انتقاد حجت الاسلام قرائتی از قفل‌گذاری روی نرم افزارهای پژوهشی و دینی

حجت الاسلام قرائتی
 حجت الاسلام قرائتی با انتقاد از قفل‌گذاری روی نرم افزارهای پژوهشی و دینی گفت: امروز آن طرف دنیا سی دی های مستجهن خود را به راحتی در اختیار مردم می‌گذارند اما ما حتی بر روی فایل های پژوهشی خود قفل می گذاریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محسن قرائتی در آیین افتتاحیه بیست و دومین مسابقات درسهایی از قرآن کریم که در تالار شیح صدوق حرم حضرت عبدالعظیم حسنی برگزار شد اظهار داشت: این کار امروز یک کار فرهنگی است، ستاد ندارد و از کسی تبلیغ نمی کند. پول و سیاست هم در آن جایی ندارد و این رمز فراگیر شدن آن در جامعه است.

وی افرود: اگر دست خدا در کارها بیاید برکت پیدا می کند و هیچ فرقی هم نمی کند سستی آن به اندازه لانه عنکبوت و یا سختی آن به اندازه سنگ باشد.

این مفسر قرآن در ادامه با اشاره به خاطره ای از ۴۰ سال پیش خود در دیدار با یک عالم دینی که در بند اسارت زندان شاه بود گفت: این عالم دینی بنده را به دفترچه های مختلف برای یاداداشت برداری از موضوعات مختلفی که مشاهد می کنم نصیحت کرد، از این رو این کار را انجام دادم و ثمره آن تفسیر نور امروزی و نسخه های فبش برداری است که در اختیار مردم قرار دارد.

وی افزود:ما الفاظ بسیاری از قبیل قلم، شمشیر، مال، پست و مقام و … داریم که از بین آن ها خدای متعال فقط به قلم قسم خورده و تأکید بر این امر هم بزرگ بودن آیه قلم و کتابت است.

وی به کارکردهای قلم  و نقش آن اشاره کرد و ابراز داشت: اتصال قرن ها، انتقال تجربه ها، بیدار کردن خواب و بیدار را خواب کردن از مهمترین نقش های قلم است.

این مفسر قرآن کریم با ذکر این که خداوند صدای سه چیز را دوست دارد افزود: خداوند صدای چرخ پیرزن، قلم دانشمند و پای سرباز را دوست دارد که تعبیر امروزی آنها کارخانه، چاپخانه و توپخانه است چرا که اینها هرکدام در آبادانی کشور نقش مهمی ایفا می کنند.

وی توصیه ای هم به مردم داشت و گفت: توصیه من این است که هنگام خواب قلمی را در کنار خود داشته باشید تا مطالب مهم را یادداشت کنید.

حجت الاسلام قرائتی با بیان اینکه کشورهای اروپایی تمدن زیادی ندارند بیان داشت: بنده در سفر خود به آلمان از تاریخچه لفظ حمام در آلمان خبردار شدم و دیدم که در آنجا این لفظ ۲۰۰ سال سابقه دارد، اما در دین اسلام این لفظ سابقه طولانی دارد پس برخی ها نگویند که در اروپا خبری هست.

وی در خصوص این که مطالعه باید با هدف ویژه ای باشد، گفت: ما باید مطالعه ای داشته باشیم که از آن چیزی یاد بگیریم و این طور نباشد که  علاقه ای به کتابی و یا تخصصی نداشته باشیم و آن را مطالعه کنیم .

حجت الاسلام قرائتی همچنین از برخی مؤسسات و مراکز پژوهشی که فایل های پژوهشی خود را قفل گذاری می کنند انتقاد کرد و گفت: امروز آن طرف دنیا سی دی های مستجهن خود را  به راحتی در اختیار مردم می گذارند اما ما حتی بر روی فایل های پژوهشی خود قفل می گذاریم، علم خود را باز کنید و آن را فقل نکنید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما باید عاشق درس باشیم. برای نمره آن را نخوانیم چرا که این موضوع به حال ما سودی ندارد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + 6 =