آیت‌الله علم‌الهدی:آرمانِ طلبگی، با تمام وجود وقف امام زمان(عج) شدن است

آرمانِ طلبگی، با تمام وجود وقف امام زمان(عج) شدن استگروه اجتماعی: امام جمعه مشهد با بیان اینکه هر شخص واقعیتی را به عنوان آرمان طلبگی در نظر دارد، اظهار کرد: آرمان طلبگی باید بیشتر از تعریف طلبه مطرح شود بنابراین در ابتدا باید جایگاه آرمان و آرزو را در حوزه تفکر مشخص کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌الله سید‌احمد علم‌الهدی، در همایش آرمان طلبگی، طلبه آرمانی که سوم بهمن‌ماه در سالن همایش‌ها و نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، با بیان اینکه هر شخص واقعیتی را به عنوان آرمان طلبگی در نظر دارد، اظهار کرد: آرمان طلبگی باید بیشتر از تعریف طلبه مطرح شود لذا در ابتدا باید جایگاه آرمان و آرزو را در حوزه تفکر مشخص کنیم.

وی با اشاره به اینکه جایگاه فکر و ذهن در بینش به جایگاه چشم تشبیه می‌شود، افزود: همانگونه که انسان در طبیعت مناظری را می‌بیند که بدون اختیار است، فکر انسان نیز همیشه در هیجان و جولان است پس آنچه در برابر چشم در کانون ذهن قرار می‌گیرد، بر پایه تفکر نبوده بلکه جرقه یا توده‌ای از خیال‌پردازی است که این حالت در دوران جوانی بیشتر از دوران پیری اتفاق می‌افتد، زیرا موتور فکری مغز جوان به مراتب بیشتر از افراد کهنسال عمل می‌کند.

امام جمعه مشهد با تأکید بر اینکه رؤیاسازی و خیال‌پردازی در ذهن جوان بسیار زیاد اتفاق می‌افتد، عنوان کرد: جوان در ذهن خود کاخ‌های رویایی می‌سازد که در شکل آرزو پدیدار می‌شود در حالی که این رویاها آرزو نبوده و در حقیقت خیال‌پردازی هستند، بنابراین خیال‌پردازی با تخیل متفاوت است.

آیت‌الله علم‌الهدی تخیّل را مواردی دانست که در ذهن انسان به وجود می‌آید و ذهن نیز آن را می‌پذیرد، ابراز کرد: تخیّل جهش‌ها و رفت و آمدهای مناظر گوناگون و جریان‌های متعددی است که تا مرز آرمان اوج می‌گیرد و گاهی اوقات نیز از مرز جرقه فراتر نمی‌رود بر همین اساس، خیال‌پردازی پوچ بوده و از ائمه(ع) بیان شده است که انسان به خاطر خیال‌پردازی مواخذه نمی‌شود مانند نگاهی که به صورت ناخودآگاه به روی نامحرم می‌افتد اما فرد به این نگاه ادامه نمی‌دهد.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: انسان برای رسیدن به آرمان خویش تلاش می‌کند اما مطمئن نیست که به این آرمان دست پیدا می‌کند یا نه، بنابراین اگر در راه رسیدن به آرمان، امید به خدا داشته باشد، برای رسیدن به آرمانی الهی تلاش کرده است.

آیت‌الله علم‌الهدی با تاکید به اینکه فیض کاشانی به انتظار محبوب اشاره کرده است، گفت: آرمان همراه با امید مانند فردی است که زمین کشاورزی خویش را شمخ زده، بذر کاشته و منتظر محصول خوب است و اگر این فرد بذری نکاشته باشد و منتظر محصول خوب باشد، امید واهی دارد و باور وی غلط است.

وی با بیان اینکه مسئله امید آمیخته با آرمان صحیح است، اظهار کرد: با توجه به اینکه آرمان با باورمندی و گرایش همراه است، اگر بنا باشد انسانی با آرمان و گرایش صحیح به وجود آید باید اعمال صالح انجام دهد و برای رضای خدا تلاش کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه انسان باورمند به حق گرایش پیدا می‌کند، ادامه داد: اگر انسان به خدا امید داشته باشد، انسانی آرمان‌گرا است.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه وقتی ایمان در انسان به وجود آمد باید برای تجلی آن تلاش کند، افزود: همانگونه که عشق در انسان تجلی پیدا می‌کند، ایمان به خدا نیز باید تجلی پیدا کند و این حالت برای یک انسان معمولی دست پیدا نمی کند مگر با طی کردن مراحل سیر و سلوک الهی.

وی با بیان اینکه انسانی که آرمان طلبگی دارد، با تمام وجود وقف امام زمان(عج) می‌شود، گفت: اگر قوا و نیروهای مختلفی که به وسیله خداوند در وجود انسان قرار گرفته است، وقف وجود اقدس امام زمان(عج) شود، انسانی با آرمان طلبگی به وجود آمده است که به این فرد طلبه آرمانی می‌گویند.

امام جمعه مشهد با تأکید بر اینکه وقتی بنا باشد طلبه به عنوان طلبه آرمانی وقف امام زمان(عج) شود، امام زمان(عج) نیز شرایط ترقی وی را فراهم می‌کند، ابراز کرد: آرمان با امید همراه است، امیدی که با سه عنصر ایمان، هجرت و جهاد به وجود می‌آید از همین رو انسان پس از ایمان به خدا، از خواسته‌های دنیایی و نفسانیات هجرت کرده و برای مبارزه علیه باطل جهاد می‌کند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 1 = 9