آیت‌الله حسینی‌بوشهری:طلاب خود را برای ایستادگی در برابر شبیخون همه جانبه آماده کنند

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: شبیخون به تمام معنا علیه دین اسلام و تشیع شکل گرفته است و شبکه‌های مسیحیت، وهابیت و فرقه‌های ضاله مشغول فعالیت بوده و از پشتوانه‌های مالی از بیرون مرزها برخوردار هستند.

خبرگزاری فارس: طلاب خود را برای ایستادگی در برابر شبیخون همه جانبه آماده کنندبه گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله سید‌هاشم حسینی‌بوشهری در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه که امروز در مدرسه فیضیه قم برگزار شد، حادثه اتوبان قم تهران را به رهبری، ملت و بازماندگان حادثه تسلیت گفت.

وی در ادامه با تبریک دهه کرامت و شروع سال تحصیلی حوزه‌های علمیه بیان کرد: ما در عین حال که سالیانی در حوزه به سر می‌بریم هنوز جایگاه و موقعیت حوزه را آنگونه که بایسته است نشناخته‌ایم.

مدیر حوزه‌های علمیه به طلابی که برای نخستین سال به حوزه وارد شده‌اند توصیه کرد حوزه و این جایگاه رفیع را آنگونه که هست بشناسند.

وی ادامه داد: طلبه با ورود به حوزه افتخار شاگردی مکتب امام صادق(ع) و افتخار سربازی حضرت بقیه‌الله را پیدا می‌کند و نامی که برای او انتخاب می‌شود همراه با قداست و معنویت است.

حسینی‌بوشهری با اشاره به اینکه در طول سالیان متمادی بزرگان برای حفظ حوزه تلاش زیادی داشته‌اند گفت: اگر در جامعه دین و دین‌داری وجود دارد سهم عظیمی از آن به روحانیت و حوزه‌های علمیه بر می‌گردد.

وی افزود: اداره حوزه بر عهده افراد خاص نیست و فقط شورای عالی و مدیریت مسئولیت حراست از حوزه و اداره آن را بر عهده ندارند؛ اگر ما به دنبال اخلاق و علم هستیم اساتید در این زمینه نقش آفرینی می‌کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه بیش از دو هزار نفر از اساتید در حوزه علمیه قم مشغول تربیت طلاب هستند ادامه داد:

امروز نیاز داریم که خلق و خوی طلبگی را رعایت کنیم؛ مردم گاهی گرفتار مشکلات زندگی هستند ولی وقتی که سلوک ما را مطابق با سخن ما ببینند موجب آرامش آنها می‌شود.

وی با بیان اینکه گاهی گزارش می‌رسد که طلبه عزیزی در درس خواندن اهتمام لازم را ندارد، اظهار کرد: حوزه‌های علمیه وظیفه دارند در کنار نظام به تقویت آن بپردازند ولی طلبه‌ای برای نظام اسلامی ما موثر است که دارای بنیه علمی و اخلاقی مناسبی داشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به وجود ۲۸ رشته و گرایش تخصصی در حوزه وجود دارد افزود: امروز رشته‌ها و گرایش‌های مختلف تاریخ، کلام و… در اختیار طلاب قرار گرفته و مباحث عمیق فقهی و اصولی از سوی مراجع تقلید ارائه می‌شود و در چنین شرایطی باید خوب درس خوانده و در صحنه تبلیغی تأثیر گذار باشیم.

وی با اشاره به اینکه گاهی در برخی شهرها روحانی و امام جماعت ندارند اضافه کرد: باید با تلاش طلاب استان‌های مختلف شهر و استانی نداشته باشیم که در آن درب مسجدی به دلیل نبودن مبلغ بسته باشد.

حسینی‌بوشهری با اشاره به اعزام بیش از ۷۰۰ نفر از اساتید برای تدریس گفت: به دنبال تمرکز زدایی از حوزه علمیه قم هستیم و شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که طلاب فقط برای مدارج عالی به قم بیایند.

وی با بیان اینکه هنوز بین نیازها و اقدامات انجام شده فاصله زیاد است اظهار کرد: شبیخون به تمام معنا علیه دین اسلام و تشیع شکل گرفته است و شبکه‌های مسیحیت، وهابیت و فرقه‌های ضاله مشغول فعالیت بوده و از پشتوانه‌های مالی از بیرون مرزها برخوردار هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره سخن اندیشمندان غربی نسبت به اسلام بیان کرد: آنها می‌گویند خطر اسلام به مراتب از خطر مارکسیست‌ها و کمونیست‌ها بیشتر است و این موضع دشمنان ما بوده و با این حالت به جنگ ما آمده‌اند.

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی باید اساتید به درس و بحث‌ها اهتمام بیشتری داشته باشند و طلاب پرشور و با نشاط در حوزه حضور یابند.

وی وظیفه محققین، صاحبان قلم و مراکز تخصصی را بررسی و پاسخگویی به مسائل جدید دانست و تصریح کرد: در سال جاری قبل از اینکه طلاب تحصیل را شروع کنند دوره تثبیت را برای ایشان برگزار کرده و در مدت زمان ۲۰ روز امور اخلاقی، تربیتی و آموزشی مورد توجه قرار گرفت.

مدیر حوزه‌های علمیه از بازنگری سطح یک حوزه خبر داد و اظهار کرد: این طرح امسال به صورت محدود در برخی مدارس اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

وی با اشاره به مشکل انتقال طلاب حوزه‌های سفیران هدایت بیان کرد: شورای گسترش حوزه در این زمینه نسبت به تسهیل امور اقدام کرده است.

حسینی‌بوشهری در خصوص مطالبات رهبری از حوزه گفت: ۱۹ مطالبه مقام معظم رهبری پس از کار کارشناسی به شورای عالی ارائه شد و به تصویب رسید و اکنون به معاونت‌های مدیریت حوزه ارجاع شده است و اکنون در حال برنامه ریزی هستیم.

وی با اشاره به اینکه نقطه نظرات مراجع نیز اخذ شده است گفت: از نکات مورد تاکید رهبری و مراجع تقلید چابک سازی ساختار مدیریت حوزه بود که طرح ساختار برای تصویب به شورای عالی ارائه شده است و امیدواریم با چابک‌سازی امور به شکل بهتری دنبال می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه از تشکیل کمیته موقوفات برای پیگیری و احیای موقوفات حوزه‌های علمیه خبر داد و اضافه کرد: موقوفات هر استان شناسایی شده و درآمدهای موقوفات حوزوی در اختیار حوزه‌های علمیه قرار خواهد گرفت.

وی از اعزام اساتید اخلاق به حوزه‌های علمیه خبر داد و ادامه داد: حوزه علمیه با نشاط، شاداب و بالنده بوده و گام‌های استواری برای رسیدن به اهداف عالی برخواهد داشت.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + 4 =