نیمی از کلان شهرها ماهواره دارند

 عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به اهداف شبکه های فارسی زبان، اظهار داشت: که بیش از پنجاه درصد خانوارهای کلانشهر ها ماهواره دارند و این آمار در تهران بسیار بیشتر است.به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر نعمت الله کرم الهی، امروز در نشست علمی آسیب شناسی شبکه های ماهواره‌ای فارسی زبان در مرکز همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی قم با اشاره به این که ماهواره پدیده ای است که چه بخواهیم و نخواهیم با آن مواجه هستیم، اظهار داشت: در آینده نزدیک واسطی به نام دیش برچیده می شود و از طریق اینترنت تمام شبکه های ماهواره ای بدون فیلتر در اختیار عموم قرار می گیرد که این مسئله خطری بسیار بزرگ برای جامعه خواهد بود.

وی با اشاره به این که دو نگاه سلبی و ایجابی در مورد مقابله با ماهواره وجود دارد، تصریح کرد: در مبحث نگاه ایجابی، صداوسیما باید برنامه های خوبی ارائه دهد تا مردم به سراغ ماهواره ندهند.

معاون گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به نگاه سلبی برای مقابله با ماهواره اشاره کرد و ابراز داشت: در این شیوه باید ماهیت و محتوای برنامه های ماهواره ای و آسیب های شدیدی که به جامعه وارد می کند را تبیین کرد.

کرم الهی با تاکید بر این که امروز مرزهای سیاسی و خانوادگی ما تحت امواج ماهواره قرار دارد، ابراز داشت: ماهواره مسئله جدی اجتماعی امروز ما است.

وی با بیان این که رسانه های جمعی ماهواره ای با توده عظیم جمعیتی روبرو هستند، تصریح کرد: دست اندرکاران و برنامه ریزان شبکه های ماهواره ای به دنبال نوعی ایجاد نگرش مطابق با افکار خود در جامعه هستند.

وی با تاکید بر این که هیچ راهی جز افزایش آگاهی مردم برای مقابله با ماهواره ها نداریم، گفت: مقابله سخت، راه صحیحی نیست و مهم ترین مقابله با جنگ نرم، افزایش آگاهی رسانه ای است که متاسفانه کمتر در جامعه ما به این موضوع پرداخته می شود.

*ایجاد نگاه سکولاریستی شبکه های فارسی زبان 

کرم الهی با بیان این که ماهواره ابزار جنگ نرم است، تصریح کرد: یکی از اصول و اهداف شبکه های ماهواره ای تبدیل کردن نگاه توحیدی به نگرش سکولاریستی است.

وی، مهمترین هدف ایجاد شبکه های متعدد ماهواره ای فارسی زبان را ارسال پیام های مستقیم دشمنان از آن سوی مرزها به جامعه ایرانی برشمرد و افزود: تاکتیک اصلی آن ها، مهار نبرد رسانه‌ای و ساماندهی و پشتیبانی نافرمانی‌های مدنی  است.

فعالیت هزار شبکه ماهواره ای

معاون گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با تاکید بر این که ورود ماهواره به کشور از سال ۱۳۷۲ با ورود به نقاط مرزی و سپس انتقال از نقاط مرفه نشین جامعه به پایین بود، تصریح کرد: اکنون ۱۸ هزار شبکه ماهواره ای فعالیت دارند و دو هزار شبکه با کیفیت بالا با دیش معمولی قابل دریافت هستند.

وی خاطرنشان کرد: شبکه های فارسی زبان به گروه های مختلف موسیقی، فیلم، سیاسی، مذهبی، تبلیغاتی و بازاریابی و سرگرمی تقسیم بندی شده اند.

آمار قابل تأمل

کرم الهی با تاکید بر این که بیش از پنجاه درصد خانوارهای کلانشهر ها ماهواره دارند و این آمار در تهران بسیار بیشتر است، ابراز داشت: متاسفانه برای مقابله با ماهواره سیاست انفعالی داشته ایم و صدا وسیما باید به سمت افزایش جذابیت های بیشتر می رفت که این اقدام صورت نگرفت.

وی در بخش پایانی سخنان خود به آسیب شناسی شبکه های فارسی زبان با محوریت تبلیغ مذاهب پرداخت و گفت: ۱۵ شبکه مذهبی فارسی زبان در قالب برنامه های گفت وگو محور و سخنرانی به تبلیغ افکار خود می پردازند.

* زیر سوال بردن مهدویت

معاون گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با تاکید بر این که شبکه های ماهواره ای مبلغ مسیحیت تلاش می کنند تا چهره ای لطیف و مهربان از خود نمایش دهند و پیامبراکرم(ص) را تخریب کنند، ابراز داشت: این شبکه ها به طور دائم مهدویت و امام زمان(عج) را زیر سوال می برند.

کرم الهی تصریح کرد: این شبکه ها با ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی و تخریب جایگاه ولایت فقیه به دنبال مقاصد مسیحیت و غربی ها هستند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + = 13