حجت‌الاسلام ماندگاری تبیین کرد؛ راهکارهای فضاسازی و ایجاد دغدغه دینی در جامعه

حجت الاسلام مهدی ماندگاری مسئول موسسه روایتگری سیره شهدا ، عضو اتاق فکر و تبلیغ

حجت الاسلام مهدی ماندگاری مسئول موسسه روایتگری سیره شهدا ، عضو اتاق فکر و تبلیغ

عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا گفت: تعظیم شعائر، احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر، ترویج روضه‌های خانگی و هفته‌ای، راه‌اندازی طرح مقایسه با شهدا و علما در محافل و تقویت روحیه پرسش گری دینی عوامل اصلی فضاسازی دینی است.

  حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا، شب گذشته در دومین جلسه از دوره آموزشی سوژه یابی سخن محرم و صفر که در مرکز تخصصی طلاب قم برگزار شد، با اشاره به سه رکن اساسی دینی شدن سبک زندگی در جامعه، گفت: دغدغه سازی، فضاسازی و نگاه سازی دینی به صورت همگانی و همه جایی و در تمامی فصول و احوال، از لوازم اصلی نهادینه شدن سبک زندگی اسلامی در جامعه است.

وی در ادامه با اشاره به روایت «اذا اراد الله بعبد خیرا فقهه فی الدین» افزود: هر زمان خداوند متعال خیر بنده‌ای را بخواهد او را در دین فقیه می‌کند تا دغدغه دینی او همیشگی شود.

عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا اظهار داشت: دغدغه دین نباید قطع و وصل شود چرا که مقطعی بودن دغدغه، نوعی جوزدگی است؛ کسی که در هیأت سینه می‌زند و در شب عروسی نیز الواتی می‌کند، دغدغه دینی همیشگی ندارد.

وی ادامه داد: در میان ارکان نهادینه شدن سبک زندگی اسلامی، نگاه سازی دینی نسبت به سایر ارکان از اولویت ویژه‌ای برخوردار است چون فردی که خدامحور، ولایت محور و آخرت محور نباشد، نمی‌تواند دغدغه دینی داشته باشد.

حجت‌الاسلام ماندگاری با بیان راهکارهای دغدغه سازی و ایجاد دغدغه دینی و نبوی خاطرنشان کرد: نخستین راهکار برای ایجاد دغدغه دینی، تبیین نفع و ضرر دینی است چون منفعت و ضررهای دنیوی مجازی بوده و نفع و ضررهای دینی حقیقی و واقعی هستند.

وی ابراز داشت: کسی که برای از دست دادن پولی عزا می‌گیرد، اگر بداند که با فوت شدن نماز جماعتش چه ثوابی را از دست داده است، همواره نهایت تلاش خود را برای ادای نماز جماعت به کار می‌گیرد.

عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا ابراز داشت: اگر نفع و ضرر دینی، محسوس و ملموس شود مردم خود را بر اساس خط کشی دینی تنظیم می‌کنند؛ بنابراین باید تفاوت نفع و ضرر دنیایی و واقعی را به مردم آموخت.

حجت‌الاسلام ماندگاری بیان داشت: واجبات و محرمات بر اساس نفع و ضررهای واقعی واجب و حرام شده‌اند و از این رو کسی که دغدغه دینی نداشته باشد، ادای واجبات همچون پرداخت خمس را به حسب ظاهر ضرر دنیایی می‌بیند.

وی اضافه کرد: امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند کسی که خمس اموالش را می‌دهد مال او زیاد شده و در آخرت نیز درجات والایی را به دست می‌آورد؛ بنابراین پرداخت خمس به حسب ظاهر ضرر اما در واقع منفعت است.

عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا با بیان این‌که دومین راهکار برای ایجاد دغدغه دینی، تحریک تفکر و تعقل واقعی است، تأکید کرد: امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند «العقل ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان» بنده به وسیله عقل خویش بندگی خدا را می‌کند و به سبب عقل است که می‌تواند بهشتی شود.

حجت‌الاسلام ماندگاری خاطرنشان کرد: کسی که دنیا را به تنهایی می‌بیند، عملیات تفکر و تعقلش نیز تنها در حدود دنیا است اما کسی که فراتر از دنیا را بنگرد، فکر خویش را از بند دنیا آزاد کرده و به حقائق پی می‌برد.

وی ادامه داد: شب عاشورا عمر سعد و حر بن زیاد ریاحی تا صبح به عاقبت جنگ با حضرت ابی عبدالله(ع) می‌اندیشیدند و در این میان حر بن زیاد سعادت اخروی را به شقاوت دنیوی ترجیح داد اما عمر سعد نتوانست بیش از حکومت ری ببیند و همین سبب شد که تفکر او در دنیا محدود شده و دچار شقاوت اخروی و نیز دنیوی شود.

عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا تصریح کرد: به تصریح همه عقلای عالم، بزرگی به عقل است و شاخصه عقل نیز آخر بینی است و به همین دلیل قرآن کریم می‌فرماید «یومن بالله و یومن بالیوم الآخر».

وی اظهار داشت: نتیجه معصیت جهنم است بنابراین هرچه آن معصیت شیرین باشد به جهنم پیش رویش نمی‌ارزد اما نتیجه اطاعت خدا و تحمل سختی و بردباری بهشت است و هرچه آن اطاعت مشکل باشد به پایانش می‌ارزد.

حجت‌الاسلام ماندگاری ابراز داشت: برای تبیین نفع و ضرر آخرتی باید وارد تعقل و تفکر شد و با صحبت احساسی نمی‌توان کسی را قانع کرد چرا که اشخاص با صحبت احساسی داغ شده و پس از مدتی سرد می‌شوند اما با واداشته شدن به تفکر به پختگی لازم رسیده و هیچ گاه خام نخواهند شد.

وی با اشاره به سومین راهکار ایجاد دغدغه دینی گفت: توجه یافتن به دوربین‌های مخفی عالم، انسان را از ارتکاب محرمات و فراموش کردن خدا وامی‌دارد و آنان را به صورت همیشگی دغدغه دار می‌کند.

وی با اشاره به دوربین‌های مخفی عالم گفت: نخستین دوربین مخفی بر اساس آیه ۱۴ سوره علق خدا، دومین دوربین بر اساس آیه ۴۵ سوره احزاب پیامبر اکرم(ص)، سومین دوربین بر اساس آیه ۱۰۵ سوره توبه ائمه معصومین(ع)، چهارمین دوربین بر اساس آیه ۱۸ سوره قاف ملائکه خداوند و پنجمین دوربین مخفی بر اساس آیه ۱۵۴ سوره بقره شهدا هستند.

عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا افزود: همچنین بر اساس آیه ۴ سوره زلزال، آیه ۱ سوره بروج و آیه ۲۰ سوره فصلت، سایر دوربین‌های خدا به ترتیب زمین، زمان و جوارح انسان هستند.

وی با بیان راهکارها و عوامل فضاسازی دینی گفت: تعظیم شعائر و تقویت شعارهای دینی همچون مسجد، هیأت، حرم اهل‌بیت(ع)، ولادت‌ها و شهادت‌های ائمه اطهار(ع) مهم‌ترین عامل برای فضاسازی دینی در جامعه است.

حجت‌الاسلام ماندگاری در پایان گفت: احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر، ترویج روضه‌های خانگی و هفته‌ای، راه‌اندازی طرح مقایسه با شهدا و علما در محافل و تقویت روحیه پرسش گری دینی عوامل دیگر فضاسازی دینی است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 11