حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی: حجاب حافظ ارزش زن است

IMAGE633811162342183506

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: همیشه چیزهای قیمتی را داخل پاکت می‌گذارندم حجاب زن هم نشان‌دهنده ارزش اوست. دخترانی که خود را به دیگران نشان می‌دهند، خیلی ارزان خود را می‌فروشند و اگر ارزش خود را بدانند، هیچ‌گاه چنین کاری نخواهند کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور در مراسم اختتامیه ششمین دوره آموزشی کشوری «اندیشه های آسمانی» که در مرکز تربیت معلم شهید بهشتی مشهد برگزار شد، لازمه توجه خدا به انسان را داشتن قلب پاک دانست و گفت: قلب انسان همچون ظرفی است که اگر آن ظرف آلوده باشد، رحمت خداوند وارد آن نمی‌شود.

وی به تأکید خداوند بر احسان و نیکی نسبت به دیگران و همچنین رعایت عدالت در رفتار اشاره کرد و اظهار داشت: در برخورد با دیگران علاوه بر انجام نیکی، باید عدالت نیز داشت به این معنا که اگر عمل خوبی از طرف مقابل به شما وارد شد، شما نیز عملی نیک انجام دهید و به عدل اما این امر در مورد والدین صادق نیست به این معنا که اگر از جانب والدین بدی و توهینی مشاهده کردید حق مقابله با آن را ندارید.

این استاد اخلاق با اشاره به دید یکسان خدا به دختر و پسر، تصریح کرد: این که خداوند در سوره احزاب به این مورد اشاره مرده به معنایی یکسان بودن مرد و زن در کمالات است اما نوع ایفای نقش این دو با یکدیگر متفاوت است همان‌گونه که خداوند می‌فرماید جهاد مرد در خارج از خانه است و جهاد زن، شوهرداری با این تفاوت که در قرآن مرد را مانند مجاهد خطاب کرده و زن را خود مجاهد.

وی به دلایل عدم استجابت دعا اشاره کرد و بیان داشت: گاهی دعای ما به صلاح ما نیست درحالی‌که نمی‌دانیم و انتظار اجابت دعا از سوی خدا را داریم و راه استجابت دعا این است که برای خود دعا نکنیم بلکه نیت کل داشته باشیم.

این مفسر قرآن با اشاره به دعای مکارم الا خلاق، اذعان داشت: در این دعا نیز به گسترده کردن نیت اشاره دارد زیرا داشته‌های بشر محدود بوده اما نیت او می‌تواند وسیع باشد.

حجاب، حافظ ارزش زن است

وی به ارزش حفظ حجاب اشاره کرد و گفت: معمولاً چیزهای قیمتی را داخل پاکت می‌گذارند که نشان‌دهنده ارزش زن در حفظ حجاب اوست و دخترانی که خود را به دیگران نشان می‌دهند، خیلی ارزان خود را می‌فروشند و اگر ارزش خود را بدانند، هیچ‌گاه چنین کاری نخواهند کرد.

حجت‌الاسلام قرائتی به شیوه دعوت دیگران به نماز اشاره کرد و بیان داشت: انسان باید خاشع باید تا نماز به خواند؛ اگر بخواهیم کسی را به نماز دعوت کنیم باید ابتدا او را نرم کنیم و از جایگاه فردی خود پایین بیاوریم، باید نعمت‌های خداوند را برای او بازگو کنیم تا خود را در مقابل پروردگار شرمنده ببیند و به سمت نماز سوق پیدا کند.

وی با تأکید بر اهمیت نماز در زندگی انسان، تصریح کرد: تمام کمالات در نماز است؛ باید اصرار نماز بازگو شود تا وجود نماز برای همه قابل‌درک باشد همچون کمالات سیاسی در انتخاب امام جماعت، آزادی در اقامه نماز به جماعت یا فرادا، مردمی بودن، بهداشت و نشاط، و موارد دیگری که به ۱۳۵ مورد می‌رسد.

این استاد اخلاق با انتقاد از سیاست کنترل جمعیت، تأکید کرد: من از ابتدا با انجام چنین سیاستی مخالف بودم به دلیل این که این قانون با دستور صریح قرآن مخالفت دارد و از دید اسلام، زیادی جمعیت مسلمانان یک نعمت است همان طور که خداوند در قرآن می‌فرماید: «شما کم بودید و زیاد شدید».

وی افزود: دلیل این که کودکان ما اشتیاقی برای حضور در مساجد نشان نمی‌دهند این است که فضای مساجد زیبا نیست و برای آنان جذابیت ندارد؛ باید فضای مساجد به سمت زیباتر شدن و همچنین جذاب شدن قرائت قرآن در مساجد برود تا کودکان علاقه پیدا کنند.

