آیت الله سبحانی: وهابیت به نام توحید آثار اسلامی را از بین می برد/ ولایت باید جزو مواد درسی حوزه قرار گیرد

آیت الله سبحانی
حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به فعالیت فرقه وهابیت، گفت: وهابیت نیز حکم بچه های نادان را دارد که آثار اسلامی را از بین می برد تا آثاری برای اسلام باقی نماند و عجیب است که این کارها را به نام توحید انجام می دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت، حضرت آیت الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید در مراسم افتتاح حوزه علمیه امیرالمؤمنین(ع) رشت، گفت: اگر عالم بداند امروز چه شرایطی در جهان حاکم است باید در مسیر زندگی خود تدبیر کند تا مشکلی پیش نیاید.

وی با بیان این که امام باقر و امام صادق(ع) با درک صحیح از شرایط در آن دوران نهضت علمی ایجاد کردند، افزود: آن دو امام همام در شرایطی که بعد از واقعه کربلا خشونت زیاد بود و جهاد نیز امکان پذیر نبود و دادن خون نیز ارزش چندانی نداشت نهضت فکری را پایه گذاری کردند.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به این که امام باقر(ع) با درک صحیح شرایط آن دوران اسلام واقعی را برای مردم بازگو کردند، خاطرنشان کرد: ایشان با تشکیل حوزه علمیه در مسجد حضرت رسول اکرم(ص) احادیثی را به نقل از ایشان بیان می کردند.

این مرجع تقلید ادامه داد: امام باقر(ع) اقدامی بزرگ برداشته و در دوران ضعف بنی امیه با تشکیل کرسی هایی در مسجد حدیث رسول اکرم را بیان می کردند.

وی افزود: دوران امام حسین(ع) یک شرایطی دارد که باید حضرت طبق آن عمل می کردند و دوران امام محمد باقر(ع) دوران ابلاغ اسلام و حدیث رسول خدا بود.

حضرت آیت الله سبحانی ادامه داد: بعد از وفات رسول اکرم(ص) نوشتن حدیث ممنوع شد و قصه سرایی آغاز شد که این یکی از مشکلات تاریخ اسلام است که چرا نوشتن احادیث پیامبر ممنوع می شود و کتب احادیث را می سوزانند، اما قصه گویی در مسجد رسول اکرم آغاز می شود.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: در حدود ۱۴۳ سال پس از هجرت جدیث پیامبر به صورت فردی بازگو می شود.

وی افزود: بعد از امام محمد باقر(ع) امام صادق (ع) گسترش بیشتری به نهضت نقل حدیث داد تا حدی که چهار هزار شاگرد لغوی، مفسر، علم حدیث، کلامی و دانشمند تربیت شد.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به این که در زمان امام حسن عسکری(ع) به بعد شیعه در نقاط مختلف حوزه علمیه داشته است، گفت: حوزه های علمیه خراسان، ری، قم و کوفه از جمله حوزه های علمیه بزرگ تاریخ شیعه بوده اند.

وی با بیان این که در قرن ۱۴ دو حوزه علمیه در دنیای اسلام درخشیدند، گفت: حوزه علمیه نجف با هزار سال سابقه و حوزه علمیه قم از جمله آنها هستند، آثاری که امروز می بینیم به برکت حوزه علمیه قم است و همه ما بدهکار این حوزه علمیه با قدمت هستیم.

این مرجع تقلید، حوزه علمیه بین المللی امیرالمؤمنین(ع) رشت را تجلی حوزه علمیه قم در استان دانست و گفت: کشورهای منطقه از جمله کشورهای آسیای میانه اکنون آزاد و به دنبال اسلام واقعی هستند که این رسالت حوزه علمیه رشت را سنگین تر می کند.

وی با بیان این که حکومت سعودی در هر جایی که وارد می شود دانشگاه می سازد، افزود: ما نیز باید آمادگی پذیرش افرادی که ناآگاه از اسلام علوی هستند را داشته باشیم تا آنها جذب کنیم و کلام امام و ولایت حدیث و اسلام واقعی را به آنها تعلیم دهیم.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به این که اسلام طرفدار علم است، گفت: ۷۷۹ کلمه علم با همه مشتقات آن که در قرآن آمده بیانگر اهتمام اسلام به علم است و اسلام به فرهنگ و علم اهمیت می دهد و به دنبال جامعه باسواد است.

این مرجع تقلید با اشاره به فعالیت فرقه وهابیت، گفت: بچه های نادان کتاب های خود را پاره می کنند و وهابیت نیز حکم بچه های نادان را دارد که آثار اسلامی را از بین می برد تا آثاری برای اسلام باقی نماند و عجیب است که این کارها را به نام توحید انجام می دهد.

وی خاطرنشان کرد: مسیحیت به خاطر نبودن آثار، حالت افسانگی به خود گرفته است.

حضرت آیت الله سبحانی با تأکید براین که حوزه ها و تربیت یافتگان حوزه های علمیه باید توحید را برای مردم بازگو کنند، تصریح کرد: درس ولایت باید جزء مواد درسی حوزه های علمیه قرار گیرد.

این مرجع تقلید در بخش پایانی سخنان خود بر ضرورت اهتمام طلاب حوزه به پوشیدن لباس روحانیت تأکید کرد و گفت: نباید شاهد این باشیم که طلبه حوزه با لباس شخصی حاضر شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 1 = 2