رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق مطرح کرد :تحلیل جامع از نقش رسانه در دنیای مدرن

satellite-dish-lamit-hub-50dfe جنگ های رسانه ای اگر چه بدون تفنگ است، اما بسیار سخت و مرگ‌بار می‌باشد، زیرا هدف این جنگ، عقل بوده و رسانه‌ها دو ورودی عقل را که همان چشم و گوش هستند، هدف گرفته است.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در سخنان خود در همایش اتحادیه رادیو و تلویزیون عراق که دیروز سه شنبه در عراق برگزار شد، گفت: جوهر رسانه، رساندن خبر، اطلاعات یا اندیشه است و امروز با وجود تعدد وسایل رسانه ای و ارتباط جمعی، رسانه به وجه تمایز این عصر با عصرهای دیگر تبدیل شده و تاثیرات آن بر زندگی ما،به قدری زیاد است که غیر قابل اجتناب می‌باشد.

 رسانه بر عقل و اندیشه مردم اثر می گذارد

وی گفت: امروز رسانه افکار عمومی را تشکیل نمی‌دهد، بلکه بر عقل و فکر مردم تاثیر می‌گذارد و می‌تواند جهت گیری و تفکر افراد را به سمتی که میخواهد تغییر دهد. رسانه امروز، فقط ناقل اتفاقات نیست، بلکه اتفاق و واقعیت را می‌سازد و می‌تواند نسخه هایی برای پیشرفت ملت ها ارائه کند و این همان رسانه روشنفکر است و البته رسانه ممکن است با نسخه های خود موجب پسرفت و تاریکی جامعه شود که این همان رسانه متحجر است که ملت ها را به عقب و گذشته و جمود باز می‌گرداند و یک رسانه دیگر نیز هست که رسانه دشمن و خصمانه است که برای متوقف ساختن حرکت ملت ها و بازی با ارزش های ملی و روابط انسانی آنها تلاش می‌کند.

 دو لبه تاثیرگذاری رسانه در جهان امروز

حجت الاسلام سیدعمار حکیم افزود: رسانه در عصر ما از سریع ترین ابزار گسترش مرزهای ادراک ملت ها است و اینجا است که رسانه می‌تواند ملت هایی پیشرفته، روشنفکر و خودباور یا ملت هایی گمراه و مبتلا به توهمات رسانه ای بیافریند. بدین ترتیب در جهان امروز رسانه از هر سلاحی خطرناک تر است و زودتر منتشر می‌شود تا جایی که جنگ‌های رسانه‌ای با تصمیمات سیاست‌مداران آغاز شده و با آتش بس پایان می‌یابد. جنگ های رسانه ای اگر چه بدون تفنگ است، اما بسیار سخت و مرگ‌بار می‌باشد، زیرا هدف این جنگ، عقل بوده و رسانه‌ها دو ورودی عقل را که همان چشم و گوش هستند، هدف گرفته تا بتواند از طریق آنها بر عقل تاثیر گذارد. جنگ رسانه نوعی جنگ نرم است که در فضا جریان دارد و ما با استفاده از رسانه می‌توانیم حقیقت رسانه را دریابیم و بدانیم که هدف از آن، آفرینش آگاهی است و این از دشوارترین کارها است، زیرا با وجود ملت هایی آگاه و هوشیار، امت ها می‌توانند پیشرفت کنند و از حقوق خود محافظت کنند.

 رسانه هایی که شرافت حرفه ای ندارند

سید عمار الحکیم افزود: رسانه ابزاری با تاثیرگذاری فراوان برای انتشار آگاهی است، اما کدام رسانه؟ رسانه گمراهی و فاقد وجدان یا رسانه وزین و راستگو با خویشتن و با مردم که در پی انعکاس واقعیت است و آن را وارونه جلوه نمی‌دهد و اخبار را آن چنان که هست منتقل می‌کند؟ ما به خوبی می‌دانیم که آرمان‌گرایی بخشی از کمال است، اما به ویژه در مجال متغیری مانند رسانه به دنبال آرمانگرایی نیستیم اما می‌دانیم که تلاش برای رسیدن به آرمان ها نیز خود نوعی آرمان‌گرایی است کما اینکه تلاش برای رسیدن به کمال نیز نوعی کمال است. در مجال رسانه نیز رسانه باید در پی حقیقت و رسیدن به هدفی والا میان خود و مردم باشد و این طبیعی است که در مواردی دچار اشتباه بشود اما اینکه تنها هدف رسانه بازی با افکار عمومی و منحرف ساختن واقعیت ها باشد، ما این را رسانه فاقد وجدان میدانیم زیرا ساخته و پرداخته افراد فاقد وجدان انسانی است که شرافت حرفه ای ندارند؛ چرا که هر حرفه ای حتی سیاست شرافت دارد، اگر چه برخی سیاست را خدعه و نیرنگ می‌دانند اما ما این دیدگاه را صحیح نمی‌دانیم و بر این باوریم که شرافت سیاست‌مدار از شرافت سیاست او نشات می‌گیرد و شرافت پزشک از شرافت نسخه‌های او، همین طور شرافت اصحاب رسانه نیز از شرافت واقعیتی نشات می‌گیرد که آن را به مردم می‌رساند.

