نماینده مردم مشهد در صحن علنی مجلس شورای اسلامی هشدار داد :غلبه اقتصاد بر فرهنگ در طرح بهسازی حریم رضوی

IMAGE634879067864375000نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نطق میان‌دستوری خود که در مجلس شورای اسلامی مطرح شد، گفت: پروژه نوسازی بافت فرسوده پیرامون حرم صددرصد فرهنگی است اما در حال تبدیل شدن به یک پروژه اقتصادی است.
حجت‌الاسلام حسین زاده بحرینی در اظهار کرد: در جلسه مجلس درواقع درخواست کمکی از مقام معظم رهبری، مجلس، دولت، آستان قدس رضوی و… در زمینه طرح بازسازی منطقه ثامن کردیم که طرح نوسازی بافت پیرامونی اطراف حرم مطهر رضوی را طرحی منطقه‌ای تلقی نکنید، بلکه این طرح یک طرح کاملا ملی است که همه باید به کمک آن بیایند.
وی افزود: بنده در این جلسه نگرانی‌هایی را ابراز کردم که ممکن است این منطقه در آینده به یک منطقه توریستی و بی‌هویت تبدیل شود. به دلیل اینکه این منطقه براساس موازین اقتصادی مدیریت می‌شود.
همه نهاد‎ها خودشان را کنار کشیده‌اند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه در این منطقه تعداد مدارس کم شده و مساجد تجمیع شده‌اند و به صورت گذشته نیست و این مسائل هم تقصیر مجریان نیست، بلکه مشکل راهبردی طرح است.
به گفته وی، راهبرد طرح این بوده است که باید با تراز مالی صفر آنجا مدیریت شود؛ یعنی باید هزینه‌هایی که یک طرح دارد، از محل خودش دربیاید. این مسئله به این معناست که همه نهاد‎های ملی خودشان را کنار کشیده‌اند. پروژه‌ای را به امان خدا رها کرده‌اند و گفته‌اند که مجری خودش به هرشکلی که می‌خواهد، درآمدزایی کند و این طرح را به پیش ببرد.
حجت الاسلام بحرینی گفت: همان‌طور که می‌دانید، قرار است در این منطقه معابر بسیار وسیعی احداث و تاسیسات پر‌هزینه‌ای ایجاد شود. گویی همه دست‌دردست هم دادند که این زمین‌ها را برای پروژه‌هایی که بیشترین درآمد‌زایی رادارد، بفروشند.   نماینده مجلس نهم شورای اسلامی تاکید کرد: بنده این مسئله را خطر اعلام کرده و گفته‌ام که این پروژه صددرصد فرهنگی است و الان در حال تبدیل شدن به یک پروژه اقتصادی است. سرمایه‌گذارها در این منطقه توجهشان به نرخ بازگشت داخلی سرمایه است.
بر این اساس نباید توقع داشت که ۲۰سال آینده در این منطقه یک مجموعه فرهنگی وجود داشته باشد و باید تصور کرد که آنجا یک مجموعه تجاری و اقتصادی خواهد شد.
وی درباره پیگیری‌هایی که در این زمینه صورت گرفته است، نیز گفت: به‌تازگی مکاتبه‌ای با دفتر مقام معظم رهبری از طرف رئیس مجلس صورت گرفته است که در این زمینه نامه‌ای ردوبدل شده و اصل نامه را سازمان مجری یعنی راه و شهرسازی فرستاده و از دفتر مقام معظم رهبری نیز نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی نوشته شده است و خواسته‌اند که در بودجه سال‌۹۳ برای طرح توسعه اطراف حرم، بودجه‌ای در نظر گرفته شود.
طرح نوسازی بافت فرسوده پروژه ای ملی، اسلامی و بین‌المللی است
حجت الاسلام بحرینی افزود: همان‌طور که مشخص است، امسال بودجه محدود شده و چنین فضایی فراهم نیست. آنچه برای ما اهمیت دارد، این است که همه احساس کنند که این یک پروژه ملی، اسلامی و بین‌المللی است و همه باید در برابر آن احساس مسئولیت کنند.وی با اشاره به واکنش‌ها در برابر این مسئله در مجلس شورای اسلامی گفت: واکنش‌ها بسیار خوب بود و همه اقشار با عبارت‌های مختلف مانند اینکه «شما امروز از امام رضا(ع) دفاع کردید»، تشکر کردند که این نشان می‌دهد نمایندگان مجلس از اینکه چنین تذکری داده شده، راضی و خوشحال هستند.
طرح توسعه مشهد باید ملی باشد
همچنین نماینده مردم مشهد در مجلس در جلسه علنی در نطق میان‌دستور خود با بیان اینکه بی‌توجهی به منطقه ثامن در مشهد وجهه فرهنگی این منطقه را تحت‌الشعاع قرار داده است، گفت: طرح توسعه مشهد باید ملی باشد.
حجت‌الاسلام بحرینی افزود: مرکز ثقل حضور خیل عظیم زائران در مشهد محدوده‌ای محیط بر حرم مطهر به وسعت حدود ۳۶۰ هکتار است که در تقسیمات شهری مشهد به‌عنوان منطقه ثامن شناخته می‌شود.وی بیان کرد: معابر تنگ و غیراستاندارد واحدهای مسکونی و زائرسراهای مخروبه و ناهنجاری‌های اجتماعی ناشی از آن فضاهای ناخوشایند را در مجاورت یکی از شکوهمندترین حرم‌های اهل بیت فراهم آورده و به بزرگترین مانع برای پذیرایی کریمانه از میهمانان حضرت رضا (ع) مبدل شده است. ۲۱ سال پیش با موافقت و تاکید مقام معظم رهبری عملیات بهسازی منطقه ثامن آغاز شده اما امروز پس از گذشت ۲۱ سال ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‌های خالصانه همه دست‌اندرکاران در اجرای این پروژه بزرگ، سوگمندانه باید اعتراف کنیم که گام‌هایی که در این مسیر برداشته شده است، هم از جهت کمی و هم از جهت انطباق با نیازهای زائران ناکافی بوده است.
بحرینی ادامه داد: آسیب‌شناسی این پروژه عظیم ملی و اسلامی در استراتژی نادرست آن خلاصه می‌شود. استراتژی انتخاب شده، اجرای طرح با تراز مالی صفر بوده است، بدین معنی که باید هزینه‌های سرسام‌آور ایجاد معابر،‌ تاسیسات و اماکن عمومی جدید از محل درآمدهای حاصل از خود طرحی تامین شود. با انتخاب این راهبرد عملاً موازین اقتصادی بر الزامات فرهنگی غلبه کرد و طرح صددرصد فرهنگی به پروژه‌ای عمدتاً اقتصادی تبدیل شد.
وی بیان داشت:من به عنوان نماینده شهر امام رضا (ع) از مقام معظم رهبری، تولیت معزز آستان قدس رضوی و از دولت خدمتگزار و نمایندگان برای تسریع در بازسازی منطقه ثامن و جلوگیری از تبدیل آن به یک منطقه توریستی بی‌هویت در خواست کمک می‌کنم. ما که همه عزت و آبروی خود را وامدار رأفت امام رئوف هستیم، نمی‌توانیم نسبت به حریم قدس رضوی، بی‌تفاوت باشیم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: همکاران ارجمند! این تصور که بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر حضرت رضا (ع) وظیفه‌ای صرفاً منطقه‌ای است،‌ اشتباه است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 9 = 12