پاسخ آیتالله العظمی سبحانی به شبهه ای درباره بوسیدن ضریح ائمه(ع)
این مرجع تقلید با تاکید بر این که اگر قانون گذاری براساس حکم غیر خدا باشد، جاهلی و بی اثراست، تصریح کردند: قانونگذاری در نظام اسلامی براساس چارچوب های دینی است.
حضرت آیت الله سبحانی در ادامه با بیان این که بدعت شرعی به معنای نسبت دادن هر نوع کار جدید به خداوند است، بیان داشتند: بدعت، نسبت دادن هرچیزی به خداوند می باشد، بدون آن که ریشه قرآنی و دینی داشته است .
ایشان افزودند: اختلاط زن و مرد در ضیافتهای دوران شاه که کاری حرام محسوب میشد، بدعت شرعی نبود؛ زیرا آن را به خدا نسبت نمیدادند، هرچند بدعت لغوی و حرام بود.
معظم له با بیان این که اگر یک کار نوآورانه ریشه در قرآن و اسلام داشته باشد، بدعت نیست، گفتند: تولید سلاحهایی غیر از شمشیر و نیزه برای دفاع از نظام دینی در زمان کنونی هر چند نوآوری در تجهیزات است، ولی بدعت به شمار نمی آید.
این مرجع تقلید همچنین با اشاره به شبهاتی که اهل سنت در مورد بوسیدن و تبرک ضریح ائمه اطهار(ع) مطرح می کنند، یادآور شدند: بوسیدن و تبرک ضریح اهل بیت(ع) برخلاف آن چه که اهل سنت می گویند، بدعت نیست؛ زیرا آنها خود روایاتی از حضرت رسول(ص) نقل کردهاند که حب رسول الله(ص)، جز اصول اسلام است.
ایشان ادامه دادند: اولاد نبی مکرم اسلام (ص)نیز همین گونه هستند؛ بنابراین شیعیان که ضریح حضرات معصومین را میبوسند، بر این عقیده هستند که با این کار به پیامبر(ص) و خاندان او اظهار محبت و دوستی کرده اند.
حضرت آیت الله سبحانی در پایان تاکید کردند: هرعملی که در آن حب اهل بیت(ع) استباط شود، بدعت شرعی نبوده و آن را انجام میدهیم.
اخبار مرتبط
چرا دختران زودتر از پسران مکلف میشوند؟
توفیق زن بیش از مرد است و اگر انسان تنزل کند، حداقل باید بگوید زنبیشتر بخوانید