عضو اتاق فکر تبلیغ:تشیع معادلات سیاسی دنیا را بر هم زده است

 

 

 

 

 

عضو اتاق فکر تبلیغ:انقلاب اسلامی و تشیع معادلات سیاسی دنیا را به هم زده و اسلام را از گوشه گیری در آورده است؛ به همین جهت آنان با اسلام و تشیع مقابله می کنند.

 آیت الله علم الهدی با بیان این که مدرک در حوزه مطرح نیست، اظهار داشت: شغل روحانیت را فرد انتخاب کرده و در این عرصه دین و خدمت به حضرت بقیه الله(عجل الله تعالی فرجه الشریف) مهم است.

وی خاطرنشان کرد: دریافت مدرک برای این است که متولیان و مدیران روحانیت و تبلیغ حوزه بدانند یک فرد در چه سطح و معلوماتی است و در چه جایی می توان از آن طلبه بهره‌برد.

عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان، با اشاره به آیه «یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ» به عنوان تابلوی شخصیت علما و عظمت علم، گفت: از این آیه نتیجه‌گیری می‌شود که علم دارای قداستی معنوی و نقطه و جریان اوج گیری به سوی کمال انسانی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این مطلب که انسان هر چه بداند از ندانستن و علم نداشتن بهتر است، گفت: بر اساس آیات خوانده شده، آیا هر علم و دانستنی دارای قداست است و در مراتب کمال انسانی و رسیدن به نقطه خدا گونگی مؤثر می‌باشد؟

وی ابراز داشت: امروزه در عرصه زندگانی بشر، میلیون‌ها عنصر ذلت، گرفتاری و نکبت که معلول علم بشر است، وجود دارد که در گذشته نبود.

آیت الله علم الهدی افزود: امکانات امروزی، رشد و توسعه اقتصادی و ارتباطات و به هم پیوستگی انسان ها در هر گوشه جهان، دقیقاً نکات برجسته‌ای است که زندگی کنونی را از گذشته متمایز می‌کند، اما آیا با وجود این پیشرفت‌ها، در عرصه انسانیت و کمال بشری شاهد رشد هستیم؟

وی با بیان این که این امر نه‌تنها قابل اثبات نیست بلکه خلاف آن ثابت می شود، گفت: بشر امروز، در مسیر عبودیت و بندگی و اوج گیری در مسیر کمال خداگونگی به مراتب پایین تر از انسان‌های گذشته است.

عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان با اشاره به فجایع و جنایات زیادی که در قرون اخیر انجام شده است، از کشته شدن میلیون‌ها انسان در جنگ جهانی اول و مقایسه آن با جنگ های مغول و…. گفت و ابرازداشت: امروز رشد علم به جایی رسیده که در ظرف یک یا دو دقیقه با یک بمب اتمی ممکن است ۵۰۰ هزار نفر از بین بروند.

*تفاوت رشد علم و قداست آن

وی تصریح کرد: بنابراین، بین رشد علم و قداست تفاوت است و در آیه فوق خداوند متعال علم آمیخته با ایمان را وسیله رشد می داند و اصل کمال را در سایه این امر دانسته است؛ یعنی علم بدون ایمان قداست پیدا نمی می کند.

آیت الله علم الهدی با بیان این مطلب که علوم دینی و علم به معارف الهی و بندگی خداوند، اهرمی برای مؤمن در ترفیع مقام، و سکویی برای اوج گیری ایمان در جامعه است، خطاب به طلاب خواهر گفت: علم دینی، شغل و حرفه نیست و حوزه علمیه در کنار دانشگاه مقایسه نمی شود؛ یعنی حوزه مانند دانشگاه نیست که در رشته های مختلف انسانی، تجربی و … که در راستای زندگی مادی انسان ها باشد، مدرکی اعطا کند.

وی افزود: ابتدا افراد در حوزه علمیه شاغل می‌شوند؛ یعنی روحانیت را به عنوان شغل خود انتخاب و سپس با توانمندی و استعداد خود در این شغل، در آن زمینه تخصصی، فعالیت می‌کنند.

عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان با بیان این که طلبه حوزه بر خلاف دانشجوی دانشگاه در مسأله کاربرد در تأمین معیشت و زندگی مردم، ‌تحصیل ندارد، ابرازداشت: طلبه ای که با انگیزه درس خواندن و کسب مدرک کاربردی وارد حوزه می‌شود، در واقع ضرر غیر قابل توجهی را تجربه می‌کند، زیرا باید ۴۰۰واحد درسی‌ای را بگذراند که در دانشگاه می توانست با ۱۳۰واحد همان مدرک را دریافت نماید.

آیت الله علم الهدی افزود: حوزه برای کسی است که اول روحانی شده و این شغل را انتخاب کرده و براساس تخصص و استعداد و با کسب ابزار اجرائی لازم، در حوزه تحصیل نماید؛ این فرد با این انگیزه، جایی جز حوزه ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که طلبه باید تمام وجودش را وقف خدمت به دین و امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) نماید، گفت: این نوع خدمت نیاز به دریافت علم دین و معارف الهی دارد و الا فراگیری معلومات دین در حوزه، کافی نیست؛ زیرا علم آموزی علم دین در جاهای دیگرامکان دارد.

