آیت‌الله مصباح‌یزدی: اگر علمای بلاد اسلامی عادلانه مذاهب را مدیریت کنند تفرقه نخواهیم داشت

 عضو خبرگان رهبری گفت: علمای بلاد اسلامی پیروان مذاهب اسلامی را هدایت کنند تا از تفرقه‎افکنی‎‏ها جلوگیری شود.

  آیت‎الله مصباح یزدی شنبه شب در دیدار با محمد طاهرالقادری رییس جریان منهاج‎القرآن پاکستان با اشاره به برکات انقلاب اسلامی در جهان گفت: این انقلاب تحولات بسیاری  در جهان اسلام به وجود آورده و موجب خیزش‎های عظیمی شده است.

ایشان افزود: روح بزرگ امام راحل نیز باعث ایجاد یک چهره جدید و مترقی از اسلام در نظر جهانیان شد؛ انقلاب اسلامی بصیرت و آگاهی را به مسلمانان جهان هدیه داد؛ ارمغان این انقلاب برای مسلمانان و مظلومان جهان نیز آن بود که توانستند خود را بیابند.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) محبت اهل بیت(ع) را نعمتی الهی دانست و عنوان کرد:  عواطف پاک به اولیای الهی زمینه ساز عشق حقیقی به خداست و همین عواطف و احساسات است که این چنین مردم را در راه راست و هدایت ائمه قرارداده است؛ به همین خاطر است که پیامبر(ص) اجر رسالت خویش را همین محبت اهل بیت(ع) بیان کردند؛ اهل بیت(ع) سودی از محبت ما نسبت به خود نمی‎برند؛ بلکه این ما هستیم که با عشق آن بزرگواران ارتقا و کمال می‎یابیم.

آیت الله مصباح یزدی با ذکر این مطلب که اختلاف در جهان اسلام امری کاملا طبیعی است یادآورشد: این اختلاف بین مسلمانان در عرصه‎های اعتقادی مبتنی بر نوع جهان بینی و آموزش‎ها و تربیت و تعلیم و محیط است.

ایشان با بیان این که  اختلاف بین مسلمانان به دو بخش تقسیم می‎شودافزود: دسته اول اختلافاتی هستند که ناشی از فهم خاص از کتاب وسنت است؛ همین تفسیر ناهمگون باعث بروز یک سری از مشکلات و اختلافات در جهان اسلام شده است.

عضو خبرگان رهبری گفت: دسته دیگر اختلافات از اینجا ناشی می‎شود که مسلمان روی اصول اصلی خود توافق دارند ولی مشکل در تعیین مصادیق اصلی و مورد  پذیرش است؛ مسلمانان ممکن است در حوزه‎های کلامی در برخی امور با هم اختلاف نظرهایی داشته باشند، ولی نباید غافل شد که این اختلافات عموما به  نوع نگاه، تحصیل، تربیت، تعلیم و محیط بر می‎گردد؛ زیرا به شدت روی نوع نگاه انسان به مباحث دینی اثرگذاراست.

این استاد حوزه علمیه قم  عنوان کرد: ریشه بسیاری از اختلافات و تعارضاتی که در سطوح عالی ایجادمی‎شود به هوای نفس و شیطان بر می‎گردد؛ بسیاری اوقات انسان متوجه می‎شود که نظرش درست نیست؛ ولی حب ریاست و دنیاپرستی این اجازه را از انسان سلب می‎کند که به دنبال احقاق حق باشد به همین خاطر شاهد این همه درگیری و خونریزی بین مردم و ملت‎ها هستیم.

آیت الله مصباح یزدی گفت: اگر انسان، به ویژه علمای بلاد اسلامی با درنظر گرفتن عدالت و شرط عدل و تهذیب نفس در حوزه مباحث مختلف، پیروان این مذاهب را هدایت کنند از بسیاری از این تفرقه‎افکنی‎‏ها جلوگیری به عمل خواهد آمد؛ بحث اصلاح نفس و تهذیب از مهمترین فرمایشات امیرالمومنین(ع) و اهل بیت(ع) است که امام راحل نیز همیشه آن را جهاد اکبر می‏خواندند و بر لزوم رعایت تقوا در همه حوزه‎ها تاکید می‎کردند.

ایشان بیان کرد: ائمه هدی(ع) همیشه بر لزوم مخالفت با هوای نفس و نفس اماره و همچنین رجوع به وجدان و تقوا و عقل تاکید داشته‎اند؛ اصلاح امت اسلامی نیازمند جهاد سراسری علیه نفس اماره است؛ همگان باید جهاد اکبر را سرلوحه وظایف خود قرار دهند و با آن مقابله کنند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + 2 =