آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری: جایگاه حوزه را آن گونه که هست، نشناخته ایم/ حوزه ظرفیتی عظیم، فرصتی گران‌قدر و جایگاهی معنوی است که به خوبی درک نشده است.

boshehri_l92llll_156640

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه مدیریت در حوزه علمیه منحصر به یک نهاد خاص نیست، گفت: امروز بیش از ۲ هزار استاد، در حوزه علمیه قم مشغول هستند، که از پایه اول تا مراتب عالی حوزه از طلاب مراقبت می‎کنند.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، امروز(۲۰شهریور)در مراسم آغاز سال تحصیلی ۹۳-۹۲حوزه علمیه قم در سخنانی بیان داشت: هنوز جایگاه حوزه را آن گونه که هست، نشناخته ایم، حوزه ظرفیتی عظیم، فرصتی گران‌قدر و جایگاهی معنوی است که به خوبی درک نشده است.

وی در ادامه افزود: طلبه‌ها باید از روزهای نخست تحصیل، این جایگاه مهم را درک کرده و بدانند که هنگام ورود به حوزه، افتخار سربازی حضرت ولی عصر(عج) را پیدا می‎کنند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: در طول سالیان متمادی، بزرگان ما در حوزه نقش آفرینی کردند و باید گفت که اگر در جامعه ما دین‌داری یافت می‎شود، سهم عظیمی از آن به روحانیت باز می‎گردد.

مدیر حوزه‎های علمیه اظهارکرد: حوزویان زندان‎ها و سختی‎ها را تحمل کردند تا مردم دین‌دار شده و پیوند خود با ائمه علیهم السلام و پیامبر(ص) را پس نزدند؛ از شیخ مفید(ره) و شیخ طوسی(ره) تا امروز، بزرگان ما هر کدام نقش آفرین بودند که این رسالت باید توسط تمام طلاب حفظ شود.

وی در ادامه گفت: اداره مطلوب حوزه تنها بر عهده افراد خاص نیست؛ یعنی این گونه نیست که کسی تصور کند که تنها شورای عالی و مدیریت تنها مدیران حوزه هستند؛ بلکه باید گفت سهم اصلی را اساتید حوزه دارند، زیرا در مسایل علمی و اخلاقی، اساتید راه‌گشای طلاب هستند.

۲ هزار استاد در حوزه علمیه قم

آیت الله حسینی بوشهری یادآورشد: امروزه بیش از ۲ هزار استاد در حوزه علمیه قم مشغول هستند که از پایه اول تا مراتب عالی حوزه، از طلاب مراقبت می‎کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: اگر مردم رفتار و سلوک ما را سلوکی بدانند که خودمان به دیگران توصیه می‎کنیم، تسلی بخش مردم خواهیم بود؛ به همین جهت، نوع برخورد با خود و دیگران بسیار مهم و کلیدی است.

آیت الله حسینی بوشهری اظهارکرد: حوزه باید در کنار نظام به تقویت نظام بپردازند؛ و واقعاً کسی برای نظام مفید است که دارای مایه علمی و اخلاقی مناسبی باشد، اگر این مایه را نداشته باشند، در آن وظیفه نیز موفق نخواهد بود.

*۲۸رشته وگرایش در حوزه

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: حوزه ما مبتنی بر یک‌سری علوم خاص نیست؛ ۲۸ رشته و گرایش تحصیلی در حوزه وجود دارد که روزی به عنوان یک آرزو مطرح بود، ولی امروزه رشته‎های مختلف علمی، از جمله تاریخ و کلام و تفسیر و… به عنوان فرصت‏های عظیم در اختیار طلاب است.

وی با بیان اینکه رسالت طلاب این است که در ابتدا، خوب درس بخوانند و در عرصه تبلیغ تاثیرگذار باشندگفت:گاهی از دورترین مناطق کشور نامه می‌نویسند که مساجد ما روحانی و امام جماعت ندارد، انتظار آن است که طلاب از هر استانی که در قم متمرکز هستند، باید به فکر منطقه خود باشند و ماهانه و سالانه، تعدادی از این طلاب در مناطق خود مستقر شوند تا جایی نباشد که طلبه‎ای در آن حضور نداشته باشد.

