سکولارها از حضور روحانیت در فضای علمی کشور عصبانی هستند/ جداسازی کلاس ها منشأ دینی و قانونی دارد

نشست علمی تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها؛ اماها و اگرها
رییس پیشین دانشگاه علامه در کرسی آزاد اندیشی تفکیک جنسیتی:
سکولارها از حضور روحانیت در فضای علمی کشور عصبانی هستند/ جداسازی کلاس ها منشأ دینی و قانونی دارد 
رییس پیشین دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این که در کمیته های انضباطی مسائلی را می‌شنیدم که استخوان‌های آدم خرد می‌شد؛ گفت: امروز سکولارها از حضور روحانیت در فضای علمی کشور ناراحت و عصبانی هستند، همانطور که ماهیت جریان فتنه در سال ۸۸، درگیری با اصل ولایت فقیه بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها؛ اماها و اگرها از سلسله کرسی‌های آزاداندیشی خبرگزاری رسا، پیش از ظهر امروز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصدرالدین شریعتی، رییس پیشین دانشگاه علامه طباطبایی در محل خبرگزاری رسا در قم برگزار شد.

 حجت‌الاسلام والمسلمین شریعتی تفکیک جنسیتی را عنوانی غربی دانست که به کشور راه پیدا کرده و گفت: ما این عنوان را تعدیل جنسیتی گذاشته‌ایم به این صورت که یک کلاس ۵۰ تا ۶۰ نفره به دو کلاس ۲۵ تا ۳۰ نفره به خانم‌ها و آقایان اختصاص یافته است بدون اینکه ارجحیتی نسبت به یکی برقرار باشد.
 تعدیل منشأ دینی، قانونی و اجرایی دارد
 رییس پیشین دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه تعدیل کلاس‌ها منشأ دینی، قانونی و اجرایی دارد، نخستین منشأ آن را بحث عفاف و حجاب عنوان و اظهار کرد: حجاب و عفاف از سقوط و تزلزل شخصیتی انسان جلوگیری می‌کند و سبب سلامت جسم و جان آنان می‌شود.
 وی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را سبب تعدیل جنسیتی در دانشگاه علامه طباطبایی دانست و افزود: در این مصوبه بیان شده که ردیف نشستن خانم‌ها در کلاس با آقایان جدا باشد و نهایتا در تبصره اینطور آمده اگر دانشگاه می‌تواند و امکان دارد برایش کلاس‌ها را جدا کند، موظف است جدا کند.
 وی با اشاره به مشاهدات خود از حوادث ناگواری که در سایه ارتباطات به دختران و پسران در سطح دانشگاه به وجود می‌آمد، به بررسی ریشه حمله دانشجوی پسر علامه طباطبایی به دانشجوی دختر این دانشگاه روی پل مدیریت که سبب قتل دختر شد پرداخت و یکی از دلایل تاکید بر اجرای طرح تفکیک دانست.
 حجت‌الاسلام والمسلمین شریعتی تصریح کرد: به عنوان یک روحانی، مسلمان، معتقد و مدیر مسؤول وظیفه دارم تا آنجا که می‌توانم و برایم مقدور است زمینه‌های انجام اعمال منکر را بگیریم و هر عابر مسلمانی که در خیابان حرکت می‌کند اگر یک حادثه منکری را ببیند این وظیفه بر عهده‌اش است.
 وی ادامه داد: در کمیته های انضباطی مسائلی را می‌شنیدم که استخوان‌های آدم خرد می‌شد؛ در سال ۸۴ ریاست دانشگاه علامه را پذیرفتم که در دانشکده حقوق و در فضای دانشگاه سر یک دختر چهار پسر چاقوکشی کردند و اینجا به عنوان یک مدیر که این صحنه‌ها را می‌دیدم مکلف به برخورد بودم.
 ابراز رضایت دانشجویان دانشگاه علامه از طرح تعدیل
 رییس پیشین دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه در سال ۸۹ ششصد کلاس عمومی از جمله کلاس‌های معارف، ادبیات فارسی، کلیات حقوق و کلیات اقتصاد را جدا کردیم، گفت: در ارزیابی‌هایی که از این کلاس‌ها به عمل آمد، دانشجویان از چنین طرحی استقبال و اعلام رضایت کردند.
 وی با اشاره به اجرایی شدن این طرح در دفترچه کنکور سال بعد، آنچه را برخی به عنوان ضرر زدن به بودجه بیت‌المال و یا سبب ضعف دانشجویان عنوان می‌کردند، دروغ کامل دانست و تصریح کرد: در سال ۹۰ آمار مشروطی‌های ما نصف شد و پرونده‌های کمیته‌های انضباطی رو به صفر رفت.
