زن در نگاه قرآن و روایات «کانون آرامش» خانواده است !

حاج آقا ، زن من بسیار زودرنج است ، زود ناراحت مى شود . گاهى اوقات غر مى زند. کجا بودى؟ چرا زود مى روى ؟ همیشه مشغول کار هستی . کارت را به من ترجیح مى دهى ، من را دوست ندارى ، مامان و خواهرت را بیشتر از من دوست دارى و ……حاج آقا ، زن من بسیار زودرنج است ، زود ناراحت مى شود . گاهى اوقات غر مى زند. کجا بودى؟ چرا زود مى روى ؟ همیشه مشغول کار هستی . کارت را به من ترجیح مى دهى ، من را دوست ندارى ، مامان و خواهرت را بیشتر از من دوست دارى و …

واقعا با چنین زنى چه باید کرد ؟! در پاسخ چنین مردانى مى گوییم تو باید خدا را شکر کنى که همسرى زودرنج دارى . چرا که زن از جنس لطافت و ظرافت است.

پیامبر زیباشناس اسلام حضرت محمد (ص) زن را به شیشه مانند کرده است ، ایشان روزى همسرش را سوار بر شترى کرد و به ساربان فرمود آهسته بران چرا که بار شیشه دارى . شیشه با نفس کشیدن هم تیره و تار مى شود ؛ زیرا که حساس و ظریف است . اگر زن زودرنج و حساس نباشد زن نیست .

آیت الله جوادى آملى در کتاب زن در آیینه جمال و جلال الهى مى فرماید : زن مظهر جمال الهى است ، صفت جلال در او در خفا و پنهان است و مرد مظهر جلال الهى است ، صفت جمال در او در خفاست.

زن جمالى آفریده شده است ، از این رو ظریف ، لطیف و در نتیجه زودرنج و آسیب پذیر است . تارهاى دل زن حساس است ، بنابراین زخم زبان و رفتار مرد او را مرتعش مى کند .

شیشه شکستنى است و « شیشه بشکسته را پیوند کردن مشکل است ! » از امیر بیان امام على(ع) در حکمت هاى نهج البلاغه نقل شده است : « المرآه عقرب حلوه اللسبه (اللسعه) » . زن کژدمى است که گزیدنش شیرین است ؛ یعنى نیش زن نوش است .

تو مو مى بینى و من پیچش مو ، تو ابرو من اشارت هاى ابرو . در پس زودرنجى او نازى نهفته است که نیاز تو را مى طلبد . مرحوم استاد شهید مطهرى (ره) مى فرماید : غریزه زن جلوه و ناز است و غریزه مرد طلب و نیاز .

از شیر حمله خوش بود و از غزال رم . میان عاشق و معشوق فرق بسیار است ، چو یار ناز نماید شما نیاز کنید . ناز نقاب وارونه اى است بر چهره زن . با دستى پس مى زند و با پایى پیش مى کشد . در این هنگام مردان عاقل و خردورز بر او خرده نمى گیرند ، بلکه نازش را با نیاز ، به قیمتى گران مى خرند و نه تنها احساس خسارت نمى کنند ، بلکه خود را سودمند مى بینند ؛ به طور مثال وقتى خانم مى گوید تو که همه اش سرگرم کار هستى و به من توجه ندارى ، در واقع مى خواهد بگوید من شوهرم را دوست دارم ، دلم مى خواهد بیشتر در کنارش باشم و مى خواهد مطمئن شود که آیا هنوز محبوب شوهرش هست یا نه ؟ در پاسخ چنین خانمى نباید بگویى خب مجبورم براى یک لقمه نان بدوم ، تا آسایش تو را فراهم کنم ، تازه طلبکار هم هستى . بلکه این گونه پاسخ بدهید که من متأسفم از این که آنقدر مشغول کار شدم که از تو غافل شدم ، مطمئن باش همیشه در قلب منى .

البته سفارش و پیشنهادى هم براى خانم ها دارم . ناز کردن مهارتى ظریفانه است . با استفاده از ذوق و خلاقیت خود ، مى توانید بهتر توجه شوهرتان را جلب کنید.  نیازى نیست با غر زدن خود را مطرح و توجه همسرتان را جلب کنید ؛ مثلا مى توانید بگویید خیلى دلم مى خواهد بیشتر کنارت باشم ، البته مى دانم که کارت سنگین است ،  من واقعا به تو افتخار مى کنم که اینقدر براى آسایش من و بچه ها تلاش مى کنى .

زن در نگاه قرآن و روایات «کانون آرامش » نامیده شده است . از این رو باید حرف زدن ، راه رفتن ، درخواست کردن و حتى انتقاد کردنش نیز آرامش دهنده باشد و نه آرامش بر هم زننده !

سید مهدی واعظ موسوی

www.vaezmousavi.org

vaezmousavi@gmail.com






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + 3 =