امام جمعه مشهد: استکبارستیزی تنها راه صدور انقلاب است / ‌آمریکا دشمن ۶۰ ساله ما است

ایت الله سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد مقدس و عضوهئت امناء اتاق فکر تبلیغ

ایت الله سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد مقدس و عضوهئت امناء اتاق فکر تبلیغ

 

 

آیت الله علم الهدی عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ با تأکید بر این که توجه به واقعیت ها نباید ما را از آرمان ها و راهبردها غافل کند، گفت: دشمن شناسی و دشمن ستیزی راهبرد همیشگی ما است؛ مردمی که به دولت رأی داده اند از آرمان های انقلاب و امام و رهبری دست نکشیده اند. ‌آمریکا دشمن ۶۰ ساله ما است و با یک لبخند دست از دشمنی با مردم و دولت ایران بر نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیداحمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، امروز در خطبه های نماز جمعه در تبیین سیره سیاسی امام جواد(ع)، اظهار کرد: مأمون که از ابتدا تلاش می کرد امامت را در برابر خلافت، مهار کند، پس از به شهادت رساندن امام هشتم(ع) نیز در ادامه این توطئه، به محض اطلاع از امامت امام جواد(ع)، ایشان را از مدینه به بغداد منتقل کرده و دختر خود را به عقد ایشان درآورد تا از این طریق، جریان امامت را به خلافت گره زده و از توسعه آن جلوگیری کند.

عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ افزود: اما امام جواد(ع) با اجرای اصل نرمش قهرمانانه، در عین عدم مقاومت، از این جریان، به عنوان یک فرصت بر علیه خلافت استفاده کرده و تشیع را نه تنها میان مردم بلکه در کاخ خلافت و سپاهیان مأمون نیز توسعه دادند. از سوی دیگر چون مأمون قصد داشت با ازدواج دخترش با امام(ع)، روابط ایشان را محدود کند، امام، سمانه را که کنیزی از کشمیر بود، آزاد و با وی ازدواج کرده و زندگی رسمی و ارتباطات خود را در خانه او قرار دادند. با این شرایط، مأمون که به هدف خود نرسیده و کیان خود را در خطر می دید، ایشان را از طریق دخترش به شهادت رساند.

سیره سیاسی امام جواد(ع)، تابلوی شفاف تبیین نرمش قهرمانانه است

آیت الله علم الهدی با اشاره به رهنمود اخیر رهبری برای دیپلماسی جدید دولت یازدهم درباره نرمش قهرمانانه و شناخت هدف و ماهیت دشمن، سیره سیاسی امام جواد(ع) را تابلوی شفاف تبیین این اصل عنوان و تصریح کرد: در نیویورک دقیقا باید این دیپلماسی اجرا می شد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: این دولت اعلام کرد که از ظرفیت سیاست خارجی برای حل مشکلات مردم استفاده می کند و مردم هم به آن رأی دادند؛ از این رو کسی نمی تواند از اجرای آن ممانعت کند و عجله و توقع زیاد هم نباید داشت اما واقعیت همان است که رهبر معظم انقلاب در دیدار با خبرگان فرمودند که سه امر واقعیت ها، آرمان ها و راهبردها را باید از هم تفکیک کرد و اولویت هر یک را رعایت کرد.

توجه به واقعیت ها نباید ما را از آرمان ها و راهبردها غافل کند؛ استکبارستیزی تنها راه صدور انقلاب است

عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ ادامه داد: رهبری با اشاره به آیه ۲۲ سوره ملک فرمودند واقعیت، این است که با مشکلات اقتصادی روبه رو هستیم اما توجه به واقعیت ها نباید ما را از آرمان ها و راهبردها غافل کند.

آیت الله علم الهدی در تبیین آرمان ها خاطرنشان کرد: از روزی که امام خمینی(ره) انقلاب کردند، بحث صدور انقلاب را مطرح کرده و فرمودند انقلاب ما برای اسلام است نه برای مرزهای ایران؛ مردم هم ۳۵ سال است به پای آرمان های انقلاب ایستاده و هزینه داده اند و در این مدت راه صدور انقلاب، استکبارستیزی و مبارزه با امریکا بوده که منجر به بیداری اسلامی و سرکوبی مزدوران امریکایی منطقه توسط مردم شده است.