 حجت‌الاسلام والمسلمین شریعتی با اشاره به رضایت دانشجویان از طرح تعدیل کلاس‌ها در دانشگاه علامه اظهار کرد: از هر دختر دانشجویی که نظرش را درباره جدا کردن کلاس‌ها می‌پرسیدم، می‌گفتند شما به ما عزت دادید، اما باید قبول کنیم که برخی از پسران نسبت به این طرح اعتراض داشتند.
 طرح تعدیل استقلال دانشجویان را حفظ می‌کند
 وی با بیان اینکه استقلال دخترها در این طرح حفظ می‌شد و برخی استادان هم از این طرح حمایت کردند، گفت: برخی استادان به من می‌گفتند در کلاس‌های مشترک وقتی می‌خواستیم مثالی بزنیم نمی‌دانستیم مثال برای دخترها بزنیم یا پسرها، اما الآن این مشکل به خوبی رفع شده است.
 رییس پیشین دانشگاه علامه طباطبایی همچنین طرح تعدیل کلاس‌ها در این دانشگاه را سبب رشد علمی دانشجویان پسر عنوان و اظهار کرد: با یک برنامه‌ریزی هر سال در دفترچه کنکور اعلام شد که تمام کلاس‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه علامه از هم جدا است.
 وی با تأکید بر اینکه طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها هیچ توهینی به شخصیت دانشجویان نیست، معیار و تراز بررسی این طرح را سؤالی پیش روی کارشناسان دانست و گفت: باید دید این ترازی را که به دست می‌گیریم از کجا آمده است، دنیای غرب به این موضوع رسیده‌اند که باید کلاس‌هایشان را جدا کنند.
 طرح تعدیل (تفکیک) تجربه‌ای عملی و شدنی است
 حجت‌الاسلام والمسلمین شریعتی با بیان اینکه فضای دانشگاه را می‌توان سالم و اسلامی کرد، ادامه داد: در اروپا و بسیاری از کشورها، کلاس‌ها جدا است چرا ما در حوزه اسلامی که مبنایمان اسلامی است و مسائل دینی خاص داریم، نسبت به این پدیده این همه فریاد، شیون، آه و ناله بلند است.
 وی با اشاره به اعتراض برخی که می‌گویند حالا در داخل کلاس‌ها اینگونه شد، بیرون از کلاس‌ها و دانشگاه را چه کار می‌کنید، پاسخ داد: مگر ما وظیفه داریم که هر دانشجویی را در بیرون از محیط دانشگاه کنترل کنیم، مگر در خیابان اتفاقات ناگواری که می‌افتد کار خوبی است.
 رییس پیشین دانشگاه علامه طباطبایی گفت: طرح تفکیک تجربه عملی و شدنی نیازمند برنامه‌ریزی است و یقین بدانید دانشجو در برابر این قضیه برخورد منفی ندارد و خانواده‌ها اظهار تشکر می‌کنند و با جدیت تمام طالب این مسائل هستند، بگذریم از درصد ناچیزی که همه آمال و قبله‌گاهشان غرب است.
 تعدیل سبب رشد علمی دانشجویان شده است
 وی افزود: برخی چشم و گوش خود را می‌بندند و نسبت به برخی حوادث کر و کور می‌شوند، اینها توالت فرنگی غربی برایشان از محراب عبادت با ارزش‌تر است، افرادی بی‌شخصیت هستند که جایگاهی در بین مردم ندارند؛ ما نباید در برابر جامعه‌ اسلامی با این همه شهید، ایثارگر و نیروهای متدین بی‌تفاوت باشیم.
 حجت‌الاسلام والمسلمین شریعتی اجرای طرح تفکیک را سبب رشد علمی دانشجویان دانست و تصریح کرد: به کشور نشان دادم که امکان انجام این کار با برنامه‌ریزی مناسب هست، هیچ توهینی هم به هیچ کس نیست، دختر و پسر در دفترچه کنکور می‌خوانند و خود انتخاب می‌کنند.
 وی همچنین در پاسخ به برخی که می‌گویند آقای شریعتی دانشجوی پولی گرفته است، گفت: من اگر این کار را نمی‌کردم اینها به دانشگاه‌های کشورهای ارمنستان، آذربایجان، تاجیکستان، ازبکستان و دیگر کشورهایی می‌رفتند که هیچ رتبه علمی ندارند، اما اکنون در داخل به امر تحصیل علم مشغولند.
 رییس پیشین دانشگاه علامه طباطبایی عملکرد خود را به عنوان یک روحانی در این دانشگاه مثبت ارزیابی کرد و گفت: امروز سکولارها از حضور روحانیت در فضای علمی کشور ناراحت و عصبانی هستند، همانطور که ماهیت جریان فتنه در سال ۸۸، درگیری با اصل ولایت فقیه بود.
 وی در پایان این نشست علمی به برخی از شبهات مطرح شده در مسأله طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها پاسخ گفت و در برابر این سؤال که آیا شبهاتی که درباره بحث تفکیک جنسیتی مطرح می‌شود به دلیل سیطره فرهنگ سکولاریسم در دانشگاه‌ها است، گفت: ما در کشوری مسلمان زندگی می‌کنیم و باید به رعایت مسائل اسلامی در آن پایبند باشیم.

