تحلیل حجت‌الاسلام راشد یزدی از دلایل گسترش بدحجابی:هشدار درباره شخصیت‌کشی دختران در خانواده‌ها

حجت‌الاسلام راشدیزدی با هشدار نسبت به بی‌توجهی و شخصیت‌کشی دختران در خانواده‌ها گفت: اگر دختران از محبت خانواده اشباع شوند، برای برطرف کردن نیاز خود دست به خودنمایی‌ نمی‌زنند.

خبرگزاری فارس: هشدار درباره شخصیت‌کشی دختران در خانواده‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی ششمین همایش کشوری اندیشه‌های آسمانی، حجت‌الاسلام کاظم راشد یزدی در دومین روز از آخرین مرحله برگزاری این همایش با اشاره به ارزش زن در اسلام گفت: زن در مبانی دین اسلام در جایگاهی قرار گرفته که ذره‌ای کم‌تر و بیشتر از جایگاه حقیقی خود فاصله ندارد.

وی ادامه داد: در تمام ادیان ابراهیمی قوانینی وجود دارد که از طریق وحی بیان‌ شده و اسلام، مجموعه‌ای از قوانین تمام ادیان گذشته است؛ اصل دین بر مبنای وحی است و چیزی بر خلاف وحی وجود ندارد.

این استاد حوزه علمیه و دانشگاه به بیان دیدگاه اسلام نسبت به ازدواج پرداخت و اظهار داشت: زن و مرد بدون یکدیگر به تعامل نمی‌رسند اما بعد از ازدواج، هردوی آنان به تعادل می‌رسند به گونه‌ای که خداوند بین آنان مودت و رحمت قرار می‌دهد.

وی به نوع به کار بردن اسامی زن و مرد در قرآن اشاره کرد و اظهار داشت: تقدم استفاده قرآن از اسامی غوغایی در مفاهیم به پا می‌کند چراکه نوع استفاده از هر اسم و عنوانی در قرآن دارای حکمت و پیامی است که باید آن را شناخت.

این کارشناس دینی تصریح کرد: تاثیراتی که بر خانواده و اعضای آن وارد می‌شود بیشتر از طریق مادر خانواده است به اندازه‌ای که می‌توان گفت که دو سوم زندگی را زن اداره می‌کند و همچنین در بیشتر روایات، سعادت و شقاوت انسان را نشات‌گرفته از وجود مادر می‌داند.

وی با بیان این‌که دین نسبت به زنان یک نگاه واقعی دارد، اظهار داشت: زن در زندگی خود دارای سه مرحله است که از مرحله دختری آغاز می‌شود، مرحله همسری و به مرحله مادری می‌رسد که البته این وضعیت برای مردان نیز وجود دارد.

حجت‌الاسلام راشد یزدی به با بیان این‌که خداوند در قرآن نام زن را پیش از مرد مورد استفاده قرار می‌دهد، عنوان کرد: در خلقت خداوند ابتدا به زن اشاره دارد و پس از آن از مرد یاد می‌کند که این موضوع خود نشانه‌ای بر جایگاه زن نسبت به مرد از دید خداوند دارد.

وی تصریح کرد: خداوند مرد را به رعایت برخورد خود با زن توصیه کرده و فرموده که با زن با نرمی و لطافت برخورد کن چراکه زن یک عنصر ارزنده است که با چهار صفت لطافت، ظرافت، نجابت و شرافت شناخته می‌شود.

این استاد اخلاق با بیان این‌که شخصیت زن از شخص او بسیار بالاتر است، تاکید کرد: امروز کسی را نمی‌بینید که دختر خود را سر ببرد یا او را زنده‌به‌گور کند اما متاسفانه امروز شاهد قربانی شدن شخصیت دخترانه آنان هستیم.

وی با ابراز تاسف از وضعیت فعلی حجاب و خود نمایی دختران در خیابان‌ها، اظهار داشت: با این که اسم ما مسلمان است اما هنوز نتوانسته‌ایم آن طور که مطلوب اسلام است شخصیت دختر را بشناسیم و آن را حفظ کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که دختران ما نیز شخصیت خود را نشناخته‌اند، تصریح کرد: دغدغه اصلی همه ما، شخصیت‌کشی‌هایی است که از درون خانه‌ها شروع می‌شود و به گروه‌های خارج از خانه کشیده می‌شود اگر در مقابل شخصیت دختر آن‌گونه که اسلام دستور داده عمل کنیم، دختران ما این‌گونه لباس نمی‌پوشیدند و در خیابان‌ها خود را عرضه نمی‌کردند.

وی با بیان این‌که بهشت زیر پای مادران است، تاکید کرد: این جمله اهمیت و نقش زن را در جامعه یادآور می‌شود درحالی‌که بسیاری از خانواده‌ها نسبت به این امر بی‌توجه هستند و پسر را نسبت به دختر برتری می‌دهند؛ این مادران هستند که می‌توانند کسانی را پرورش دهند که چرخ دنیا را به حرکت در می‌آورند.

حجت‌الاسلام راشد یزدی به لطافت و حساس بودن روحیه دختر اشاره کرد و گفت: دختران دارای روحیه لطیفی هستند و اگر به آنان بی‌محبتی شود از آنان رفتارهای خشن و تندی خواهید دید؛ اگر دختران ما از محبت خانواده اشباع نشوند، برای برطرف کردن نیاز خود دست به خودنمایی‌هایی می‌زنند که امروز در خیابان‌ها شاهد آن هستیم.

وی افزود: وقتی خانواده‌ای برای یک دختر ارزش قائل نشود و در مقابل موضوعات او را تحقیر کند، بزرگ‌ترین جنایت در حق او را انجام داده‌اند که دختران را روانه خیابان‌ها می‌کند؛ این رفتار باعث خود کم‌بینی دختران می‌شود؛ ریشه این اتفاقات در خانه‌ها است و باید آن را شناخت و برای رفع آن تلاش کرد تا شاهد تعرض به شخصیت دختران نباشیم.

این کارشناس مسائل دینی اظهار داشت: موضوع تساوی زن و مرد موضوع کاملاً اشتباهی است چون حقیقت این امر در عدالت است نه تساوی.

وی یادآور شد: امروز در غرب شاهد هستیم که با همین شعار و ادعای تساوی زن و مرد، چه کارها و مشاغل سخت و خشن را به زنان محول می‌کنند که این کار با روحیه لطیف او سازگاری ندارد و شخصیت او را خورد می‌کند.

حجت‌الاسلام راشد یزدی با تاکید بر اهمیت توجه به شخصیت دختران و زنان یادآور شد: اگر شهید بهشتی امروز در ذهن و یاد ما است به این دلیل است که شخص آنان مورد ترور واقع‌شده و شخصیت آنان به ما رسیده درحالی‌که امروز شخصیت دختران ما هدف قرارگرفته و آن را ترور می‌کنند.

وی به بی‌توجهی برخی زنان نسبت به شغل خانه‌داری تصریح کرد: روحیه زن لطیف و هنری است و وقتی این روحیه را از او دور کنند، آن استعداد از بین می‌رود و جای خود را به مشاغل دیگر می‌دهد همان‌طور که امروز شاهد آن هستیم که زنان ما دیگر خانه‌داری را به عنوان یک شغل نمی‌دانند درحالی‌که مدیریت خانه بسیار سخت‌تر از مدیریت‌ها اجتماعی است.

این استاد اخلاق افزود: دختران ما شخصیت و ارزش خود را نمی‌شناسند و وقتی که او این ارزش را بشناسد، دیگر نیازی به یادآوری حجاب نیست و خود آن را انتخاب می‌کند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 8 = 15