*تقاضای ۸۰۰ استاد برای استان ها

آیت الله حسینی بوشهری بیان داشت: در یک سال گذشته از ما برای تدریس در استان‌های دیگر نزدیک به ۸۰۰ نفر تقاضای اعزام داشتند؛ ما هم به دنبال تمرکززدایی آموزشی از حوزه قم هستیم، تا طلاب بیشتر در استان‎های دیگر حضور یابند؛ و البته هنوز بین نیازها و کارکرد ما تفاوت فراوان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهارکرد: امروز شاهد شبیخون به تمام معنا علیه شیعه و حوزه هستیم که شبکه‌های وهابیت و مسحیت و فرقه‌های ضاله به شکل فعال کار می کنند؛ وقتی آنها می‌بینند که طلاب به این خوبی کار می کنند آنها نیز سعی می‌کنند، که تلاش خود را بیشتر نمایند.

وی افزود: دشمنان ما چندی پیش عنوان می‌کردند که خطر اسلام به مراتب از خطر مارکسیست ها بیشتر است بنابراین ما تا می‌توانیم باید در مقابل آنها موضع بگیریم و به همین خاطر، تعداد مدارس، طلاب و افزایش جمعیت حوزه‌ها وظیفه ماست.

*حوزه پاسخگوی مسائل مستحدثه باشد

آیت الله حسینی بوشهری با ذکر این مطلب که امروزه حضور طلاب در عرصه‌های مختلف، افزایش یافته است، گفت: هر روز مسایل مستحدثه‌ای به وجود می‌آید که فقه ما را درگیر خود می‌کند و حوزه، باید این نیازهای روز را حل کند.

وی اظهارکرد: امسال قبل از آغاز سال تحصیلی برای طلاب جدیدالورود ۲۰ تا ۳۰ روز کارهای تهذیبی و آموزشی برگزار شد تا طلاب با الفبای طلبگی آشنا شده و برای طلبه شدن مصمم شوند و اگر احساس می‌کنند که نمی‌توانند، از همین الان به شرایط متوجه شوند.

مدیر حوزه های علمیه کشور، اظهارکرد: سقف پذیرش حوزه در سراسر کشور به دلیل محدودیت امکانات کم بود که از خیرین می‌خواهیم تا نسبت به این افزایش تعداد مدارس علمیه نیز توجه داشته باشند از سوی دیگر، دغدغه اصلی ما، معیشت طلاب است که همواره این مطلب را برای مراجع و رهبر معظم انقلاب بازگو کرده‌ایم که انشالله، این مشکلات رفع شود.

*حوزه استقلال خود را حفظ می کند

آیت الله حسینی بوشهری یادآورشد: دو سالی است که برنامه آموزشی ویژه اساتید برگزار می‌شود؛ این دوره با هدف نشاط بیشتر اساتید و ارتقای علمی آنان برگزار می‌گردد؛ از دیگر برنامه‌های این مدیریت، برگزاری دوره جدید شورای استانی است که این شوراها باید همت کنند حوزه های علمیه از طریق موقوفات و کمک های مردمی، استقلال خود را حفظ کنند.

وی در ادامه افزود: بازنگری سطح یک حوزه علمیه از دیگر برنامه‌های این حوزه بوده است که به زودی ابلاغ می‌شود؛ از دیگر برنامه‌های حوزه، پیگیری ۱۹ مطالبه مقام معظم رهبری است که در شورای عالی و مدیریت حوزه بررسی و تصویب شد و به معاونت‌های حوزه نیز ارجاع داده شده است در این امر سعی شده تا آنچه که در رهنمودهای ایشان و مراجع عظام بوده، در حوزه اجرایی شود.

آیت الله حسینی بوشهری اظهارکرد: سازمان اوقاف تعهد کرده است تا که درآمدهای وقفی حوزه را احیا کند؛ معاونت های مختلف حوزه نیز تمام تلاش خود را داشته اند تا امسال، به بهترین شکل، برنامه‌ها را اجرا کنند.

وی با تاکید بر لزوم همکاری بین اساتید افزود: کتب درسی در حوزه باید تا آخر خوانده شود که این تصمیم، نمونه‌ای از همکاری بین اساتید است؛ باید از فکر اساتید و فضلای حوزه استفاده کنیم؛ زیرا معتقد هستیم که ما صرفاً متکلف برنامه های حوزه نیستیم و باید ایده‌های فضلا و طلاب برای سطوح مدیریتی حوزه نیز مطرح شود، که بسیاری از این ایده‌ها، ممکن است به یک طرح بدیع مبدل






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = 9