هجرت امام رضا به خراسان سبب توسعه و تکامل شیعه شد/ رسیدن به شعور زیارت نیازمند شناخت سیره رضوی است

 

حجت الاسلام ناصر رفیعی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد با اشاره به تاثیرات حضور امام رضا(ع) در ایران و تاریخ اسلام گفت: پیامدهای هجرت و فرصت‌هایی که به دلیل حضور ایشان درایران به وجود آمد، افزون‌بر ایران، در تمامی جهان اسلام منشأ تحولات گوناگونی شده است.

وی با بیان اینکه شور و اشتیاق وصف ناپذیرایرانیان در مسیر حرکت امام به سمت مرو و استقبال چشمگیر آنان، نخستین زنگ‌های خطر را برای دستگاه خلافت به صدا در آورد، تصریح کرد: با آمدن امام رضا(ع) به ایران و مهاجرت علویان مرکز تجمع و تبلیغات شیعیان اثنی عشری از کوفه و نجف به قم و خراسان سرایت کرد و بدین ترتیب مراکز شیعه از فشار متمادی نجات یافت و در سراسر ایران انتشار یافت.

وی با بیان اینکه مأمون خود بیش از پیش زمینه‌ پیشرفت منزلت اجتماعی امام رضا (ع) را فراهم کرد، اظهار داشت: پوشیدن لباس سبز علویان به جای لباس سیاه عباسیان، ضرب سکه به نام امام رضا(ع) و حتی تعریف و تمجید بسیار از امام که به واسطه‌ اغراض سیاسی دنبال می‌شد، فرصتی را فراهم آورد تا ایرانیان بیش از پیش با ایشان آشنا شوند.

اجتماع بزرگان و برجستگان علمای شیعه درزمان هجرت امام رضا(ع) در خراسان

 حجت الاسلام رفیعی با بیان اینکه مشعل تشیّع در قم بر افراشته شد، تصریح کرد: در واقع در زمان وجود امام رضا (ع) در ایران بزرگان و برجستگانی از علما به سر می‌بردند که همین دلیل حرکت و انتشارتشیّع از ایران شد و خراسان به کانون تشیع مبدل شد که گروه های پراکنده شیعه دور هم جمع شدند.

وی افزود: پس از ولایتعهدی امام رضا(ع) شیعیان مورد تجلیل و تکریم قرار گرفتند و به همین دلیل گروه‌های فراوانی در این زمان ازسادات و علویان راهی ایران شدند تاجائیکه هجرت آنان چنان افزایش پیدا کرد که خلفای عباسی مجبور شدند برای آنان   نماینده در نظر بگیرند و به عنوان یک قشر شریف و برتر و محبوب مطرح شدند.

وی با بیان اینکه مهاجرت سادات و علویان عامل مؤثری در رساندن عقاید شیعه به ایران و نیز توسعه و روند تکاملی شیعه بوده است، تصریح کرد: سادات و علویان در این زمان از احساس آرامشی برخوردار شدند که در سال های تلخ حکومت بنی امیه و بنی عباس از آن محروم بودند.

رسیدن به شعور زیارت، نیازمند شناخت سیره رضوی است

حجت الاسلام رفیعی در ادامه با بیان اینکه رسیدن به شعور زیارت در کنار شور آن، نیازمند شناخت سیره رضوی است، اظهار داشت: شخصیت ملکوتی و شامخ علمی و زهد و اخلاق حضرت رضا علیه السلام و اعتقاد شیعیان به او سبب شد که نه تنها در مدینه بلکه در سراسر دنیای اسلام به عنوان بزرگ ترین و محبوب ترین فرد خاندان رسول اکرم صلی الله علیه و آله مورد قبول عامه باشد.

وی تصریح کرد: از آنجا که امام هشتم(ع) از مقام علمی والایی برخودار بود به همین دلیل او را عالم آل محمد لقب داده اند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + 7 =