لبخند تاکتیکی امریکا تنها کودکان را فریب می دهد

امام جمعه مشهد اضافه کرد: این که امروز مردم مصر در مقابله با کودتای نظامی ضددموکراسی امریکا در کشورشان سینه چاک مقابل گلوله می روند و می جنگند یا دانش آموزان بحرینی سینه خود را هدف گلوله مزدوران امریکا قرار می دهند و ایستادگی می کنند، نشان از بیداری مردم در برابر ظلم و استکبار دارد.

وی تأکید کرد: دشمن شناسی و دشمن ستیزی راهبرد همیشگی ما است؛ مردمی که به دولت رأی داده اند از آرمان های انقلاب و امام و رهبری دست نکشیده اند.

آیت الله علم الهدی با اشاره به ۶۰ سال دشمنی آمریکا با مسلمانان در ایران و سایر نقاط جهان، گفت: این شیطان بزرگ، یک رژیم مزدور را به ما تحمیل کرد که طی آن ۴۰۰ هزار مستشار امریکایی آمدند در این کشور و انواع جنایت ها را مرتکب شدند و مواریث فرهنگی ما را به غارت بردند. اما مردم به رهبری امام خمینی بیدار شده و با انقلاب خود این رژیم متحوس را برچیدند. در طول انقلاب اسلامی نیز همواره امریکا پناه توطئه گران علیه انقلاب بوده و از هیچ فتنه و شیطنتی دریغ نکرده است حال چگونه ممکن است چنین دشمنی با یک مذاکره لبخند بزند و دست از دشمنی بردارد.

عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۸۸، تأکید کرد: لبخند تاکتیکی امریکا تنها کودکان را فریب می دهد.

دولت دقت کند در دیپلماسی خود با آمریکا با چه موجودیتی روبه رو است

آیت الله علم الهدی، امکان رفع تحریم ها با وجود مذاکره را خوش بینی صرف خواند و اظهار کرد: در سفر اخیر دولت به نیویورک، اوباما ابتدا اعلام کرد ایران حق استفاده از انرژی هسته ای صلح آمیز را دارد اما یک روز بعد سوزان رایس تأکید کرد این به معنای به رسمیت شناختن حق غنی سازی نیست. همچنین دو روز پس از گفت وگوی تلفنی رییس جمهور ایران با اوباما، نتانیاهو در امریکا نه تنها از رفع تحریم صحبت نکرد بلکه گزینه نظامی را مطرح کرد. اگر این ها نیت مذاکره و صلح داشتند چرا به فاصله دو روز از جنگ حرف زدند؟ بنابراین دولت در اجرای دیپلماسی جدید خود باید دقت کند با چه موجوداتی مواجه است.

وی با تأکید بر این که واجب تر از جلب خوش بینی و رضایت غرب برای ما، جلب رضایت کودکان و نوجوانان بحرینی مهم تر است که در زندان های آل خلیفه شکنجه می شوند، گفت: این که می گویند اگر این دیپلماسی نتیجه ای هم نداشته باشد، نوعی اتمام حجت است، درست نیست؛ اتمام حجت با چه کسی؟ مگر صحنه محشر است؟ امریکا درنده ای است که هواپیمای مسافربری ما را روی دریا می زند و کوچک و بزرگ و زن و مرد بی گناه را خاکستر می کند و به مسبّب این جریان مدال افتخار می دهد.

مشکلات با تکیه بر امکانات داخلی قابل حل است

عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ با بیان این که اعضای دولت در انقلاب و دفاع مقدس بوده اند و به آنچه در این سال ها گذشته واقف هستند، تأکید کرد: بر این اساس هم مردم و هم دولت باید توجه کنند که دیپلماسی جدیدشان به چه بهایی می خواهد تمام شود؟ به بهای امام و آرمان های انقلاب؟ با وجود این رویکرد دولت، جان کری می گوید ما حاضر نیستیم حتی لغو تحریم را بررسی کینم چه رسد به لغو آن.

وی با بیان این که مشکلات امروز به هیچ وجه به پای مشکلات زمان جنگ تحمیلی نمی رسد، گفت: مردمی که آن روز ایستادگی کردند و برای حفظ دین خون و جان دادند، امروز برای معیشت، از آرمان ها و انقلاب خود نمی گذرند؛ آنان برای دین خدا مقاومت کرده و می کنند نه برای اقتصاد و تأمین شکم.

