عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ : انتظارات دولت و مجلس از حوزه علمیه منصفانه نیست

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر،رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی و عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر،رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی و عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این که زیرساخت های امروز حوزه برای ایفای نقش جهانی باید آماده شود، تصریح کرد: ۸۵ درصد اعتبارات عمرانی حوزه های علمیه در لایحه بودجه سال ۹۳ کاهش یافت و چه کسی می تواند پاسخگوی این موضوع باشد دولتی که انتظار پاسخ از سوی حوزه در همه فرآیندهای کشوری را دارد چطور می تواند این کاهش ۸۵ درصدی را جبران کند و براستی با ۱۵ درصد بودجه گذشته چه می شود کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، روز گذشته ۲۳ بهمن در دیدار با مجموعه خبرگزاری رسا در مشهد به طرح سؤالاتی درباره جایگاه کنونی حوزه های علمیه در گستره جهانی و ملی پرداخت و اظهار داشت: به راستی امروز تحول در حوزه شوخی است یا جدی؟ و یا این که این امر جدی گرفته نشده است و  فقط  یک شوخی  گذرا بوده است؟و یا حتی نسبت به این موضوع به اندازه یک شوخی هم اعتنا نشده است؟

وی در ادامه با بیان این که امروز انقلاب اسلامی زاییده جریان حوزه است و ولی و سرپرست این انقلاب حوزه های علمیه هستند، گفت: در همین راستا اگر حوزه نتواند به خواسته های این طفل نوپا پاسخ بدهد وانتظاراتی که دنیا از این مولود مبارک دارد را براورده نسازد، درواقع جریان انقلاب با شکست مواجه می شود چرا که این انقلاب و حوزه های علمیه به هم گره خورده اند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز پرچمی در ایران برافراشته شده است که انتظارات فراوانی نیز ایجاد کرده است و دنیا نیز حتی دنبال این است که حوزه در همه فرآیندهای جهانی پاسخ بدهد.

عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ در ادامه با طرح پرسش های دیگر مبنی بر این که آیا دین می تواند مدیریت جامعه را در همه لایه ها پاسخگو باشد؟ و اگر دین توانایی پاسخگویی دارد می تواند در اقتصاد هم  یک اقتصاد بدون ربا را مطرح کند و آن را اجرایی کند، گفت: در واقع در حال حاضر نسبت به  فعالیت های حوزه نمی توان فقط به عنوان یک مدعی فقهی در این راستا ادامه داد.

حجت الاسلام پژمانفر ادامه داد: آیا دین می تواند روابط بین الملل را با همه پیچیدگی هایش، مدلی برایش ارایه دهد؟ آیا می تواند در همین موضوع خانواده که امروز دنیا به بن بست رسیده است راه خودش را پیدا کند و دین پاسخگو باشد؟ آیا به راستی سبک زندگی که امروز بیشتر مردم با آن روبه رو هستند آیا دین در این زمینه و بسیاری از مسایل فرهنگی،اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و غیره نیز می تواند پاسخگو باشد؟

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ادعای ما این است که دین می تواند در همه عرصه های زندگی بشر پاسخگو باشد و در راستای همین ادعا باید فعالیت های گسترده ای نیز انجام شود.

وی دامه داد: این هدف کار یک نفر و یک مدرسه و یک مجموعه نیست و برای آن باید همه حوزه قیام کنند چرا که در انقلاب هم، تا همه مردم پای کار نیامدند هدف اصلی حاصل نشد و ویژگی امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب این است که فقط با یک جریان کار نمی کرد بلکه همه مردم را در نیل به این هدف پای کار آورد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به عنوان مثال نواب صفوی یک جریان انقلابی بود اما وقتی به امام(ره) مراجعه کرد امام دستش را فقط به دست این گروه ندادو از سویی فقط دست همین یک گروه را نگرفت چرا که امام (ره) معتقد بود که برای انقلاب همه اقشار از کشاورز گرفته تا کارگر باید پای کار بیایند و این نگرش امام (ره) به تحلیل او از انقلاب بر می گردد.

عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ افزود: امام (ره) انقلاب را با کمک مردم جلو برد و با کمک مردم نیز این انقلاب سرعت گرفت و رژیم عوض شد و حاکمیت را امام (ره) به دست گرفت و با همین ظرفیت جریان گروهک ها، جنگ و مشکلات اداره شد و حتی با همین ظرفیت، مردم در مقابل فشارهای اقتصادی ایستادند و فتنه هم  پشت سر گذاشته شد و حضورهمه لایه ها در انقلاب موثر شد.