فریب دشمنان متوقف نمی شود

وی خاطر نشان کرد: ما در اینجا به دنبال تعریف رسانه نیستیم، بلکه برای عرض سلام، احترام و قدردانی از تلاش شما اصحاب رسانه به اینجا آمده ایم تا اعتقاد خود را به نقش مهم شما در این مرحله حساس از زندگی ملت عراق، اعلام کنیم. ما از دشواری ها و سختی های کار شما و حصری که در پی شکستن آن هستید، باخبریم و میدانیم که در این روزگار که پاک بودن سخت شده، تلاش می‌کنید تا پاکی خود را همچنان حفظ کنید. در هر صورت حرفه شما، حرفه دشواری است؛ چرا که واقعیت ها پنهان است و فریب دشمنان متوقف نمی‌شود و همواره با تهدید روبرو هستید، اما وظیفه مهمی که بر دوش دارید شما را بر آن می‌دارد که در فضاهای نامناسب و غبارآلود به کار خود ادامه دهید.

 چالش هایی که رسانه های عراق با آن مواجهند

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کشور ما به یاری ملت در حال به پا خاستن  است و شما با یک دست، با ترور و طایفی گری و با دست دیگر، با فساد و انحراف مبارزه میکنید و تمام این کارها را با سینه هایی مملو از ایمان به هدف خود به عنوان یک شهروند انجام می‌دهید، بدین ترتیب شما نیز همچون مجاهدان، وسیله رسیدن به زندگی با کرامت برای خود و خانواده های خود هستید. زمانی که کار انسان با عقل و اندیشه سر و کار داشته و مسؤولیت او احیای امت باشد، کار او دشوار خواهد بود و اکنون وظیفه شما همین است؛ چرا که شما در پی پر کردن فاصله بزرگ میان انتقاد سازنده و انتقاد ویران‌گر و میان پیشبرد وطن و تملق برای این و آن هستید. امروز رسانه عراق با تمام این چالش ها روبرو است، اما همچنان به راه خود برای بنای رسانه ای روشن، عمیق و پویا ادامه می‌دهد.

وی افزود: ما امروز نیازمند اقدامی جدی برای ارتقای سطح معیشتی اصحاب رسانه و تجهیز آنها به ابزارهایی هستیم که ضامن آزادی  استقلال رای و اندیشه آنها باشد تا در کار خود دست به ابتکار بزنند و این امر با وعده و وعید محقق نمی‌شود بلکه با عمل صادقانه و برنامه ریزی استراتژیک محقق میشود.

 شهر رسانه تاسیس شود

سید عمار حکیم بیان داشت: اولین گام برای تقویت حرفه ای رسانه با ایجاد فضای مناسب زندگی و شغلی برای اهل رسانه حاصل می‌شود و بهترین اقدام عملی در این زمینه، بنای یک شهر رسانه‌ای حرفه‌ای، برای آگاهی بخشی به جامعه، سازندگی وطن و دفاع از آن با سخن راست و معلومات حقیقی میباشد. همچنین باید به اهالی رسانه فرصت های شغلی برابر و فرصت هایی برای انجام وظیفه در جامعه و به دور از موانع داده شود.

وی در ادامه تاکید کرد: ما از مسؤولانی که با ما هم‌فکر هستند، انتظار داریم که در انجام این پروژه با ما همراه و سهیم شوند تا هرچه زودتر به ثمر برسد و این مشارکت خود را نوعی معامله سیاسی محسوب نکنند، بلکه آن را گام نخست در دفاع از تمدن این وطن به شمار بیاورند؛ چرا که تکریم و گرامیداشت مجاهدان این معرکه، از مقدس‌ترین واجبات است و اصحاب رسانه سربازانی گمنام هستند.

یادآور می شود روز سه شنبه همایش اتحادیه رادیو و تلویزیون عراق با حضور نوری مالکی نخست وزیر، سید عمار الحکیم رییس مجلس اعلای اسلامی، با مشارکت رسانه های سمعی و بصری در بغداد آغاز به کار کرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 3 = 9