آیت‌الله مکارم شیرازی: ماجراجویی آمریکا در سوریه برای آنان گران تمام می‌شود/ توصیه به رییس جمهور برای دو وزارتخانه مهم

 IMAGE634950696518281250

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی نسبت به پیامدهای حمله نظامی به سوریه هشدار داد و تاکید کرد: هنوز سازمان ملل نظر خود را در مورد استفاده از مواد شیمیایی در سوریه اعلام نکرده، امریکا قصد دخالت نظامی دارد و باید بگوییم که انجام چنین کاری برای آنان گران تمام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی شب گذشته هفتم شهریور پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در جمع نمازگزاران حرم رضوی در صحن جامع، با اشاره به نزدیک بودن شهادت امام صادق (ع)، گفت: در روز۲۰ شوال و به مناسبت شهادت رییس مذهب جعفری، اقشار مختلف مردم در راهپیمایی باشکوه شرکت خواهند کرد و این روز را گرامی خواهند داشت.

وی در ادامه به تفسیر سوره والعصر پرداخت و گفت: خداوند در این سوره کوتاه برنامه جامع سعادت را برای همگان بیان فرموده که اگر تنها به همین برنامه‌ها عمل کنیم، خداوند ما را سعادتمند و اهل نجات در دنیا و آخرت قرار خواهد داد.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به آیه « انَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ»، اظهار داشت: انسان شامل همه عالم، فقیر، غنی، زن، مرد، کوچک و بزرگ که همگی در خسران و زیان‌کاری به سر می‌برند به جز گروهی که یک برنامه ۴ ماده‌ای داشته باشند.

وی به برنامه چهارگانه سعادت اشاره کرد و افزود: بخش اول آیه آخر سوره والعصر « إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا» اولین جنبه این برنامه را که ایمان است مشخص می‌کند که دارای دو وجه ایمان به مبدأ و ایمان به معاد است؛ ایمان به مبدأ به این معنا که بدانیم و باور داشته باشیم که خداوند در همه جا حضور دارد و ناظر بر اعمال ماست.

این مرجع تقلید با بیان اینکه خداوند در آیات مختلف به حضور در همه جای عالم اشاره دارد، عنوان کرد: وقتی به مردم اعلام می‌کنند که ما در خیابان‌ها دوربین‌های کنترل سرعت گذاشته‌ایم، مردم به نزدیکی دوربین‌ها که می‌رسند سرعت خود را کم می‌کنند، حال آن که تمام عالم دوربین الهی است و تک تک اعمال ما را ثبت می‌کند.

وی نماز غفیله را یکی از نمونه‌های اعتراف به عظمت و بزرگی خداوند دانست و گفت: در رکعت اول این نماز، به یگانگی خدا اعتراف می‌کنیم و تسبیح او را می‌گوییم که باعث نجات انسان از جهل و نادانی می‌شود؛ رکعت دوم در مورد علم خداست که در روایات نیز آمده است، هیچ برگی از هیچ درختی در هیچ کجای عالم جدا نمی‌شود مگر آن‌که خداوند بر آن آگاه باشد.

وی تأکید کرد: وقتی ما می‌دانیم که خدایی آگاه به همه امور داریم، خدایی که از ذره ذره هستی آگاه است و گناه بندگانش را در خلوت‌گاه آنان می‌بیند، اگر اعتقاد به چنین خدایی داشته باشیم، از انجام گناه در پیش‌گاه او شرم می‌کنیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به شهادت دادن تک تک اعضای بدن در روز قیامت، تصریح کرد: امروز دانشمندان توانسته‌اند با استفاده از سلول‌های پوست بدن انسان، انسانی با همان ویژگی‌ها بسازند، این در حالی است که خداوند ۱۴۰۰ سال پیش در قرآن به شهادت ذرات پوست بدن در مورد اعمال انسان اشاره کرده است.

وی دومین جنبه موضوع ایمان را ایمان به معاد عنوان کرد و اظهارداشت: ایمان به اینکه معاد، دادگاهی است که هیچ چیز از دید آن پنهان نمی‌ماند و علاوه بر پوست بدن، تمام اجزای بدن انسان شهادت می‌دهند، این سوال مطرح می‌شود که با وجود چنین دادگاهی که مراقب اعمال ماست، برنامه سعادت برای انسان رقم نمی‌خورد؟

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان نقلی از تأثیر قرآن بر یک مرد عرب، عنوان کرد: هنگامی که قاری قرآن به آیه « فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ خَیْرًا یَرَهُ» و « وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ شَرًّا یَرَهُ» می‌رسد، مرد عرب متأثر شده و می‌رود و در پاسخ به این که چرا پس از شنیدن این آیات متأثر شدی؟ می‌گوید که همین دو آیه برای من کافی است که بدانم پروردگاری دارم که ذره‌ای از اعمال نیک و ذره‌ای از اعمال بد من را فراموش نمی‌کند.

