آیت الله علم الهدی: شاگردپروری امام صادق همراه با بصیرت افزایی بود

ایت الله سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد مقدس و عضوهئت امناء اتاق فکر تبلیغ

ایت الله سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد مقدس و عضوهئت امناء اتاق فکر تبلیغ

آیت الله علم الهدی با تأکید بر این که امامت، افسانه و توهم نیست، گفت: در شرایطی که دشمن در پی ترویج جدایی دین از سیاست است، عارف بودن ما نسبت به ائمه(ع) در پیاده شدن امامت و ولایت در مدیریت و سیاست ما تجلی می یابد.

 آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، ظهر امروز در جمع عزاداران مکتب جعفری در حرم مطهر امام رضا(ع) گفت: مسأله مهم در مقام ارادت ائمه اطهار(ع)، توسعه معرفت شناسی به آنها است هم نسبت به مقام ولایت و هم شناخت سیره شان که تابلوی آموزش بصری در همه مسائل و معارف الهی است.

وی تصریح کرد: در فرازی از زیارت جامعه کبیره می خوانیم «عارفٌ بِحَقّکم» و خود را به عنوان عارف حق معرفی می کنیم اما با این وجود، در فراز نهایی زیارت می گوییم «أن تجعلنی من عرفاء بحقکم؛ ما را به جمع عارفان به حق ایشان ملحق کن». این به این دلیل است که معرفت، یک جریان رو به گسترش است و هرچقدر توسعه یابد، انسان هم در مرحله عبودیت خدا ارتقا پیدا می کند و هم در مقام قرب حق.

آیت الله علم الهدی، امام صادق(ع) را یک عنصر انقلابگر فرهنگی دانست و ادامه داد: این که ایشان هزاران شاگرد را در رشته های مختلف پرورش دادند، تنها یک بعد از عظمت ایشان است و بعد دیگر که  در شخصیت ایشان، محوریت دارد، شخصیت انقلابی مبارز با حاکمیت و سلطه ستم و بیداد بر امت اسلام  و در راستای بصیرت افزایی سیاسی در میان امت است.

امام جمعه مشهد، بصیرت سیاسی را محور آموزه های دینی امام صادق(ع) برشمرد و گفت: از همین رو عباسیان امام(ع) را سخت ترین عنصر را در براندازی دستگاه خلافت می دانست.

وی ابراز کرد: دو عنصر در سیره سیاسی امام(ع) وجود دارد که ممکن است در تضاد با هم باشند؛ نخست آن که امام از یک سو شاگرد برجسته خود، هشام بن حکم را جهت توسعه بصیرت سیاسی و توجه دادن مردم به امامت و رهبری، تحریک و ترغیب می کردند و از سوی دیگر، در پاسخ یکی از اصحاب می فرمایند در مقام تشکیل حکومت و دخالت سیاست نیستند به این دلیل که تعداد شیعیانشان به حدی کافی نیست.

آیت الله علم الهدی گفت: در فرهنگ سیاسی که دشمن در آن زمان القا کرده بود، شیطنت و دنیاپرستی لازمه و جزو جدایی ناپذیر سیاست معرفی می شد به گونه ای که هر که وارد آن می شد قطعا یک عنصر قدرت طلب دنیاپرست به نظر می رسید.

وی خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) با وجود چنین فرهنگ سیاسی و القائات غلط در انحراف رهبری از خط امامت، نمی توانست علنی وارد سیاست شوند. لذا اصلاح فرهنگ و بصیرت افزایی را محور فعالیت خود قرار داد.

وی با تأکید بر این که جامعه دینی، مدیر را فقط برای شکم و دنیا لازم ندارد، گفت: امت اسلام، رهبری دینی لازم دارد و مدیریت اجتماعی امت اسلام جز در سایه دین  و ولایت ممکن نیست.

امام جمعه مشهد با بیان این که امام صادق(ع) فقط حلال وحرام و کتابخوانی یاد مردم نمی داد، افزود: محور انقلاب ایشان، تولید بصیرت در مردم برای شناخت امامت در عرصه رهبری امت بود.

وی با اشاره به تلاش های ارزنده و نافذ هشام بن حکم در مسیر بصیرت افزایی امت، ادامه داد: با وجود این بیدارگری ها، امت اسلام دیگر خلافت افرادی چون عباسیان و امویان را برنمی تافت.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به وجود فرقه های انحرافی همچون معتزله، مرجئه و غلات که همه در جهت ترویج جدایی دین و سیاست تلاش داشتند، یادآور شد: امروزهم میان شیعه گروهی متحجر وجود دارد که می خواهد امامت را به عنوان یک جریان اسطوره ای قدیمی رواج دهد.

آیت الله علم الهدی با تأکید بر این که امامت، افسانه و توهم نیست، گفت: امامت یک جریان مدیریتی برای امت اسلام در هر زمان و مکان است و امروز معرفت به امامت، در پیاده شدن امامت و ولایت در مدیریت و سیاست ما تجلی می یابد./۹۳۰/پ۲۰۱/س






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 5 = 6