وی به تشریح شباهت های انقلاب اسلامی و انقلاب در حوزه که همان تحول است پرداخت واظهار داشت: اگر در حوزه هم به دنبال انقلاب و تحول هستیم باید همه لایه ها حضور بیابند واگر بیان شود که فقط گروه های خاصی برای این جریان حضور یابند و نسبت به عده ای طلاب جوان و با انگیزه برای رسیدن به این هدف غفلت صورت گیرد  این تحول اتفاق می افتد و گرنه درغیر اینصورت، اگرهمه جانبه به پیش نرویم لااقل فقط چند نواب صفوی دیگر درحوزه متولد می شوند که این برای تحول در حوزه کافی نیست.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این که تحول در حوزه نباید یک فرآیند مقطعی و گذر باشد، تصریح کرد: در واقع در این تحول مقطعی مقاصدی هم  به صورت کمرنگ انجام می گیرد و موج‌های ناپایداری حتی ممکن است در جامعه ایجاد شود، اما این موج‌های ناپایدار برای تحول در حوزه و رسیدن به نقطه آرمانی فقط می تواند یک زنگ آغاز باشد نه همه هدف.

وی در ادامه به بیان چشم انداز حوزه‌های علمیه در گستره بین المللی پرداخت و اظهار داشت: حوزه در واقع می تواند سکاندار جهان باشد چرا که این فضا توسط انقلاب اسلامی ایجاد شد که جریان شرق به کنار برود و جریان غرب نیز حتی به واسطه تولد وال استریت که همان سیر فروپاشی جریان غرب است در حال براندازی است که  این سیر طبق سخنان رهبر معظم انقلاب به بیداری اسلامی تعبیر شد و امروز بیداری در جهان ایجاد شده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی  ادامه داد: برای این انتظار حوزه‌های علمیه باید پای کار بیاین دو به صورت فراگیر در این امر وارد شوند و اگر حوزه فرصت به دست آمده را مغتنم نشمارد، قافیه حضور را می بازد.

حضور حوزه در حرکت های انقلابی با عنوان بیداری اسلامی ضروری است

عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ افزود: باید کاری کرد که همه حوزویان برای شناسایی ظرفیت ها تلاش کنند و این امر شدنی است و همه چیز باید به هم بریزد در عین این که ساختار اصلی حفظ شود و حتی بعضی روش ها و متن ها نیز باید تغییر کند و همه مسایلی که رهبرمعظم انقلاب در موضوع تحول به آن اشاره دارند باید اتفاق بیفتد تا حوزه بتواند در جایگاه رهبری افکار جهان قرار بگیرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این مطلب که که مانباید اجازه بدهیم که این امر ادبیات یک گروه خاص باشد، تصریح کرد:این ادبیات باید فراگیر واجرایی بشود و یک خط کش در همه امور لحاظ  باشد و مانند موضوع تحول حوزه و دانشگاه که امروز به شکل تشریفاتی درآمده است، نشود.

وی درادامه با بیان این که تلاش در جهت اجرایی شدن تحول در حوزه و چشم انداز مثبت حوزه های علمیه به عنوان سکاندار جهان امری است که بر دوش رسانه است، تصریح کرد: در واقع رسانه باید این فضاها را در بین حوزویان ایجاد کند و از سویی طلبه ها هم در فضای مجازی فعال شوند و حتی به این فن تسلط یابند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی  با بیان این که متأسفانه خیلی ها نمی دانند در فضای مجازی چه خبر است و حتی کجا قرار دارند؟ تصریح کرد: طلاب باید    در فضای مجازی حضور یابند و به این شکل حوزه در زندگی مردم ورود پیدا کند چرا که فضای مجازی قسمتی از زندگی مردم و به ویژه جوانان شده است و اگر امروز در فضای مجازی حضور نداشته باشیم در واقع دین حضور ندارد.

وی در ادامه با طرح این سؤال که برای حضور پررنگ در فضای مجازی چه باید کرد؟ گفت: اگر نخواهیم که شبکه جهانی باشیم، باید که شبکه ملی اطلاعات کشور خودمان که باشیم و محتوای تولیدی از سوی حوزه های علمیه فراهم شود و از آن محتوا حتی دفاع هم صورت گیرد و این محتوا به روز شود و اینها انتظاراتی است که از حوزه می رود و حوزه ها نیز نباید خودشان را کنار بکشند.

ساماندهی زیرساخت های امروز حوزه برای ایفای نقش جهانی

عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ در ادامه با بیان این که زیر ساخت های امروز حوزه برای ایفای نقش در کشور و همچنین فضای بین المللی نیازمند تقویت و توسعه است، تصریح کرد: متأسفانه امروز در همه حوزه ها کتابخانه تخصصی و فضای سرانه برای آموزش و مطالعه اندک است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با برشمردن انتظارات حاکمیت از حوزه و حوزه از حاکمیت گفت: در این شرایط و با توجه به اقتضائات حوزه، از حاکمیت انتظار می رود که  یک سری خدمات و امکانات برای حوزه ها  فراهم کند که تا به امروز هنوز صورت نگرفته است.