آیت الله علم الهدی با بیان این که به فرموده رهبر معظم انقلاب، این مشکلات را می توان با تکیه بر امکانات داخلی به خوبی حل کرد، افزود: ارزش های انقلاب به عنوان آرمان ها بایستی در هر برنامه و دیپلماسی مورد توجه باشد.

جامعه توسعه یافته با الگوی غربی مطلوب اسلام نیست

وی در خطبه نخست، ایمان را ضامن اجرای سبک زندگی دینی خواند و گفت: تحقق سبک زندگی اسلامی نیازمند وجود ابزارهای دانستن، داشتن و توانستن است.

امام جمعه مشهد در تبیین ابزار دانستن از نگاه اسلام، ابراز کرد: دانستنی ها در زندگی جمعی قابل تحصیل است و زندگی بهتر در بستر اجتماعی شکل می گیرد که از نظر علم و دانستن توسعه یافته باشد.

آیت الله علم الهدی با اشاره به این حدیث امیرمؤمنان حضرت علی(ع) که می فرمایند «دنبال کسب علم بروید تا برای شما زندگی ایجاد کند»، تصریح کرد: از دیدگاه اسلام، جامعه دانش بنیان، متکامل ترین بستر زندگی انسان است بنابراین اسلام، توسعه های سیاسی و اقتصادی فاقد دانش را، توسعه نامطلوب می شمرد. این همان توسعه ای است که امروز مدرنیته غرب به ما توصیه می کند و جامعه را به یک جامعه مصرفی برای کالای وارداتی تبدیل می کند.

عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ با تأکید بر این که جامعه توسعه یافته با الگوی غربی مطلوب اسلام نیست، پیشرفت های علمی جمهوری اسلامی ایران را دانش بنیان دانست و افزود: رهبر معظم انقلاب از سال ها پیش، محور پیشرفت را توسعه علمی و دانش بنیان معرفی کردند.

جامعه اسلامی باید دانش بنیان باشد نه مقلد علوم وارداتی

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این حدیث نبی مکرم اسلام(ص) که می فرمایند «أطلبوا العلم ولو بالصین»، یادآور شد: یک معنای حدیث این است که در راه طلب علم باید جدّیت و مجاهده داشت و دیگر این که با توجه به این که چین در آن زمان، یک کشور متمدن و مهد علم در خاورمیانه و جهان عرب شناخته می شد، از حدیث استفاده می شود که مراد از این علم، علم دین و معارف معنوی نیست بلکه فناوری ها و دانستنی های لازم برای بهتر زیستن و زندگی مادی است چرا که علوم فرهنگساز، آن روز در چین نبوده است.

آیت الله علم الهدی با تأکید بر این که ولو با مراجعه به دوردست ترین نقاط زمین، جامعه اسلامی باید دانش بنیان باشد نه مقلد علوم وارداتی، گفت: آموزه های اهل بیت(ع) آنقدر کامل است که در همه بسترهای زندگی می توان آن را به عنوان خط راهبردی قرار داد.

علم تقلیدی فرهنگ زدایی را به همراه دارد

وی ادامه داد: مسأله مطرح امروز در این عرصه که رهبری هم بر آن تأکید دارند، این است که در این توسعه دانش بنیان به جای تقلید از علوم وارداتی، به استعدادهای داخلی متکی باشیم و توانمندی های داخلی خصوصا در نسل جوان باید در زندگی اجتماعی ما رشد و توسعه یابد. زیرا در این صورت است که نه تنها علم، فرهنگ زدا نمی شود بلکه عامل تثبیت و تقویت فرهنگی بومی و نیز الگو شدن آن برای دنیا می شود.

امام جمعه مشهد با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان علی(ع)، خاطرنشان کرد: علم دو نوع است؛ علم مطبوع که از درون انسان جوشیده و مبتنی بر توانمندی باطنی است و علم مسموع که از دیگران می آموزد و اگر این علم مسموع، وارداتی و بدون پرورش استعدادهای درونی باشد، بهره ای برای ما نخواهد داشت.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = 6