وی افزود: اگر ما نیز به این دو آیه ایمان داشته باشیم، دیگر خبری از اختلاس سه هزار میلیاردی نیست، خبری از نزول، ربا و رشوه نخواهد بود.

عمل صالح چیست؟

این مرجع تقلید به تشریح عمل صالح از دیدگاه قرآن پرداخت و ابراز داشت: یکی از نشانه‌های عظمت قرآن، جامعیت در الفاظ آن است؛ هرکاری که به حال فرد و جامعه مفید باشد از دید قرآن عمل صالح است و شامل اعمال خاصی نمی‌شود؛ اگر هدف دانشجو از درس خواندن، محقق شدن و خدمت به مردم باشد، این یک عمل صالح است.

وی به جامعیت اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: ۱۴۰۰ سال پیش، اسلام برای پوست یک میوه یا یک سنگ که روی  زمین و سر راه مسلمانان افتاده باشد، دستور صادر کرده در حالی که در هیچ یک از ادیان دیگر، با چنین ظرافتی به مسائل نگاه نشده است.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به اقدامات امام صادق (ع)، گفت: اولین امتیازی که امام صادق در دوران خلافت بنی‌امیه بدست آورد، استفاده از فرصت انزوای آنان و تربیت چهار هزار شاگرد در خانه خود بود که حتی برخی از آنان سی هزار حدیث از ایشان نقل کرده‌اند.

وی به جامعیت امام صادق (ع) در مواجهه با موضوعات اشاره کرد و اظهار داشت: جامعیت ایشان به اندازه‌ای بود که اگر پیروان مذاهب دیگر به ملاقات ایشان می‌آمدند، مطابق با مذهب و مستدلات خود با آنان صحبت می‌کردند.

این استاد عالی حوزه علمیه قم به پیشرفت علم توسط مسلمانان اشاره کرد و گفت: زمانی که جامعه اسلامی در حال تولید علم بود، جوامع غرب در دوران جاهلیت خود به سر می‌بردند؛ کتاب بوعلی سینا در حدود ۳۰۰ سال در دانشگاه‌های اروپا تدریس می‌شده و امروز نیز مسلمانان باید بکوشند تا برتری علمی خود در علوم اسلامی را به دنیا ثابت کنند.

رییس جمهور مراقب اداره سیستم آموزشی کشور باشد

حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی با بیان این که اگر بخواهیم جامعه‌ای اسلامی داشته باشیم باید ساختار آموزشی کشور را اصلاح کنیم، بیان داشت: رییس جمهور باید مراقب باشد که آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها را در اختیار افراد آگاه و معتقد به مبانی اسلام و فرهنگ اسلامی قرار دهد؛ اگر این‌ها اصلاح شود، کل کشور اصلاح خواهد شد.

وی با اشاره به تحولات اخیر منطقه، گفت: مسلمانان باید آگاه و هوشیار باشند که امریکا در حال ویران کردن کشورهای اسلامی است؛ همان‌گونه که وارد عراق شد و آن را به این شکل درآورد، کشور افغانستان و مصر نیز به همین شکل و امروز قصد دخالت در سوریه را دارد که باید بگوییم والله مسلمانان خواب هستند که این اتفاقات را می‌بینند و بازهم با یکدیگر درگیری دارند.

این استاد برجسته درس خارج علیمه قم با بیان این‌که هیچ‌گاه راه مذاکره بسته نمی‌شود، تأکید کرد: هنوز سازمان ملل نظر خود را در مورد استفاده از مواد شیمیایی در سوریه اعلام نکرده، آمریکا قصد دخالت نظامی دارد و باید بگوییم که انجام چنین کاری برای آنان گران تمام خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این زورگویان بی‌عقل هرکجا که منافع شان در خطر باشد، چنین جنایاتی را مرتکب می‌شود و در مقابل آنان، مسلمانان باید دشمن واقعی خود را بشناسند و دست در دست یکدیگر با آن مقابله کنند./۹۳۱۵/پ۲۰۱/ج






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 7 = 10