مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان: طلاب دچار حزب گرایی نشوند

مدیر اجرائی حوزه علمیه خراسان گفت: طلبه علوم دینی آزاد است؛ با این حال نباید دچار گروه‌گرایی و حزب‌گرایی شود، بلکه ‌باید آزادمنش باشد.

 حجت الاسلام و المسلمین فرجام در جمع طلاب جدید الورود مدارس علمیه مشهد، ورود به این مقطع را انتخابی مناسب عنوان کرد و ابرازداشت: در مسیر طلبگی باید نسبت به آفت‌زدایی از محصول خود دقت کرد تا برداشتی مطلوب داشت.

وی با اشاره به  آیه «وَجَدْتُ عِلْمَ النّاسِ فى ارْبَعٍ: اوَّلُها انْ تَعْرِفَ رَبَّکَ، وَ الثّانِیَهُ انْ تَعْرِفَ ما صَنَعَ بِکَ، وَ الثّالِثَهُ انْ تَعْرِفَ ما ارادَ مِنْکَ، وَ الرّبِعَهُ انْ تَعْرِفَ ما یُخْرِجُکَ عَنْ دینِکَ»، بیان داشت: طبق این فرمایش،‌ خداشناسی، شناخت خود،‌ وظیفه شناسی و آشنایی با آفت‌ها، چهار رشته علمی مفید و نافع برای جامعه است.

مدیر اجرائی حوزه علمیه خراسان، با بیان این که در مسیر طلبگی باید موانع را پشت سر گذاشت، گفت: اگر به این آفت‌ها توجه نشود، تمام تلاش و محصول عمر دوران طلبگی فرد، از بین خواهد رفت.

وی اسیر هوای نفس‌شدن را نخستین آفت برای فرد دانست و با اشاره به آیه «مَن لَم یُهَذِّب نَفسَهُ لَم یَنتَفِع بِالعَقلِ»، ابرازداشت: تاریخ اسلام نشان داده که حتی برخی یاوران رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم)، به خاطر نداشتن این تهذیب، شیطنت داشته و توطئه کردند.

دبیر شورای برنامه‌ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان به امور مهمی مانند نمازشب و انس با قرآن که مورد تأکید بزرگان است، اشاره و خاطر نشان کرد: تهجدها به‌ویژه در ایام خاص، باید مورد توجه باشد و آن چه در طول زندگی مفید است، اهتمام به این امور می‌باشد.

وی بر توجه به دوران جوانی و آراستگی اخلاقی تأکید کرد و با اذعان بر این مطلب که اگر طلبه این آراستگی را نداشته باشد، ابزار دست دیگران خواهد شد، گفت: خود بزرگ‌بینی و خودشیفتگی، از دیگر آفت‌هایی است که باید از آن دوری کرد.

وی سومین آفت را که هم برای دیگران و هم برای طلبه وجود دارد، «حب» و «بغض افراطی» عنوان و خاطر نشان کرد: طلبه علوم دینی آزاد است، با این حال نباید دچار گروه گرایی و حزب گرایی شود، بلکه می‌باید آزادمنش باشد.

مدیر اجرائی حوزه علمیه خراسان افزود: انسان متأثر از عوامل بیرونی است اما نباید در چهارچوب سلایق سیاسی دیگران محدود شد و ابزار دست آنان قرار گرفت تا به مطامع سیاسی خود برسند.

وی چهارمین آفت را نشناختن زمان دانسته و یادآورشد: اگر طلبه علوم دینی این‌گونه نباشد، نخواهد توانست موضع‌گیری واقع و درستی داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین فرجام با بیان این‌که حوزه علمیه در مقطع و زمان‌های مختلف با زمان‌شناسی علما و روحانیون حفظ شده است، با اشاره به اقداماتی که امروز علیه شیعه توسط استکبار و به‌دست وهابیون انجام می‌شود، گفت: در زمانی که شیخ طوسی زعامت و رهبری شیعه را برعهده داشت، پس از حمله سلجوقیان، مرکزیت حوزه‌های علمیه به شهر نجف منتقل شد.

وی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در سال گذشته در بجنورد درباره پرهیز از ورود به تفکر سکولار و در صحنه نبودن روحانیت اشاره و خاطر نشان کرد: هر فرد یا گروهی که از زمان خود عقب بماند، از بین خواهد رفت، اما اگر با شرایط آشنا  باشد، پدیده‌های زمان را مدیریت خواهد کرد.

مدیر اجرائی حوزه علمیه خراسان با اشاره به شرایط حساس امروز برای حوزه‌های علمیه، تصریح کرد: باید از زمان شناسی خود برای دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی به‌خوبی بهره برد






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 8 = 17