رییس ستاد اقامه نماز خطاب به رابطین فرهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گفت: برای این که بتوانید دیگران را به مسجد دعوت کنید باید به گونه‌ای رفتار کنید که فرد احساس نکند شما حس برتری بر او دارید؛ بهترین راه خودسازی فرد، احترام و بوسیدن دست مادر است.

وی خاطرنشان کرد: برای انجام عمل خیر لزومی به مطرح کردن نام نیست، چه ایرادی دارد که کارها در گمنامی انجام شود؟ شما فعالان مساجد می‌توانید با مشارکت دیگران کارها را انجام دهید تا مؤثرتر باشد.

اسلام فارغ التحصیل ندارد

حجت‌الاسلام قرائتی با تأکید بر مطالعه فعالان فرهنگی، اظهار داشت: در اسلام فارغ‌التحصیل وجود ندارد همان‌گونه که خداوند به پیامبر فرمود: «و قل رب زدنی علما».

در ادامه ، محمدرضا جعفری، معاون آموزشی و پژوهشی ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور به بیان گزارشی از برگزاری ششمین دوره آموزشی اندیشه‌های آسمانی پرداخت و گفت: این دوره در راستای اصول و سیاست‌های ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد اجرا شد که در این دوره ۲۳ روزه، میزبان ۳۲۰۰ نفر از خواهران و برادران در ۵ مرحله بودیم.

وی به برگزاری گروه‌های هم اندیشی در چهل و یک هزار نفر ساعت، برگزاری سخنرانی سخنرانان مطرح کشوری در بیش از پنجاه و پنج هزار نفر ساعت، ارائه الگو در ده هزار و چهارصد نفر ساعت، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی با مباحث دینی و مسجدی و همچنین برگزاری جلسات نقد دوره در بخش برادران اشاره و تصریح کرد: در کنار برگزاری این برنامه‌ها، برپایی نمایشگاه کتاب با توزیع ۹۶۰میلیون ریال بن فرهنگی به شرکت‌کنندگان از دیگر برنامه‌های این دوره بود.

وظیفه کانون های فرهنگی هنری مساجد، تحقق دغدغه های رهبری است

معاون آموزشی و پژوهشی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، شهدا را الگویی مناسب برای معرفی به جامعه دانست و خاطرنشان کرد: زیارت گلزار شهدا به این منظور انجام شد تا در کنار آشنایی بیشتر با شهدای اسلام، معرفی الگوی مناسبی برای سبک زندگی نیز صورت بگیرد.

وی هدف برگزاری چنین همایش‌هایی را آشنایی فعالان فرهنگی با دغدغه‌های فرهنگی مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: شناخت دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ دینی و فرهنگ مسجد، کشف آسیب‌های موجود در روند حرکتی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، پاسخ‌گویی به ابهامات و فراهم شدن زیرساخت‌های تشکیلاتی از دیگر اهداف برگزاری این همایش است.

جعفری با تأکید بر وظیفه اصلی مسجد در برپایی باشکوه نماز جماعت، اظهار داشت: از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در تمامی استان‌ها این انتظار وجود دارد تا با توجه به عمران مسجد در رسیدن به مسجد تراز اسلامی، مقابله با تهاجم نرم دشمن، پویایی مساجد و افزایش اقامه نمازهای جماعت در مساجد، تلاش ویژه‌ای در جذب و نگه‌داشتن جوانان در مسجد انجام دهند زیرا سطح موفقیت کانون‌ها در حضور پررنگ جوانان در نمازهای جماعت است.

در این مراسم که با پخش نماهنگ‌هایی از صحنه‌های دفاع مقدس فضایی معنوی به خود گرفته بود، با ورود پرچم متبرک ضریح حضرت قمر بنی‌هاشم (ع)، این معنویت دوچندان شد تا شرکت‌کنندگان در این همایش با چشمانی نم ناک و خاطره‌ای شیرین، مشهد مقدس را به سمت جبهه‌های فرهنگی خود ترک کنند.

گفتنی است، در مراسم اختتامیه ششمین دوره آموزشی اندیشه‌های آسمانی، آقای عبدالهی، مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری خراسان رضوی، آقای عظیمی، مسؤول طرح چهره به چهره، سعید ضیائی، دبیر همایش و فخارزاده، ریاست مرکز تربیت معلم شهید بهشتی حضور داشتند./۹۳۱۵/پ۲۰۲/ع






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + 3 =