که ارتباطی با قرآن ندارد.
وی ادامه داد: در صورت صحت این حدیث، سه نسل با احتساب دوران حیات رسول الله (ص)، حدود ۲۱۰ سال می‌شود که با توجه به سن پیامبر در زمان هجرت، این زمان به ۱۵۰ سال می‌رسد که نشان دهنده آن است که آنان قصد داشتند تا ۳۰۰ سال را ملاک قرار دهند تا بتوانند از آن زمان، مواردی را به نفع خود استخراج کنند.
حضرت آیت‌الله سبحانی با یادآوری این مطلب که مذاهبی که در قرن‌های سوم و چهارم شکل گرفته‌اند هم در زمینه کلامی و هم در زمینه فقهی دارای مبنا و اصول هستند، عنوان کرد: در اسلام، مذهبی به‌نام سلفی وجود ندارد و پشت پرده این جنایت‌ها علیه مسلمانان و اختلاف‌ها مذهبی، اجانب هستند که مسلمانان را در مقابل هم قرار داده است.
وی تأکید کرد: سلفی‌گری یک بیماری بر پیکره جامعه اسلامی است که این جامعه را در برگرفته همان‌گونه که در کشورهای مصر، سوریه، عراق و امثال این‌ها شاهد درگیری‌های خونین هستیم./۹۳۱۵/پ۲۰۲/ج





دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 6 = 12