رئیس شورای حوزه‌ علمیه استان تهران: موقوفه‌ای طلایی که حق وقفش پرداخت نمی‌شود / برای توسعه حوزه‌ها تلاش لازم را داشته باشیم/سطح معیشت طلاب و مدرسین حوزه‌های علمیه زیر خط فقر است

 حوزه چیزی از دولت نمی‌خواهد، اما حقوق خود را مطالبه می‌کند؛ مکان بورس طلای تهران جزو موقوفات حوزه است و به رغم پیگیری‌ها هنوز هزینه‌ای بابت آن به حوزه‌ها پرداخت نشده است.
  رئیس شورای حوزه‌ علمیه استان تهران، در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه‌ علمیه تهران که در مصلای حرم حضرت عبدالعظیم حسنی، با حضور علما و طلاب حوزه‌های علمیه برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به تحول عظیم در حوزه‌های علمیه کشور، اظهارداشت: حوزه‌های علمیه بعد از انقلاب اسلامی به‌صورت جهشی، متحول شده است. به‌طوری‌که این تحولات با قرن‌های گذشته قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: حوزه یک نظام عمیق و معیشتی است که افزون بر هزار سال، منشاء هدایت نسل‌ها در قرون متمادی  را عهده‌دار بوده است که این مهم، نشان از سابقه‌ی درخشان آن است؛ لذا امروز باید این سابقه مدنظر قرار گرفته و برای بازگرداندن حوزه به جایگاه واقعی‌اش آسیب‌شناسی‌های لازم انجام گیرد.

این استاد حوزه‌ علمیه تهران، نبود یک نظام آموزشی مدون برای بررسی نقاط ضعف و قوت در حوزه و تبعیت از نظام آموزشی دانشگاه را از آسیب‌های جدی در این زمینه تلقی کرد و افزود: تبعیت حوزه‌های علمیه از نظام آموزشی مورد استفاده در دانشگاه‌ها، خطری بزرگ است، چراکه نظام آموزشی در دانشگاه‌ها بر اساس حفظ‌محوری پایه‌ریزی شده، اما در حوزه‌های علمیه پرورش دادن انسان، یک اصل است.

حجت‌الاسلام و المسلمین رشاد افزود: در دانشگاه شب امتحان درس خوانده و نمره می‌آورند و درواقع آن نمره آوردن ملاک است و علم در ذات انسان رسوخ نمی‌یابد و اگر حوزه بر اساس این نظام آموزشی حرکت کند ضربه بسیار جدی خواهد خورد.

رئیس شورای حوزه‌ علمیه استان تهران توجه به اخلاق عملی را از دیگر مواردی دانست که باید طلاب و نظام آموزشی حوزه به آن توجه کنند.

وی برگزاری کلاس اخلاق توسط مراجع معظم تقلید را زمینه یک نهضت بزرگ اخلاقی دانست و افزود: اگر ما روحانیون دارای اخلاق نیکویی باشیم، انقلاب بزرگی در جامعه رخ خواهد داد و مشکلات اخلاقی که امروز گریبان‌گیر جامعه اسلامی شده است، توسط روحانیون رفع خواهد شد.

وی، به ایجاد رشته‌های روز در حوزه تاکید کرد و با ضروری خواندن دید جهانی در حوزه گفت:‌ جهان امروز از علمای شیعه توقع دارد که برای اقناع جامعه بشری قلم زده و لازمه آن این است که طلبه بتواند بر تفکرات دیگری که وجود دارد آشنا و آن را به نقد بکشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین رشاد، با اشاره تعطیلات حوزه‌های علمیه ابرازداشت: در جهانی که دشمن دارد علیه ما جنگ می‌کند و تنها راه آن تحصیل علم است تعطیلات  ضرورتی ندارد.

وی وضعیت معیشتی طلاب را یکی دیگر از آسیب‌های جدی دانست و افزود:  امروزسطح معیشت طلاب و مدرسین حوزه‌های علمیه زیر خط فقر است و باید به آن توجه شود و  راه آن این است که از امکانات حوزه‌های علمیه به درستی بهره‌برداری شود.

 * مکان بورس تهران موقوفه حوزه است

حجت‌الاسلام و المسلمین رشاد، در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر تعامل حوزه و دولت گفت: حوزه از دولت چیزی نمی‌خواهد و خود مخالف آن هستیم که حوزه‌های علمیه وابسته به دولت باشد اما به دنبال آن هستیم که مطالبات حوزه‌های علمیه را جویا شویم. وی با تاکید بر احیای موقوفات حوزه افزود: مکان بورس طلای تهران جزء موقوفات حوزه‌های علمیه است اما تاکنون هزینه‌ای بابت آن به حوزه‌های علمیه داده نشده است.

وی تاکید کرد: علی‌رغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر دادن حق حوزه علمیه از این سازمان شاهدیم که اقدامی صورت نگرفته و توجهی در این خصوص نشده است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه تهران، توسعه حوزه‌های علمیه را در کشور یکی  از ضروریات خواند و تاکید کرد:  مجموع مساحت حوزه‌های علمیه در کل کشور به اندازه یکی از دانشگاه‌های سطح ۲کشور نیست و لازم است که برای توسعه حوزه‌ها تلاش لازم را داشته باشیم.

وی افزود: ما خودمان را با دانشگاه‌ها که ساختمان‌های مجلل دارند مقایسه نمی‌کنیم اما زیبنده نیست که یک حوزه علمیه سیصد متر مساحت داشته باشد و طلاب نتوانند به درستی به امر تحصیل مشغول شوند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 10