تمدن سازی اسلامی، پروژه مشترک حوزه و دانشگاه است

IMAGE634831581503750000
رحیم پور ازغدی با انتقاد از این که اکثر روحانیون در زمان شاه که اصالت روحانی را تنها در لباس و تحصیل خلاصه کرده بودند،گفت: در مقابل این افراد، اشخاصی چون شهید مطهری(ره)، شهید طالقانی، شهید بهشتی وشهید مفتح از عالمانی بودند که در کنار تحصیل، مسوؤلیت های اجتماعی وارتباط با جوانان را به عنوان مسوؤلیت شرعی خود پذیرفته بودند.

رحیم پور ازغدی  ۲۸ آذر در همایش وحدت حوزه و دانشگاه، در جمع دانشجویان و طلاب بسیجی گفت: رضاخان به منظور تضعیف و سرکوب روحانیت و انحلال و نابودی فرهنگ دینی دانشسرای تربیت معلم و دانشگاه تهران را تاسیس کرد.

وی افزود: هدف او رشد و پییشرفت ایران نبود، بلکه او قصد داشت مدیریت کشور را بدون زور و اسلحه بلکه با تربیت نخبگانی که فرهنگ غرب را القا می کنند به دست گیرد و ایرانیانی که به طور خودکار تفکر سکولار به آن القا می شو را جایگزین مستشاران انگلیسی و آمریکایی کند.

وی با اشاره به این که در زمان شاه دانشجویانی پیدا شدند که کارکرد دانشگاه را تغییر دادند، افزود: در آن زمان سه گروه در دانشگاه بودند، یک عده ای که دنبال منافع شخصی بودند و کار به جامعه و مشکلات آن نداشتند،عده ای دیگر افرادی سیاسی و مبارزه بودند، اما در دام تفکرات سرمایه داری غرب افتادند و گروه آخراشخاصی بودند که جریان مذهبی و متدینی بودند که به مرور قوی تر شدند و آنها موضع ضد استکباری داشتند و با عالمان دینی، روشنفکر و مبارز ارتباط داشتند.

این استاد حوزه و دانشگاه با انتقاد از این که اکثر روحانیون در زمان شاه، اصالت روحانی را تنها در لباس و تحصیل خلاصه کرده بودند، افزود: در مقابل این افراد، اشخاصی چون شهید مطهری(ره)، شهید طالقانی، شهید بهشتی و شهید مفتح از عالمانی بودند که در کنار تحصیل، مسوؤلیت های اجتماعی وارتباط با جوانان را به عنوان مسوؤلیت شرعی خود پذیرفته بودند.

وی ادامه داد: افرادی که می ترسیدند جلوی ظلم و استکبار بایستند، به  جای این که  جلوی شاه بایستند، جلوی امام می ایستادند و کار به جایی کشیده بود که امر به معروف و نهی از منکر را از رساله ها جمع کردند و زمانی که از آنها درباره مسائل نظامی و سیاسی سوؤال می شد، آن را مذموم می کردند و این گونه توجیه می کردند که پرداختن به این مسائل، مربوط به اهل دنیاست در حالی که ما فراراز تکلیف را عرفان نمی دانیم که نمونه آن نیز اینست که عرفان سید الشهدا در روز عاشورامحقق می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: طلبه امروز باید علاوه بر تسلط بر مباحث فقه، اصول، تفسیر، حدیث، تاریخ، فلسفه، اخلاق و .. باید درهمه عرصه های علمی وارد شود و از سویی  رابطه عاطفی و انسانی بین حوزویان و دانشجویان، جزء مسائل قطعی است.

در رشته علوم انسانی، نخبگانی داریم که آثار جهانی تولید می کنند

وی با بیان این که بسیاری از ضعف های اقتصادی و فرهنگی جامعه در حال حاضر به دانشگاه و حوزه برمی گردد، تصریح کرد: علت این که در برابر تحریم آسیب پذیر شدیم برای این است که دانشجوی ما کم کاری کرده است و از طرفی اگر طلبه ما قوی کار کند ما می توانیم در مقابل تهاجم فرهنگی مقاومت کنیم.

وی اظهار کرد: دشمن نمی خواهد ما پیشرفت کنیم، سی سال ما را تحریم کرده است  و این درحالی است که کشورهایی که دم از حقوق بشر می زنند، خود کودتا و شکنجه بر پا می کنند.

وی ادامه داد: تمدن غرب متزلزل است و به بن بست رسیده اند و جوابگوی سوؤالات  جامعه بشری نیست و تنها اسلام نجات بخش انسان هاست چرا که متدین ترن دانشگاه جهان، دانشگاه های ایران هستند، در رشته علوم انسانی، نخبگانی داریم که آثار جهانی تولید می کنند، اما متاسفانه علوم انسانی محل تولید علم نیست.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + 1 =