واکنش رییس مجلس به اظهارات جان کری/ پاسخ آمریکا را با تقویت بنیه دفاعی می دهیم

رییس مجلس شورای اسلامی
رییس مجلس در جمع اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه به اظهارات جان کری واکنش نشان داد وبه نمایندگان توصیه‌هایی درباره افزایش توان اقتصادی، بودجه هدفمندی، تقویت بودجه دفاعی، خودکفایی در بخش کشاورزی و طرح های عمرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، علی لاریجانی با حضور در جلسه عصر امروز کمیسیون تلفیق گفت: در شرایط حساسی قرار داریم که تنظیم بودجه نیز جدا از وضعیت کنونی کشور نیست.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، در واکنش به اظهارات جان کری وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: امروز حرف‌های کری را ملاحظه کردید چگونه برای جمهوری اسلامی ایران رجزخوانی می‌کرد که باید این حساسیت را کاملا درک کنیم و نسبت به آن اقدامات عملیاتی انجام دهیم.
وی افزود: وزیر امور خارجه آمریکادر اظهارات خود اعلام کرده “ما از ایران الفاظ نمی‌خواهیم بلکه عمل می‌خواهیم”؛ امروز باید درباره همان عمل و اقدامات عملیاتی دربرابر رفتارهای آمریکا در کمیسیون تلفیق تصمیم گیری کنیم تا متوجه شوند جمهوری اسلامی ایران چشمانی بینا دارد و برای مقابله با رجزخوانی‌ها تصمیم عملیاتی اتخاذ می‌کنیم.
لاریجانی تصریح کرد : با توجه به تجربیاتی که در سطح امنیت ملی کشور دارم توجه به حفظ منافع کشور امروز ضروری است.
توان اقتصادی با ارائه بودجه معمول افزایش نمی‌یابد
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مجموع لایحه بودجه امسال سازمان یافته تر از سالهای گذشته ارائه شد ادامه داد: اما چند نکته اساسی باید برای بالا بردن توان ملی کشور مدنظر باشد تا پاسخ شفاف و عملیاتی به آمریکا داده شود.
وی با تاکید بر اینکه نکته نخست بالا بردن توان اقتصادی کشور است افزود: توان اقتصادی کشور با ارائه یک بودجه معمول افزایش نمی‌یابد.
لاریجانی خطاب به اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه افزود: اگر در جریان بررسی لایحه بودجه برای رونق تولید کشور اقدامی صورت گرفت، توان ملی کشور را افزایش دادید.
رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه رهبر معظم انقلاب سالها بر اقتصاد مقاومتی، جهاد اقتصادی و افزایش رونق اقتصادی تاکید دارند، گفت: البته مجلس قوانینی در جهت افزایش رونق اقتصادی تصویب کرده اما نتیجه قابل قبولی مشاهده نشده است.