وی افزود: ۸۵ درصد اعتبارات عمرانی حوزه های علمیه در لایحه بودجه سال ۹۳ کاهش یافت و چه کسی می تواند پاسخگوی این موضوع باشد دولتی که انتظار پاسخ از سوی حوزه در همه فرآیندهای کشوری دارد چطور می تواند این کاهش ۸۵ درصدی را جبران کند و براستی با ۱۵ درصد بودجه گذشته چه می شود کرد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان این که در حال حاضر همه فعالیت های عمرانی متوقف شده است، تصریح کرد: امسال هم با توجه به نبود بودجه نشد که کاری در این زمینه برای حوزه های علمیه صورت گیرد و از سویی  مجلس هم جایگاهش این نیست.

کوتاهی حاکمیت در زمینه توسعه ندادن زیر ساخت های حوزه

وی با بیان این که حوزه نباید دولتی شود و ما هم با این موضوع به شدت مخالف هستیم، اظهار داشت: خود حوزه باید با همان مدیریت گذشته خودش حضور داشته باشد اما اقتصاد حوزه نباید این همه ضعیف باشد که زیر ساخت ها هم ضعیف چیده شود که به همین دلایل نتواند این خواسته ها جهانی و ملی را برآورده سازد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: نقش حاکمیت و تعامل آن با حوزه برای توسعه زیر ساخت ها مهم است و حاکمیت و حوزه هر دو باید وظایف خودشان را در قبال یکدیگر انجام دهند.

عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ درادامه با بیان دغدغه بسیاری از علما درباره سطح توقعات حاکمیت از حوزه های علمیه گفت: دولت ها برای حوزه ها چه کاری انجام داده اند که این همه هم انتظار دارند؟

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان این که به عنوان مثال درست است حاکمیت در همین شرایط امروز چه کاری انجام داده است که حتی بتوان طلبه بیشتر جذب کرد، تصریح کرد: و این در حالی  است که امروز حوزه های علمیه به عنوان یکی از مراکز مهم علمی و آموزشی کشور ما کمترین درصد پذیرش را دارند.

وی با بیان این که ظرفیت ها پذیرش در دانشگاه ها و حوزه های علمیه قابل مقایسه نیست، اظهار داشت: چرا که در بعضی از مناطق کشور تعداد داوطلبان بیست برابر پذیرش است و از هر بیست نفر یک نفر به حوزه ورود پیدا می کنند و این‌ها با هم تناسب ندارند.

حجت الاسلام پژمانفر با بیان این که باید در این موارد چاره اندیشی کرد و رسانه باید این موضوعات را به چالش بکشد و حتی  درباره بودجه های حوزه ورود پیدا  کند، تصریح کرد:  چرا دستگاه های اجرایی در این باره به چالش کشیده نمی شوند، رسانه ها نباید تماشاچی باشند و  فقط خبر پراکنی کنند بلکه خبر سازی نیز  باید کرد و موج ایجاد کرد.

وی با تاکید بر نقش مهم رسانه ها در تصمیم گیری های کلان ملی و قانون گذاری ها اظهار داشت: در موضوعات دیگر با کمک همین رسانه موج ایجاد می شود به طوری که سرفصل های مثبت سینما تغییر می یابد چرا که رسانه موج سازی می کند و بهداشت و درمان هم تحت تأثیر همین خاصیت رسانه تحولات شگرفی را دربر دارد.

بودجه های حوزه های علمیه سری نیست

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این که رسانه ها باید در این امر نقش آفرینی و موج سازی کنند، تصریح کرد: این مسأله یکی از موضوعات مغفول در رسانه است چرا  که رسانه در این فضاها پرسش  مطرح نکرده است و به دنبال پاسخگو نیز نبوده است؟ گرچه این کار خیلی سخت است  اما رسانه قابلیت این را دارد که در این عرصه حضور پررنگ تر داشته باشد.

عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ تاکید کرد: بودجه های حوزه های علمیه نیز سری و رازگونه نیست و وقتی بودجه های سایر حوزه ها اعلام می شود در واقع بودجه های این نهاد هم جای بررسی دارد البته با همان شئونات حوزوی و اقتضائاتی که در این مراکز وجود دارد و نباید کارهای غیر منطقی در این راستا انجام داد.

وی افزود: در همین راستا حتی می توان از مجلس هم پرسید که چه کاری برای حوزه کرده است که دامنه و گستره انتظاراتش نیز فراوان است و حتی در مجلس هم نماینده ها، فراکسیون روحانیت و کمیسیون فرهنگی و حتی برنامه و بودجه هم در این زمینه به چالش کشیده شوند و باید این سکوت حوزه را در برابر افزایش سطح توقعات شکست.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + = 14