آیت‌الله سبحانی: اوقاف در مسیر فرهنگی‌کردن موقوفات حرکت کند

غبار روبی ضریح امامزاده سید علی و افتتاح مجتمع آموزشی و فرهنگی توسط آیت الله سبحانی
حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که باید اوقاف کشور در مسیر فرهنگی کردن موقوفات حرکت کند، گفت: امام‌زادگان انوار الهی مشتق‌شده از نور پیامبر اکرم(ص) بوده و کشور ما را از هرگونه بلایایی حفظ کرده‌اند.
 حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید  در مراسم افتتاح مجموعه فرهنگی آموزشی امام‌زاده سید علی استان قم که در جوار این امامزاده برگزار شد، ضمن قدردانی از کلیه شخصیت‌های پدیدآورنده این مجموعه، گفت: امیدوار هستیم این مجموعه فرهنگی که در کنار این امام‌زاده معروف به عظمت ساخته شده بتواند به ارتقای فرهنگ، دین و دیانت مردم کمک کند.
وی با اشاره به سخن امام صادق(ع) که فرمودند « العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس؛ کسی که آگاه به زمان و حال خود باشد، شبهات بر او هجوم نمی‌آورد»، افزود: امام صادق(ع) این کلام را ۱۴ قرن پیش مطرح فرموده‌اند که اگر کسی زمان خود را بشناسد غافلگیر نمی‌شود ولی اگر کسی آگاه به زمان نباشد عقب می‌ماند و همین امر سبب شکست او خواهد شد.
این مرجع تقلید با بیان این‌که زمان کنونی، زمان سرعت، دقت و تهاجم فرهنگی است، اظهار داشت: اگر ما به روش ۱۰۰ سال گذشته حرکت کرده و خود را آگاه به زمان نکنیم ضربه سختی خواهیم خورد.
حضرت آیت‌الله سبحانی خاطرنشان کرد: اگر در برابر سرعت فرهنگ نامطلوب کشورها، فرهنگ مطلوب تشیع را سرعت ببخشیم می‌توانیم ضمن خنثی کردن بیانات و حرکات دشمنان، دین خود را نیز به صورت کامل تبلیغ کنیم.
وی با ابراز امیدواری از حرکت و فکر سازمان اوقاف در راستای فرهنگی کردن موقوفات، تصریح کرد: باید اوقاف کشور در مسیر فرهنگ حرکت کند و بتواند اموالی را که مردم در اختیار آنها قرار داده‌اند را در راستای ارتقای دین پاک اسلام و تشیع مصرف کند.
این مرجع تقلید تأکید کرد: اوقاف عمومی مردم باید صرف ساخت مسجد، کتابخانه و مراکزی شود که بتواند دین مردم را غنا بخشیده و تقویت کند.
وی با بیان این‌که امام‌زاده سید علی(ع) بسیار مجرب و عنایتی الهی به مردم قم است، بیان داشت: امام‌زادگان نعمت‌های الهی هستند و اگر دقت کنیم می‌بینیم که وجود این امام‌زادگان در هر قریه، شهر، روستا و منطقه‌ای که باشد روی دیانت مردم اثرگذار است و دین مردم را حفظ می‌کند.
حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به این‌که امام‌زادگان انوار الهی مشتق‌شده از نور پیامبر اکرم(ص) بوده و کشور ما را از هرگونه بلایایی حفظ کرده‌اند، ابراز داشت: دخت پیامبر اکرم(ص) در خطبه خود قریب به این موضوع را دارد که احترام به امام‌زادگان احترام به پیامبر کرم(ص) است.
وی در ادامه با قرائت آیه ۳۶ سوره مبارکه نور که خداوند می‌فرماید « فی بیوت اذن‌الله ان ترفع و یذکر فیها اسمه یسبح له فیها بالغدو و الاصال» گفت: بنده این مطلب را در رد اعمال وهابی ذکر کردم که قبر پیامبر اکرم(ص) خانه پیامبر است و خداوند فرموده است این مکان‌ها را بالا ببرید.
این مرجع تقلید ادامه داد: وقتی این آیه بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد، مردی پرسید منظور این آیه چه بیوتی است، که پیامبر در جواب فرمودند « بیوت انبیاء»، دارد که ابوبکر هم در جلسه حضور داشت و به پیامبر اکرم(ص) گفت آیا این آیه خانه حضرت علی(ع) را هم شامل می‌شود، پیامبر فرمودن « بله، خانه علی(ع) از بیوت عالی در نزد خداوند است».
وی با بیان این‌که حفظ امام‌زادگان، بالابردن بیوت آنها است، افزود: اگر آثار اسلام را از بین ببریم به سرنوشت مسیحیان دچار خواهیم شد و بعد از چند صدسال می‌گویند مگر پیامبری به نام محمد(ص) بوده و دینی به نام اسلام را آورده است.
حضرت آیت‌الله سبحانی با تأکید بر این‌که باید آثار اسلامی و به ویژه امام‌زادگان حفظ شده و از آنها بهره گرفته شود، خاطرنشان کرد: کشورهای غربی و اروپایی متمدن آثار خود را حفظ می‌کنند و از آنها بهره‌های فراوانی می‌برند که به عنوان مثال می‌توان به پلی در پاریس اشاره کرد که قدمت ۵۰۰ ساله دارد.

وی در پایان با بیان این‌که چشم جهان تشیع به قم است و مردم و جوانان این شهر الگو هستند، خاطرنشان کرد: اگر در شهر قم انحرافی صورت بگیرد، مردم نسبت به اسلام و تشیع بدبین می‌شوند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 8 = 12