عضو اتاق فکر تبلیغ استان خراسان : وحدت امت اسلام، امری مبنایی و اعتقادی است

حجت الاسلام محمد جواد نظافت
 حجت الاسلام نظافت عضو اتاق فکر تبلیغ استان خراسان، وحدت را به معنای عدم ایجاد تنش دانست و گفت: تندروهای شیعه به ترویج وهابیت کمک می کنند چرا که اهل سنت دو گروه هستند؛ اقلیت وهابی و اکثریت سنی؛ کاری نکنیم که اکثریت به دامن آن اقلیت روی بیاورند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدجواد نظافت، شب گذشته در نشست «انسجام اسلامی؛ خدمت یا خیانت» که به همت مجمع جوانان امت اسلامی در محل مسجد صنعتگران مشهد برگزار شد، گفت: باید عقلانی رفتار کردن و در نظر گرفتن مصالح کلان را از سیره اهل بیت(ع)  یاد بگیریم.

عضو اتاق فکر تبلیغ استان خراسان با بیان این که امیرمؤمنان علی(ع)۲۵ سال در کنج خانه ننشسته بودند بلکه در متن جامعه حضور داشته و همواره راهنمایی می کردند، افزود: ایشان در خطبه ۱۴۶ نهج البلاغه یکی از یاران خود را از حضور در جنگ منع می کنند که نشانه نگاه کلان و خیرخواهانه به مصالح اسلام و مسلمانان است.

حجت الاسلام نظافت تصریح کرد: امیرمؤمنان علی(ع) در مقابل یک یهودی که ایشان را شماتت کرده و گفت شما هنوز پیامبرتان را دفن نکرده بودید، اختلاف کردید، فرمودند: «اختلاف ما بر سر جانشینی پیامبرمان بود نه در مورد اصل پیامبری، اما شما همین که از دریا رد شدید و هنوز پایتان خشک نشده بود، در اصل توحید شک کردید».

 

به گونه ای دفاع کنید که دشمن سوء استفاده نکند

استاد حوزه علمیه مشهد ادامه داد: این پاسخ حضرت نشان می دهد که ایشان در مقابل دشمن و غیرخودی به جای دفاع از حقانیت خود، مصالح امت را در نظر می گیرند؛ ما هم باید یاد بگیریم اجازه سواستفاده به دشمن ندهیم و عقاید شیعه را به گونه ای ترویج کنیم که دشمن سوءاستفاده نکند.

وی، تندروی را ازمشکلات اساسی جامعه اسلامی عنوان و خاطرنشان کرد: افراط و تفریط اسلام را گرفتار می کند، جاهل یا زیاده روی می کند یا کم روی؛ امیرمؤمنان علی(ع) فرمود: «دو گروه به خاطر من به جهنم می روند؛ محبان افراطی و تهمت زنندگان به من».

 

تندروها با رفتار خود تروریست ها را تکثیر می کنند

حجت الاسلام نظافت یادآور شد: اگر ما فهمیده ایم مکتب تشیع حق است و پیامبر(ص) و جانشینان ایشان بر حق هستند و می خواهیم به تبعیت از ائمه معصومین(ع)، سنّی واقعی باشیم و معارف آنان را نشر دهیم، با هتاکی و لعن نمی شود چرا که این کار تنها عصبیت ایجاد کرده و افراد را از مطالعه در مورد تشیع باز می دارد.

مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد با ابراز تأسف از بی توجهی مسلمانان نسبت به معارف ائمه اطهار(ع) خصوصا در کتاب های نهج البلاغه و صحیفه سجادیه، گفت: متعصبان غیرشیعه، دوست ندارند معارف اهل بیت(ع) منتقل شود و تندورهای شیعه هم با سبّ و ناسزا این خواست آنان را عملی و به نفع دشمن عمل می کنند.

وی اضافه کرد: این افراد که با رفتار خود تروریست ها را تکثیر و برای القاعده نیرو جذب می کنند خائن هستند و رفتارشان ظلم به افرادی است که با حقیقت آشنا نیستند چرا که فرصت تحقیق را از آنان می گیرد.

این استاد برجسته حوزه علمیه مشهد با اشاره به این حدیث از امام رضا(ع) که فرمودند «خدا رحمت کند کسی را که امر ما را احیا کند….علوم ما را آموخته و به مردم یاد دهد زیرا اگر مردم بدانند سخنان ما چقدر زیبا است، به سوی ما می گروند»، گفت: تحقق این فرمایش امام از طریق لعن و سخنان زشت ممکن نیست.

