آیت‌الله حسینی بوشهری مطرح کرد؛ گلایه از کمبود امکانات و بودجه حوزه‌های علمیه/ پذیرش ۱۷هزار طلبه در سال جدید تحصیلی

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این‌که تقاضا برای ورود به حوزه‌های علمیه فراوان است اما به خاطر کمبود امکانات معاونت آموزش قادر به جذب بیشتر افراد نیست، گفت:‌ در سال تحصیلی جدید ۱۷ هزار طلبه وارد حوزه‌ های علمیه سراسر کشور می‌شوند.به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه امروز در نشست خبری، با بیان این‌که حوزه‌های علمیه مانند سایر مراکز آموزشی همه ساله برنامه‌ای برای جذب داوطلبان دارد، گفت: شرایط حوزه علمیه در جذب داوطلب با سایر مراکز آموزشی متفاوت است.

وی ادامه داد:‌ حوزه علمیه به دنبال جذب افرادی است که بتوانند مسؤولیت‌های سخت معنوی و علمی را عهده دار شوند و با توجه به تشکیل نظام اسلامی در رده‌های مختلفی که نیاز به دانش حوزوی است نقش آفرینی کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این‌که هدف حوزه علمیه پرداختن به کیفیت است تا کمیت، ابراز کرد:‌ ما دنبال این هستیم که کمتر بپذیریم و بیشتر تربیت کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که امروز وظیفه حوزه‌های علمیه سنگین‌تر از گذشته شده است، اظهار داشت: اگر در گذشته وظیفه فارغ‌التحصیلان حوزه به امامت جماعت مساجد و سخنرانی برای عده‌ای محدود خلاصه می‌شد امروز وظیفه طلاب ما جهانی است.

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که امروز دشمنان با طرح شبهات دنبال به چالش کشیدن دین هستند‌،‌ گفت: از این رو وظیفه طلاب حوزه علمیه بسیار سنگین است و باید پاسخگوی شبهات باشند.

امام جمعه قم ادامه داد: جهان امروز تشنگان فراوانی برای شنیدن و درک حقایق دین دارد از این رو طلاب ما باید رسالت خود را به درستی در سراسر جهان انجام دهند.

آیت‌الله حسینی بوشهری تأکید کرد: امروز حدود ۷۰ هزار طلبه در حوزه‌های علمیه مشغول تحصیل علوم دینی هستند و برای این‌که بتوانیم رسالت جهانی خود را انجام داده و پاسخگوی نیازها باشیم باید تعداد طلاب ما بیش از این باشد.

وی با بیان این‌که سال به سال به تعداد ورودی‌های حوزه علمیه افزوده می‌شود، ابراز داشت:‌ حوزه علمیه در دو سطح بلند مدت و کوتاه مدت که دوره ۵ ساله سفیران هدایت است، پذیرش دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به شرایط پذیرش داوطلبان حوزه علمیه، گفت: داوطلبان از یک سری شرایط عمومی، اختصاصی و امتیازات ویژه برای ورود به حوزه باید برخوردار باشند و با هر مقطعی که بخواهند وارد حوزه شوند باید امتحان ویژه آن دوره را بگذرانند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم صلاحیت‌های اعتقادی، اجتماعی و اخلاقی را از ویژگی‌های داوطلبان ورود به حوزه علمیه دانست و اظهار داشت:‌ داوطلبان سیکل حداکثر ۱۸ سال باید داشته باشند و برای داوطلبان سطح یک تعهد تحصیل تمام وقت ضروری است.

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: دواطلبان سفیران هدایت نیز از دیپلم با بالا پذیرفته می‌شوند و برای پذیرش باید تعهد ۵ ساله تحصیلی بدهند.

امام جمعه قم با بیان این‌که ۴۲۲ مدرسه علمیه در سراسر کشور وجود دارد، افزود: همه این مدارس با ارزیابی کیفی اعم از حضور اساتید مجرب و امکانات لازم در حال فعالیت هستند.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به این‌که پذیرش حوزه علمیه نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است، ابراز کرد: پذیرش حوزه علمیه باید بیش از این‌ها باشد اما متأسفانه به خاطر کمبود امکانات نمی‌توانیم افراد بیشتری را پذیرش کنیم.

وی با بیان این‌که وضعیت دانشگاه‌ها از لحاظ زیرساختی بسیار بالاتر از حوزه‌های علمیه است، افزود: بودجه حوزه علمیه اندک است و بیشتر از سوی مراجع تقلید و افراد خیر اداره می‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: تقاضا برای ورود به حوزه‌های علمیه فراوان است اما به خاطر کمبود امکانات معاونت آموزش قادر به جذب بیشتر افراد نیست.

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که برخی از مدارس علمیه در منازل استیجاری هستند، افزود: سال گذشته ۱۳ هزار طلبه در ۴۱۸ مدرسه علمیه مشغول به تحصیل بودند.

مدیر حوزه‌های علمیه بر ضرورت ارتباط مدیران مدارس علمیه با مدیران مدارس آموزش و پرورش برای جذب طلاب مستعد تأکید کرد و گفت: اگر افراد قبل از ثبت نام شناسایی شوند در گزینش آن‌ها با مشکلات کمتری مواجه خواهیم شد.

وی بیان کرد: با برآوردهای صورت گرفته امسال پس از آزمون ورودی ۱۷ هزار طلبه جدید وارد حوزه‌های علمیه سراسر کشور خواهند شد.

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان این‌که ثبت نامه داوطلبان حوزه‌های علمیه از اول بهمن تا ۲۵ اسفند است، ابراز کرد: ساعت ۹ صبح روز جمعه ۲۹ فروردین ۹۳ آزمون ورودی حوزه‌های علمیه در سراسر کشور برگزار می‌شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + 3 =