قرضاوی خطاب به شیخ الازهر: بهتر بود عمامه الازهر را آلوده نمی‌کردی

شیخ الازهر و قرضاوی
رییس اتحادیه جهانی علمای مسلمین با ارسال نامه‌ای تند به شیخ الازهر خطاب به وی تأکید کرد: بهتر بود که با حمایت از کسانی که فساد آنان و تشنه قدرت بودنشان ثابت شد، عمامه الازهر را آلوده نمی‌کردی.

به گزارش خبرگزاری رسا، شیخ یوسف القرضاوی، رییس اتحادیه جهانی علمای مسلمین روز گذشته در مقاله‌ای تحت عنوان «لحظاتی با شیخ الازهر و مسأله کودتا بر مشروعیت» که در پایگاه اینترنتی این اتحادیه منتشر شد، احمد الطیب را یک بار دیگر به خاطر حمایت از برکناری محمد مرسی، رییس‌جمهور مخلوع این کشور به شدت مورد انتقاد قرار داد و به وی توهین کرد.

در این مقاله خطاب به شیخ الازهر آمده است: بهتر بود که با حمایت از کسانی که طی چند روز گذشته فساد آنان، حیله سوء و تشنه قدرت بودنشان ثابت شد و با ریختن خون شهدا برای به دست گرفتن سکان قدرت تلاش کردند، عمامه الازهر را آلوده نمی‌کردی.

قرضاوی تأکید کرد: من گمان می‌کردم که شیخ الازهر در چنین شرایطی به کسانی که وضعیت را برای وی گزارش دادند، بگوید که این رفتار شرعا جایز نیست و پیمان منعقد‌شده، پیمانی مشروع و الزام‌آور بین رییس‌جمهور و ملت بوده و تأیید شده در قرآن و سنت است و همگان باید به آن پایبند باشند.

رییس اتحادیه جهانی علمای مسلمین بیان کرد: من دوست داشتم که شیخ الازهر در مقابل نظامیانی که اندیشه کودتا علیه رییس‌جمهور منتخب را به وی اعلام کردند، بایستد و آیات و احادیث نهی‌کننده را به آنان یادآوری کند، من دوست داشتم شیخ الازهر چنین موضعی اتخاذ کند تا مردم بدانند که علما می‌توانند به آنچه که می‌پندارند شر و بدی است، نه بگویند و سرشان را بالا بگیرند.

وی تأکید کرد: حمایت از محمد مرسی، رییس‌جمهور منتخب مصر، در نخستین تجربه دموکراتیک مصری‌ها، وظیفه‌ای شرعی است و قیام علیه وی گناهی آشکار در پیشگاه خداست.

قرضاوی با خطاب قراردادن شیخ الازهر به وی گفت: آیا برای تو شایسته نبود که به عنوان شیخ الازهر در اصلاح بین مرسی و معارضان وارد می‌شدی و بهتر نبود الازهر با اقداماتی مشروع منشأ اختلاف را می‌خشکاند و ریشه‌های نزاع را از بین می‌برد.

رییس اتحادیه علمای مسلمان جهان بیان کرد: کسانی که در کمین مصر نشسته‌اند، فرماندهان ارتش هستند، کسانی که غارت ثروت‌های مصر در طول ۶۰ سال عطش آنان را خاموش نکرد.

بنا بر این گزارش، یوسف قرضاوی اخیرا کسانی را که با وی مخالف هستند، به شدت مورد انتقاد قرار می‌دهد و به نظر می‌رسد که امروز تنها به خاطر اختلاف در دیدگاه به شیخ الازهر حمله‌ور شده و وی را مورد انتقاد قرار داده است.

قرضاوی پیش از این نیز احمد الطیب را به خاطر تأیید سرنگونی محمد مرسی مورد انتقاد قرار داده و از وی خواسته بود به خاطر اعلام مخالفت با محمد مرسی توبه کرده و سخنان خود را پس بگیرد.

این اظهارات یوسف قرضاوی علیه شیخ الازهر با انتقاد شدیدی از سوی گروه‌ها و احزاب مصری مواجه شد و حتی برخی سلب ملیت مصری وی را خواستار شدند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + = 5