یک جریان انحرافی در بوته نقد حوزویان

  جریان انحرافی احمد الحسن، مدعی یمانی، در سلسله‌ نشست‌های علمی تأملی در نشانه‌های ظهور با حضور کارشنایان حوزوی بررسی شد.
 این نشست علمی که عصر امروز (۲۰شهریور) از سوی انجمن علمی مهدویت حوزه در مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین حجامی، کارشناس عرصه مهدویت اظهارداشت: به موازات شکل‌گیری اندیشه مهدویت،‌ادعاهای دروغین نیز در قالب ادعای مهدویت شرکت گرفت ولی با آغاز غیبت صغری و شروع عصر نیابت خاصه، ادعای نیابت خاص نیز آغاز گشت و عده‌ای به دروغ قبای نیابت به تن کردند و تا مدت‌ها ادعای مهدویت و نیابت خود را عرضه می‌کردند.

وی با بیان این که  امروز آموزه  ادعاهای دروغین،گسترده تر شده است، گفت: از ادعاهای جدید امروز این است که عده‌ای خود را جز کسانی که در روایات از آنها به عنوان یار آن حضرت یاد شده و در حوادث  هنگام ظهور  نقش‌آفرین  هستند، معرفی می‌کنند

این محقق عرصه مهدویت ادامه داد: یکی از این افراد که نزدیک به یک دهه نیز به این امر مشغول بوده و توانسته به کمک شبکه‌های ماهواره‌ای و مدد طمع‌ورزی‌ عده‌ای در عراق و بعضاً‌در ایران طرفدارانی پیدا کند، احمد اسماعیل کاطع(کامل) است.

وی در سخنانی درباره جریان انحرافی احمد الحسن گفت: این شخص مدت کوتاهی اشتغال به طلبگی در نجف اشرف را  در سابقه خود دارد و به یک‌باره کتاب‌هایی با مضامین  عجیب و ناهماهنگ با آموزه‌های شیعی به رشته تحریر درآورد و برای خود خصوصیاتی ذکر نمود که همگان را به تعجب واداشته است.

حجت‌الاسلام حجامی افزود: او که تا چندی پیش به احمد اسماعیل معروف بود، به یک‌باره خود را احمد الحسن و سید یمانی خواند و بعد‌ها به یمانی معروف گردید و در همه جا از جمله برخی شهرهای ایران، دعوت خود را به عنوان سید یمانی اعلام کرد.

وی با بیان این که احمد اسماعیل در ابتدا حرکت خود را به عنان این که همان یمانی وعده‌داده شده در روایات است، آغاز کرد،خاطرنشان کرد: این شخص رفته رفته  ادعای خود را توسعه داد و علاوه بر یمانی بودن ادعای فرزندی امام مهدی (عجل‌الله تعالی فرجه)  و وصی و نماینده آن حضرت نمود.

سخنران این نشست  ادامه داد: احمد اسماعیل در عین این ادعاها، خود را مهدی نیز خوانده و بسیاری از روایات مهدی (عجل‌الله تعالی فرجه) را بر خود تطبیق کرده است.

وی درباره ادعاهای احمد اسماعیل گفت: سید یمانی بودن، خود را وصی و جانشین امام مهدی و اولین جانشین آن حضرت و فرزندی حضرت ولی عصر عجل‌الله تعالی فرجه از ادعاهای این شخص می‌باشد.

حجت‌الاسلام حجامی  هدف اصلی احمد اسماعیل و آورندگان وی را از بین بردن اندیشه مهدویت دانست و افزود: ادعای یمانی بودن پوششی است که احمد اسماعیل از آن استفاده می‌کند تا خود را در این قالب مخفی کند، چراکه اصل هدف او ادعای مهدویت است.

وی گفت: ‌این شخص اصل ماجرای امام زمان را به طوری کلی به نفع خود مصادره کرده و این گونه بیان کرده است که آنکه قرار است جهان را عدل و داد کند و…، من هستم.

خاطرنشان می‌شود در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام نصرت‌الله آیتی، دبیر این نشست، سخنانی درباره احمد الحسن و ادعاهای وی ارائه داد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 4 =