توان اقتصادی بالا نرود، نتیجه‌ای از میز مذاکرات حاصل نمی‌شود
وی تاکید کرد: اگر توان و رونق اقتصادی افزایش نیابد پشت میز مذاکره نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود؛ لذا درخواست می‌کنم در جریان بررسی لایحه بودجه به بالابردن توان ملی کشور توجه عملیاتی شود تا شاهد یک نتیجه مثبت در کشور باشیم.
رئیس قوه مقننه افزود: لذا امیدواریم، پیشنهادی که از سوی کارگروه اقتصادی کمیسیون تلفیق برای بهبود فضای اقتصادی ارائه شده است، عملیاتی شود.
لاریجانی با بیان اینکه بسیاری از ظرفیت‌های صنعتی کشور در حالت تعطیل و یا نیمه تعطیل به سر می‌برند، افزود: در حالی‌که زیرساخت‌های آب، برق، گاز، ‌سرمایه گذاری ارزی و تجهیزات برای این واحدها فراهم است اما فعال نیستند که کمیسیون تلفیق می تواند فعالیت واحدهای صنعتی را سه شیفته کند؛ چرا که مشکل اصلی آنها سرمایه در گردش است.
وی ادامه داد: با توجه به نوسانات ارز طی سال‌های اخیر بانک‌ها نتوانسته اند نسبت به ارائه تسهیلات به واحدهای صنعتی اقدام کنند که مشکلاتی برای این واحدها به وجود آمد ؛ لذا این موضوع باید درمان شود.
رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه در کمیسیون تلفیق به گونه‌ای باید تصمیم گیری شود تا شرایط برای تولید کشور رونق یابد، افزود: اگر این نتیجه حاصل شد پاسخ عملیاتی به آمریکا داده می‌شود در غیر این صورت آمریکایی‌ها رجز می‌خوانند و ما نیز در واکنش رجزخوانی می‌کنیم و نتیجه‌ای در میدان عمل رخ نمی‌دهد.
لاریجانی خطاب به اعضای کمیسیون تلفیق تاکید کرد: درخواست می‌کنم این کمیسیون در روزهای پایانی فعالیت خود اقداماتی در جهت حفظ منافع ملی انجام دهد.
وی افزود: بدون تردید رونق تولید ، به حل مسئله سیاسی در صحنه بین المللی کمک می‌کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: یکی دیگر از مهمترین مواردی که باید در بودجه سال آینده به آن توجه شود خودکفایی در بخش کشاورزی است.
وی ادامه داد: خودکفایی در محصولات کشاورزی موضوعی است که رهبر معظم انقلاب سالهای پیش به آن تاکید کردند که مدتی جدی گرفته شد اما به تدریج مورد بی توجهی قرار گرفت.
این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: در شرایط فعلی کشور واردات گندم و سایر کالاهای ضروری معنا ندارد.
وی خواستار توجه اعضای کمیسیون تلفیق به بودجه بخش کشاورزی برای سال ‌آینده شد و گفت: کمیسیون تلفیق باید در جهت خودکفایی محصولات استراتژیک کشور حمایت کند که اگر در این زمینه‌ها محتاج واردات باشیم نمی‌توان در صحنه بین‌المللی موفقیت حاصل کرد که در نهایت منجر به مشکلاتی که با آن مواجه هستیم، می‌شود.
تفکیک بودجه بهداشت از پرداخت یارانه نقدی
رئیس قوه مقننه همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش به هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و خطاب به اعضای کمیسیون تلفیق گفت: پیشنهاد دولت در این زمینه مناسب است و یک مسیر آرام را برای ادامه هدفمندی توصیه کرده که البته نظر ما در سالهای گذشته نیز اجرای قانون هدفمندی به صورت ملایم بود تا شرایط کشور تا حدودی ثبات پیدا کند.
وی ادامه داد: توصیه می‌کنم بودجه بهداشت و درمان از بودجه‌ای که در قالب یارانه نقدی پرداخت می‌شود ، تفکیک شود تا میزان اختصاص به هر یک از بخشهای فوق مشخص باشد.
لاریجانی با بیان اینکه بهداشت و درمان یک موضوع اساسی برای کشور است افزود: البته کمیسیون تلفیق در این زمینه توجه خاصی داشته است که جای تشکر دارد.
پاسخ کری را با تقویت بنیه دفاعی می دهیم

این نماینده مردم در مجلس نهم تقویت بنیه دفاعی کشور را یکی دیگر از پایه‌های حفظ منافع ملی عنوان کرد و گفت: وقتی آمریکائیها رجزخوانی می‌کنند ما باید با تقویت بنیه دفاعی شور آماده تر شویم .
وی به بودجه دفاعی کشور اشاره کرد و تصریح کرد: با در نظر گرفتن بودجه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی برای بنیه دفاعی کشور نمی‌توان پاسخ عملیاتی به آمریکا داد که در این زمینه ردیف بودجه این بخش باید یک پرش داشته باشد تا وقتی وزیر امور خارجه آمریکا از ایران اقدام عملیاتی می خواهد بتوانیم پاسخ عملیاتی به آنها بدهیم.
این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: اعضای کمیسیون تلفیق می‌توانند با تقویت بنیه دفاعی کشور در بودجه سال آینده پاسخ عملیاتی به آمریکا دهد تا مشاهده کنند کمیسیون تلفیق هوشیار است.
بودجه فرهنگی از سرمایه های قدرت ملی
لاریجانی در بخش دیگری از اظهاراتش افزود: نکته دیگر که باید مورد توجه کمیسیون تلفیق باشد بودجه فرهنگ دینی است .
وی با تاکید بر اینکه توجه به بالا بردن توان اقتصادی کشور ، بنیه دفاعی و فرهنگ دینی کشور از سرمایه های قدرت ملی هستند افزود: اگر فکر جهادی در فرهنگ دینی کشور بر جسته نشود نمی‌توانیم دفاع جانانه‌ای از کشور داشته باشیم که در این زمینه کمیسیون تلفیق باید توجه ای ویژه داشته باشد تا خسران استراتژیک برای کشور به وجود نیاید.
لزوم توجه به بودجه بخش فضای مجازی
لاریجانی همچنین با بیان اینکه با دستور رهبر معظم انقلاب شورای فضای مجازی تشکیل شد و ۱۰۰میلیارد تومان بودجه برای این بخش در این شورا در نظر گرفته شد افزود: این میزان از منابع درآمدی وزارت ارتباطات که حدود ۳ هزار میلیارد تومان است تامین می‌شود؛ در این زمینه نیز با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب باید توجه ویژه صورت گیرد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس همچنین به طرحهای عمرانی اشاره کرد و گفت: باید وضعیت واگذاری طرحهای عمرانی در بودجه سال آینده شفاف شود به طوریکه بار سنگین طرحهای عمرانی که در حال حاضر بر دوش دولت است به نفع کشور نیست و باید یک تصمیم شفاف برای واگذاری این طرحها به بخش خصوصی در کمیسیون تلفیق گرفته شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + = 8