حجت الاسلام نظافت با اشاره به کتاب «آب را گل نکنیم» که به قلم حجت الاسلام شاندیزی در خصوص وحدت نوشته شده است، افزود: تندروها، فضا را عصبی و آب را گل آلود می کنند تا حق و باطل اشتباه شده و دشمن ماهی بگیرد.

لزوم تقیه مداراتی/با مدارا غیرشیعه را از تعصبات جاهلانه خارج کنیم

عضو اتاق فکر تبلیغ استان خراسان ابراز کرد: در تفسیرآیه شریفه «… و قولوا للناس حُسناً»، آمده است که باید با مؤمنان(شیعیان) با روی گشاده و به نیکی سخن بگویید و با مخالفان، با مدارا؛ این همان تقیه مداراتی است(برای  زمانی که طرف مقابل ما ظرفیت شنیدن و دریافت همه حقایق را ندارد). امیرمؤمنان علی(ع) نیز می فرمایند: «ما در چهره کسانی لبخند می زنیم که دشمن خدا هستند ولی نگران برادرانمان هستیم».

این استاد حوزه با بیان این که امروز هم زیبا سخن گفتن، شرور دشمن را از جان خود فرد و برادران مؤمن او در بحرین، سوریه، آذربایجان، عراق، پاکستان و….دور می کند، افزود: کسانی که  با برگزاری مجالسی چون عیدالزهرا، افراط می کنند، افراد شجاعی نیستند بلکه در سایه امنیتی که به برکت خون شهدا دارند، دست به این اعمال بی مبنا می زنند و نسبت به دیگران بی رحم هستند.

حجت الاسلام نظافت با بیان این که از نظر اسلام، کافر کسی است که بداند ولی لجاجت بورزد، افزود: باید با برخورد اخلاقی، غیرشیعه را از تعصبات جاهلانه خارج کنیم.

وی مهرورزی به انسان ها را یکی از منظرهایی دانست که باید از دریچه آن به وحدت نگریست و با اشاره به مهرورزی پیامبر اسلام(ص) نسبت به انسان ها و هدایت آن ها، گفت: در این نگاه، دغدغه هدایت همه را داریم و از جهنمی شدن هیچ انسانی خوشحال نخواهیم شد.

 

مرگ بر امریکا یعنی مرگ بر مستکبری که نمی گذارد حقیقت عرضه شود

مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد با تأکید بر این که سیره اهل بیت(ع) در برخورد با یهودیان و مسیحیان در کمال ادب، احترام ومدارا بوده است، گفت: شاید برخی بگویند اگر بناست همه را دوست داشته باشیم، پس چرا «مرگ بر امریکا» می گوییم؟ باید بدانیم مرگ بر امریکا یعنی مرگ بر مستکبری که نمی گذارد حقیقت عرضه شود و این مطابق آیه شریفه «اشداء علی الکفار» است.

حجت الاسلام نظافت تصریح کرد:حضرت علی(ع) وقتی دیدند هنگام جنگ، عده ای از یارانشان به دشمن ناسزا می گویند، فرمودند خوش ندارم یاران علی(ع) اهل سبّ و دشنام باشند، عملشان را توصیف کنید و حالشان را متذکر شوید که این قول به حق نزدیک تر است.

وی ادامه داد: قول صواب، محبت را بیشتر تمام می کند ولی وقتی ناسزا آمد، عصبانیت می آید و عقل را از کار می اندازد؛ به جای سبّ، بگویید خدایا خون ما و آن ها را حفظ کن؛ آن ها را هدایت کن تا نادانشان حق را بشناسد و آن که حریص بر گمراهی است تندروی نکند.

این استاد حوزه با بیان این که امام اسم و مظهر خداوند است و سبّ امام به سبّ خدا می رسد، گفت: به امام صادق(ع) خبر دادند که یکی از یاران در مسجد علنا خلفا را لعن کرد. امام فرمودند: «خدا خودش را لعنت کند که با این کار دیگران را بر ما متعرض کرد».

 

افراطی گری ها ظلم به امر فرج است

حجت الاسلام نظافت یادآور شد: روایت است هر چه فرج نزدیک تر می شود، تقیه شدیدتر می شود بنابراین افراطی گری ها، ظلم به فرج محسوب می شود.

