شورای عالی انقلاب فرهنگی نقشه جامع علمی را با رویکرد جهانی تدوین کند

IMAGE633933768234022500

  حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی با بیان این که تدوین نقشه جامع علمی جهان مهم‌ترین کار کنونی نظام اسلامی است، گفتند: آن چه که شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت نقشه جامع علمی کشور تدوین کردند، هر چند لازم بود ولی کافی نیست.  معظم له  در «همایش ویژه هفته پژوهش با محوریت علم دینی» که  در سالن همایش بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، با بیان این که تدوین نقشه جامع علمی جهان مهم ترین کار کنونی نظام اسلامی است، اظهار داشتند: آن چه که شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت نقشه جامع علمی کشور تدوین کردند، هر چند لازم بود، ولی کافی نیست.

ایشان  با بیان این که امکان ندارد کسی تنها درباره نقشه علمی کشور خود سخن بگوید، ادامه دادند: علم، اصولا بومی نیست، و حتی نه شرقی است و نه غربی، ممکن نیست کسی درباره نقشه علمی کشور خود سخنی بگوید مگر اینکه درباره نقشه علمی جهان فکر کند.

این مرجع تقلید افزودند: مسئله نقشه جامع علمی، نظیر نقشه جامع اقتصادی یا عمرانی نیست که برای یک کشور باشد، بلکه باید علم را در جهان بررسی کرد، چرا که اگر درباره نقشه علمی جهان فکر نکردیم و فقط ایرانی فکر کردیم، هرگز نقشه جامع ایرانی هم نخواهیم داشت.

حضرت آیت الله جوادی آملی در بخش دیگر از سخنان خود فلسفه را متولی تعیین و تمییز علم دینی از علم غیر دینی دانستند و اظهار داشتند: هیچ علمی در جهان نیست که این مسئله را به او بسپاریم و بگوییم آیا علم دینی است یا غیر دینی؟ حقیقت علم دینی است یا نه؟ هیچ چیزی متولّی این مسئله نیست، مگر فلسفه؛ زیرا فلسفه هست که درباره جهان فکر می‌کند و آن علمی که درباره جهان فکر می‌کند، می تواند بگوید که علم دینی است یا غیر دینی.

معظم له  با تاکید بر این که از منظر فلسفه الهی تمامی علوم، دینی هستند، بیان داشتند: وقتی ما در علم اصول، قول امام, فعل امام و تقریر امام را دینی می دانیم، چگونه می توانیم بگوییم که بحث درباره فعل خدا دینی نیست؟! ما که در حوزه علمیه می‌گوییم «خدا چنین گفت» علم دینی است اما اگر استاد دانشگاه می‌گوید «خدا چنین کرد»، علم دینی نیست؟! محال است ما علم غیر دینی داشته باشیم. چرا که هیچ چیزی در آسمان و زمین نیست، مگر فعل خدا، قول خدا، حکم خدا، اثر خدا؛ بنابراین ما علم غیر دینی نخواهیم داشت چون در جهان چیزی غیر از فعل خدا نیست.

ایشان  با بیان این که بین علم و عالِم تفاوت وجود دارد، گفتند:ممکن است عالِم یا قبول کند یا خودداری کند قبول و نکول عالِم هیچ سهمی در صبغه علمی دین ندارد. رابطه موضوع و محمول, بیان فعل خداست ولو خدا را قبول نداشته باشد، چه اینکه اگر معلّم و استاد، موحّد بودند، به هیچ عنوان موحّد بودن و دینی بودنِ او علم را دینی نمی‌کند.

این مرجع تقلید ادامه دادند: اینکه اخیراً شما می‌بینید تمام تلاش و کوشش حوزه و دانشگاه این است که تحول در علوم انسانی پیدا شود برای این است که برایشان روشن نشده، علم غیر انسانی هم دینی است! اینها باور نکردند که برای مثال ما کشاورزی غیر دینی نداریم ویا زمین‌شناسی غیر دینی نداریم!

معظم له با تاکید بر اینکه عقل در مقابل نقل است نه در مقابل وحی، اظهار داشتند: عقل و نقل هیچ کدام در برابر وحی نیست. مگر می شود فلسفه را ـ معاذ الله ـ در برابر وحی قرار داد؟! مگر می توان فیلسوف را در برابر انبیا قرار داد؟! فیلسوف و حکیم همه تلمیذ محض پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) هستند.

در پایان این همایش نرم افزار جامع کتابخانه اسراء با نام «مرقوم» به دست حضرت آیت الله جوادی آملی رونمایی شد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 2 = 4