وی تصریح کرد: حوزه جای فراگیری معلومات تخصصی در رشته‌های علوم اسلامی برای خدمت‌گزاری دین و دفاع از اسلام است؛ بنابراین ماهیت حوزه با دانشگاه متفاوت است.

امام جمعه مشهد با بیان این که امروز در عرصه دفاع از دین درشرایطی هستیم که طلاب علوم دینی چه خواهر و چه برادر یک نقش مساوی دارند، گفت: خواهران در گذشته، در عرصه‌های مختلف خدمات دینی، نقش خیلی محدودی داشتند، ولی امروزه اینگونه نیست و شرایط دنیا و جامعه متفاوت و در عرصه های مختلف نیاز به حضور خواهران بیشتر شده است.

طلاب هدف تحصیل خود را اوج اجتهاد قرار دهند

وی افزود: در برخی عرصه‌ها مانند پژوهش، خواهران می توانند بسیار قوی تر از برادران حضور داشته باشند.

آیت الله علم الهدی با اشاره به این نکته که راه‌اندازی مدارس خواهران ابتدا بر اساس نیاز به حضور تبلیغی خواهران طلبه و کسب معلومات ابتدایی دینی برای تبلیغ آنان در مجامع بانوان بود، اما امروز اینگونه نیست، گفت: با توجه به

تهاجم دشمن در عرصه جهانی، نیاز به حضور و نقش آفرینی خواهران طلبه بیشتر شد و لذا طلاب خواهر باید تا اوج اجتهاد و فقهات را، هدف تحصیلی خود قرار دهند.

امام جمعه مشهد گفت: برای رسیدن به درجه‌های مختلف علمی مانند اجتهاد یا مقام عالی پژوهشی و …، همان مقدار از کسب معلومات مورد نیاز برادران، باید برای خواهران نیز در نظر گرفته شود.

وی با تأکید بر اهتمام طلاب خواهر در تحصیل و تنظیم برنامه های دیگر زندگی با امور آموزشی آنان، گفت: نباید علم آموزی خود را با برنامه‌های دیگر از بین برد و با ایجاد مشکل یا مانعی، از درس خواندن دور شد.

عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان اضافه کرد: یک طلبه باید از ابتدای ورود به حوزه در خدمت رسانی به دین و امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فعال باشد و الا به نقطه موفقیت برای خدمت نائل نخواهد شد.

وی با اشاره به این که هرگز شرایط دین به وضع امروز نبوده که همه دنیای کفر برای از بین بردن آن متحد شوند، گفت: انقلاب اسلامی و تشیع معادلات سیاسی دنیا را به هم زده و اسلام را از گوشه گیری در آورده است؛ به همین جهت آنان با اسلام و تشیع مقابله می کنند.

امام جمعه مشهد افزود: تنها انقلاب اسلامی است که در این عرصه و جبهه، در مقابل کفر جهانی ایستاده است.

وی تصریح کرد: خدمت به دین و اسلامی که در هیچ جای دنیا نقش نداشته و با هیچ قدرت استکباری مقابله نکند، اسلامی خیالی است و با هیچ آموزه دین و پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) همسو نیست.

آیت الله علم الهدی با اشاره به هتاکی‌هایی که نسبت به قرآن و پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) اتفاق افتاده است، ابرازداشت: در صورتی می توان تنفر و انزجار خود را از این اقدامات اعلام کرد که در عرصه سیاست هم حضور و فعالیت داشته باشیم.

وی به سؤالات حاضرین درباره لزوم یادگیری زبان خارجی برای یک طلبه، گفت: یادگیری زبان برای فردی که می‌خواهد در عرصه خاصی و در کشور مشخصی تبلیغ نماید، لازم خواهد شد اما به عنوان مسأله و سرمایه اصلی در درس برای آموزش علوم دینی لازم نیست.

آیت الله علم الهدی در پاسخ به این پرسش که آیا عرصه‌های هنری ربطی به حوزه ندارد، گفت: یک حوزوی میتواند کارشناس دینی برای یک کارگردان باشد و نظر بدهد؛ نه این که در این زمینه ورود مستقیم داشته باشد.

وی تصریح کرد: هنر در کشور انقلابی باید متناسب با رسالت انقلابی و اسلامی باشد و بر همین اساس، جریان هنر وقتی در مسیر دینی قرار بگیرد، محتاج به اعلام نظر طلاب خواهد بود.






اخبار مرتبط

  • روحانیت نباید در مقابل مردم ژست حکومتی به خود بگیرد
  • مشکلات اقتصادی؛ نتیجه روی کارآمدن افراد نالایق
  • مسؤولان وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را مدیریت کنند
  • آیت‌الله مصباح الگویی برای جامعه طلبگی و دینی است
  • خواص بی بصیرت؛ قصه پر غصه دیروز و امروز
  • آیت الله یزدی از نیروهای پا به کار انقلاب بود
  • امام رضا دین را از نابودی و اسلام را از انحراف نجات دادند
  • لزوم الگوگیری مسلمانان از سیره رسول‌الله در مبارزه با مستکبران
  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


    + 9 = 13