آیت الله العظمی سبحانی: در مواجهه با شبهات به دفاع بسنده نکنید

1_L_134212

آیت الله سبحانی گفت: طلاب و اساتید حوزه‌ها در مواجهه با تبلیغات و ایجاد شبهات دشمنان، نبایدتنهامدافع باشند، بلکه باید مهاجم هم باشند.  آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی ۹۲-۱۳۹۳ مدارس استان تهران که در محل مصلای حرم عبدالعظیم حسنی‌(ع) برگزار شد، با اشاره به حدیثی از امام موسی کاظم‌(ع) که فرمودند: عالمان و فقیهان دژهای خلل‌ناپذیر اسلام هستند، اظهار داشتند:‌ مثل علمای ما مثل دژهایی است که حمله دشمنان را از طریق برج ‌و باروی آن دفع می‌کنند، لذا فقیهان حارثان اسلام هستند تا دشمنان در مدینه بزرگ اسلام نفوذ نکنند.

معظم له ادامه داد: اسلام شهر بزرگی با میلیاردها جمعیت که حارثان و نگاهبانان آن، علما و روحانیون هستند، می‌باشد؛ در طول تاریخ اسلام این علمای بزرگ بوده‌اند که از ساحت اسلام و این شهر بزرگ دفاع نموده‌اند.

این مرجع تقلید به برخی از اقدامات ائمه اطهار و علمای اسلام در حراست از دین اشاره و ادامه دادند: در دوران امام صادق‌(ع) ملحدانی تحت تاثیر برخی کتب، ادعاهایی را نمودند که امام‌(ع) با تالیف کتاب توحید مفضل، توطئه دشمنان را دفع کردند؛ در زمان امام هشتم، حضرت امام رضا‌‌(ع) هم مناظرات زیادی بین تکفیریان واین امام همام وجود داشت.

معظم له از اقدامات شیخ صدوق‌(ره) در دفاع از اسلام یاد کرد و اذعان داشت: شیخ مفید(ره) نیز که در سال۳۳۶هجری قمری دیده به جهان گشود و در سال ۴۱۳ درگذشت، ازجمله همین افراد است که قلم ایشان همچون تیری توطئه‌های دشمن را دفع می‌نمود.

ایشان فتوای معروف عالم فقید میرزای شیرازی در سال ۱۳۰۸  در لغو قرارداد تنباکو و تلاش‌ها و شهادت شیخ فضل‌الله نوری در سال ۱۳۲۷ در تهران و در جریان مشروطه را از جمله دیگر تلاش های علماء ایران  در طول تاریخ عنوان و خاطرنشان ساختند: امام‌ خمینی(ره) نیز از دیگر علمایی است که در راستای حراست و اعتلای اسلام بسیار تلاش کردند به‌طوری‌که تنها در یک مورد در سال ۱۳۲۲ با نوشتن کشف‌الاسرار شبهات را پاسخ داده و به کشور آرامش را بازگرداند.

این مرجع تقلید با تاکید بر این‌که علمای تشیع در طول تاریخ خون‌بار تشیع مجاهدت‌های بسیاری نموده‌اند، اذعان داشتند: امروز باید راه این علما ادامه یافته  و در مرحله اول انتظار از طلاب است.

 معظم له در همین زمینه توصیه‌های را به طلاب کرد و ادامه دادند :  طلاب بادی در درجه اول راهی را که متعلق به ۱۴۰۰سال قبل است و حوزه‌های شیعه خواه در ایران،‌ عراق، افغانستان و سایر کشورها دنبال می‌ کردند ادامه دهند یعنی اینکه طلاب دنبال امتحان حافظه نباشند بلکه دنبال فهم مطالب و حقایق باشند.

ایشان با تاکید بر حفظ سنت‌های حوزه بر ورود جدی طلاب بر امر مباحثه تاکید و اضافه کردند: پرداختن به مباحثه سفارش و سنت علمای بزرگ بوده و امروز باید طلاب به این مهم اهتمام داشته باشند.

این استاد حوزه با تاکید بر تحصیل جدی دروس حوزه توسط طلاب اذعان داشتند: امام خمینی ‌(ره) اگر توانست انقلاب را به ثمر برساند، به‌خاطر علم، سواد و تخصص بالایش در مسائل اسلامی بود؛ بنابراین توصیه می‌کنم محصلین خواه در مدرسه یا خانه تنها به دنبال کسب علم باشند.

آیت الله العظمی سبحانی توجه به  مسائل اخلاقی را از دیگر توصیه‌های خود به طلاب عنوان کرده و ادامه داد: آشنایی با اخلاق پایه اصلی و اول تحصیل طلاب است که باید به آن توجه ویژه گردد.

ایشان، توجه به زبان‌های خارجی را از اولویت‌های امروز طلبگی عنوان و تصریح کردند: امروز باید نسبت به فراگیری زبان های خارجی در حوزه توجه ویژه شده و  مسئولین باید در این زمین اقدامات لازم را انجام دهند.

این استاد حوزه، با بیان اینکه طلاب نسبت به مسائل سیاسی باید آگاه باشید تاکید کردند: البته طلاب باید توجه کنند که سیاست زده  نشوند چرا که این امر به  طلبگی ضرر می‌زند؛ مادامی که تحصیل می‌کنید وابستگی به احزاب نداشیه باشیدچرا که به تحصیل ضرر می‌زند.

این مرجع تقلید  با تاکبد بر رابطه خوب بین شاگرد و استاد ، خطاب به اساتید گفتند: رابطه استاد و شاگرد، باید گرم و صمیمی بوده و رفاقت و رفت و آمد داشته باشید. این رابطه بین استاد و شاگرد می‌تواند مرجع خوب بسازد.

معظم له در بخش پایانی سخنان خود بر رفع شبهات روز توسط طلاب اشاره و یادآورشد: بایستی در پاسخ به شبهات علاوه بر پاسخ و دفاع کرده ، مهاجم هم باشیم؛ هجمه‌ای که امروز بر تشیع است، در هیچ زمانی نبوده، بیش از ده‌ها رسانه و شبکه ماهواره‌ای علیه تشیع سخن می‌گویند و ما باید در مدارس نسبت به مباحث شبهه‌انگیز حساس بوده و شبهات را مطرح نماییم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + = 9