رویکرد اصلی حوزه، تربیت طلاب با اخلاق است

boshehri_l92llll_156640
  مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر این که اخلاق باید در حوزه ها حرف اصلی را بزند، گفت: رویکرد اصلی حوزه، تربیت طلاب مهذب و با اخلاق است

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، در مراسم افتتاحیه هجدهمین سال دروس تخصصی فقه و اصول، تفسیر قرآن کریم و تربیت محقق مذاهب اسلامی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، با اشاره به این که نبی مکرم اسلام(ص) پایه‌گذار حوزه های علمیه بودند، اظهار داشت: حوزه های علمیه از دوران بعثت پیامبراکرم(ص) شکل گرفت و بعدها در طول تاریخ گسترش پیدا کرده تا به امروز که به شرایط و دوران ما رسیده است .

وی با بیان این که حوزه های ما از گسترش و عظمت بیشتری برخوردار هستند، تصریح کرد: دانستن، عمل کردن و انتقال دادن علوم اسلامی فلسفه حوزه های علمیه است.

عضو خبرگان با اشاره به این که شخصیت‌های بزرگی نظیر شیخ طوسی در حوزه های علمیه تربیت شده اند، ابراز داشت: حاصل فعالیت حوزه های علمیه شیعی از صدر اسلام تاکنون چاپ و تالیف ده ها هزار کتاب در زمینه های مختلف علوم معارف اسلامی است.

آیت الله حسینی بوشهری با تاکید بر اینکه دین مردم در سایه حوزه های علمیه شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: اگر حوزه های علمیه از زندگی مردم خارج شود، نکته ای از معنویت باقی نخواهد ماند.

وی با اشاره به اینکه حوزه های علمیه آبشخور زلال و پاکی ها است، تصریح کرد: حوزه ها، پایگاه کتاب و سنت بوده و طلاب تربیت یافته، خدمتگزار دین خدا هستند.

معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین با تاکید بر اینکه علم آموزی، تهذیب نفس و اخلاق‌گرایی از مهم‌ترین وظایف طلاب است، ابراز داشت: اخلاق در حوزه ها باید حرف اصلی را بزند و ما اصلاً به دنبال این نیستیم که طلبه را فقط با چهار اصطلاح فقهی آشنا کنیم.

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کرد: اگر طلبه از ادب، تهذیب و اخلاق برخوردار نباشد، برای خود و حوزه های علمیه بهره ای نخواهد داشت.

امام جمعه قم با تاکید بر اینکه حوزه های علمیه نیاز به رشد دارند؛ چرا که بی تحرکی موجب پیشرفت نمی شود، ابراز داشت: هجمه سنگین مسیحیت، وهابیت و فرقه های ضاله دیگر که با پول های دشمنان تشیع ارتزاق می کنند، فضای سنگینی را علیه مکتب اهلبیت(ع) به وجود آورده‌اند.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که طلاب تنها مدافعان و سربازانی هستند که باید به مقابله با فرقه‌های ضاله بپردازند، تصریح کرد: طلاب، افسران و سنگربانانی هستند که باید از مکتب شیعه دفاع کنند و در شرایط فعلی، نباید پست های مرزبانی حفاظت از دین رها شود.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه هر طلبه در حوزه باید به فکر پیدا کردن جایگاه خود باشد، ابراز داشت: رسالت حوزه این است که طلاب، جایگاه خود را در عرصه های مختلف حوزوی پیدا کنند.

وی، تحصیل نیمه کاره طلاب در حوزه های علمیه به بهانه خدمت رسانی در پست های نظام را غمی جان کاه دانست و گفت: کسانی که از دانش و علم کافی برخودار هستند، باید در بخش های مختلف نظام نظیر عقیدتی، سیاسی و قضاوت خدمت کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اهتمام ویژه طلاب به علم آموزی، ابراز داشت: طلاب نباید از نظر علمی نسبت به اساتید دانشگاه کمتر باشند.

آیت الله حسینی بوشهری با تاکید بر این که امروز توقعات دانشگاهیان از حوزه های علمیه، تربیت افرادی امثال شهید مطهری و مفتح است، تصریح کرد: دانشگاهیان از منظر ویژه‌ای به حوزه های علمیه نگاه می کنند و اگر تنزل علمی داشته باشیم، سنگر خود را از دست داده ایم.

وی با اشاره به اینکه امکانات امروز حوزه قابل قیاس با گذشته ها نیست، خاطرنشان کرد: امکانات غذایی و رفاهی امروز با گذشته بسیار متفاوت است.

امام جمعه قم، فرصت تحصیل در حوزه های علمیه را طلایی توصیف کرد و گفت: اگر طلاب، قدر شرایط فعلی را ندانند، کفران نعمت کرده اند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که رساله های علمیه اعتبار و سرمایه های بزرگ حوزه هستند، ابراز داشت: تنوع تحصیلی در رشته های مختلف، کمی خیال ما را راحت کرده است.

وی در ادامه با قدردانی از زحمات حجت الاسلام والمسلمین جواد فاضل لنکرانی، ابراز داشت: محققان و پژوهشگران بزرگی در این مرکز تربیت شده اند و اقدامات عظیمی در سطح خارج فقه، تفسیر و بخش‌های فرهنگی از سوی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) صورت گرفته است.

عضو مجلس خبرگان رهبری دلیل تشکیل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) را اشراف و نظارت آیت الله فاضل لنکرانی به حوزه های علمیه دانست و گفت: این مرجع فقید، بینش عمیق و ژرفی نسبت به نقاط ضعف و قوت حوزه ها داشت.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان تاکید کرد: حوزه های علمیه برای پیشرفت، افق نگرش خود را گسترش خواهد داد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 8 = 14