وی اظهار کرد: این وهابیان و تکفیری ها که در جای جای دنیا دست به عملیات انتحاری علیه شیعه می زنند برای چیست؟ چون پیام انقلاب اسلامی که پیام مکتب اهل بیت(ع) است، برای مردم جذبه دارد و روند گرایش به تشیع پس از انقلاب اسلامی فزونی رو به گسترش است.

مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد افزود: هر چه جمعیت غیرشیعه بیشتر می شود ما هم باید عرضه حقیقت را گسترده تر کنیم.

وی، تقیه را روش احسن، دفع بدی ها دانست و گفت: امام صادق(ع) در تفسیر آیه شریفه «…لا تستوی الحسنه و لا السیّئه» می فرمایند: «حسنه یعنی تقیه و سیئه یعنی فاش کردن(مطالبی که ظرفیت درک ان وجود ندارد)».

حجت الاسلام نظافت هر کسی می تواند دشمن را میان خود و خدا لعن کند، اضافه کرد: امام حسن عسگری(ع) در این باره فرمودند: «هر کس نمی تواند ما را یاری کند و پیام ما را انتشار دهد یا از ما دفاع کند، اگر دشمنان اهل بیت(ع) را در خلوتش لعن کند، از برکات بسیاری بهره مند می شود».

 

خائنانی که خود را خادم می دانند

عضو اتاق فکر تبلیغ استان خراسان با بیان این که وظیفه ما در قبال افراط ها، نهی از منکر و روشنگری است، ادامه داد: از کسانی که تندروی می کنند خواهش کنید دست از این کارها بردارند، این افراد خائن هستند ولی خود را خادم می دانند؛ فراهم کردن زمینه کشتن دیگران با ایجاد تفرقه وتأمین هدف امریکا واسرائیل خیانت است. ایجاد فضای هیجانی، اهل بیت(ع) را منزوی می کند در حالی که امام صادق(ع) فرمودند: «حبّبونا و لاتبغّضونا؛خدا رحمت کند کسی که ما اهل بیت را میان کسانی که ما را نمی شناسند، محبوب کند».

این استاد حوزه با تأکید بر این که عقاید را باید در فضای منطقی باید مطرح کرد نه عصبیت، خطاب به افرادی که جشن عیدالزهرا و… برپا می کنند، گفت: ما فرزندان اهل بیت(ع) هستیم؛ کاری نکنید ما را سرزنش کنند، وقتی با غیرشیعه برخورد می کنید زینت اهل بیت(ع) باشید، چنان که اهل بیت(ع) می فرمایند، در مساجد آن ها نماز بخوانید، به عیادت و تشییع جنازه شان بروید و در خوبی بر آن ها پیشی بگیرید.

 

وحدت یک امر صوری نیست؛ مبنای اعتقادی دارد

حجت الاسلام نظافت با اشاره به روند رو به گسترش هتاکی ها با حمایت مالی دشمنان، این روند را به ضرر اسلام و مسلمانان ارزیابی و خاطرنشان کرد: وحدت یک امر صوری نیست بلکه مبنای اعتقادی دارد؛ مراجع ما همه اینگونه بودند، مراقب باشید در دام شیطان نیفتید.

عضو اتاق فکر تبلیغ استان خراسان  گفت: تندروهای شیعه به ترویج وهابیت کمک می کنند و ما نباید با حضور در مجلس کسی که بلندگوی شیطان شده، مجلسش را رونق دهیم.

این استاد حوزه یادآور شد: با ظهور امام زمان(عج) سلطه ظالمانه رسانه ای که امروز وجود دارد، برداشته شده و پیام حق منتشر می شود، مردم از استضعاف رسانه ای بیرون می آیند و به حق می گروند چرا که همه بر فطرت توحید آفریده شده اند.

 

کاری نکنیم که اکثریت اهل سنت به اقلیت وهابی بپیوندند

وی با بیان این که اگر دغدغه نشر معارف اهل بیت(ع) را داشته باشیم سعی می کنیم عقلانیت را حاکم کنیم، افزود: شیعه و سنی هر دو بر لعن دشمن خدا موافق هستند، در قرآن هم لعن وجود دارد اما عصبیت کسی را نباید تحریک کرد.

حجت الاسلام نظافت، وحدت را به معنای عدم ایجاد تنش دانست و گفت: اهل سنت دو گروه هستند؛ اقلیت وهابی و اکثریت سنی؛ کاری نکنیم که اکثریت به دامن آن اقلیت روی بیاورند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 5 = 12