ارتباط طرح تفکیک با اسلامی سازی دانشگاه ها

وی همچنین در پاسخ به سؤالی که درباره ارتباط طرح تفکیک با اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها پرسیده بود، اظهار کرد: اسلامی‌سازی به چند پارامتر برمی‌گردد، یک پارامتر استاد است که اهمیت بسیاری دارد و پارامترهای دیگر شرح درس،درس، کتاب، دانشجو و پارامتر دیگر فضاهای ارتباطی است، یعنی پیشگیری‌ها و بهداشتی که باید حاکم شود، با هم جواب می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شریعتی افزود: یک کارشناس فرهنگی در هر دانشکده دانشگاه علامه هست که وظیفه‌اش تنها امر به معروف و نهی از منکر است؛ رصد می‌کند که چه اندازه تغییر پیدا کرده و آنها که تغییر پیدا کرده اند مورد تقدیر قرار می‌گیرند و آنها که تغییر پیدا نکرده اند به رییس مربوطه گزارش می‌شوند.

گفتند آقای شریعتی کودتا کرده است

وی گفت: مگر نگفتند آقای شریعتی کودتا کرده است، کودتا چه بود، استادانی را جذب کردم که طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب دو ویژگی در آنها بنیادی بود اعتقادات عمیق به دین مبین اسلام و علمشان و اینکه گفتند فلان استاد معدل ۱۳ نداشته، بی‌تقوایی و بی‌دینی است، معدل استادان بالا و از فرزندان شهید و انسان‌های وارسته‌ای بودند.

در دانشگاه علامه خبری از فلسفه اسلامی نبود

رییس پیشین دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: برای اینکه فضای دانشگاه به سمت اسلامی شدن برود رشته‌های اسلامی را در دانشگاه تأسیس کردیم، دانشگاه به نام علامه طباطبایی مفسر بزرگ جهان اسلام بود اما نه از فلسفه اسلامی در دانشگاه خبری بود و نه از رشته قرآن و علوم حدیث که این دو رشته را در دانشگاه تأسیس کردیم.

حجت الاسلام والمسلمین شریعتی تصریح کرد: به دنبال ایجاد فقه مقارن و فقه رسانه در دانشگاه بودم و دیگر مسائل جدید فقه و درباره بازنگری علوم اسلامی بعد از فرمایشات آقا تمام رشته‌های کارشناسی که در حوزه دانشگاه علامه طباطبایی بود با صرف وقت یک سال و نیم تمام با حضور بیش از پانصد نفر استاد در شبکه، ۹ برنامه مدون آماده شده از صفر تا صد تهیه کردیم و برای وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی فرستادیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه تعلیم و تربیت، روانشناسی، سیاست، حقوق، ارتباطات، جامعه شناسی، مددکاری، اقتصاد و از بزرگان دینی هم مدد خواستیم و تا آنجا که بحث‌های دینی امکان بود وارد شدیم؛ اگر اقتصاد ما را نگاه کنید بحث‌های اقتصاد اسلامی وارد شده و فلسفه علوم با جدیت تمام وارد شده است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: اگر بخواهیم اسلام‌سازی واقعی شود،‌متن، محتوا، استاد، دانشجو، کارمند و فضای عمومی با هم اگر اسلامی شد، اسلامی جواب می‌دهد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 5 =