شهردار مشهد: وضعیت مناطق حاشیه شهر مشهد به هیچ عنوان قابل قبول نیست

خبرگزاری فارس: وضعیت مناطق حاشیه شهر مشهد به هیچ عنوان قابل قبول نیست

شهردار مشهد گفت: یکی از مشکلات مهم مشهد وجود حاشیه شهر است و وضعیت این مناطق به هیچ عنوان قابل قبول نیست و باید هرچه زودتر با همکاری همه دستگاه‌های متولی، این مناطق ساماندهی شود.

سید صولت مرتضوی در دیدار با اعضای مجمع مطالبه مردمی مشهد اظهار کرد: یکی از مشکلات مهم مشهد وجود حاشیه شهر است و وضعیت این مناطق به هیچ عنوان قابل قبول نیست و باید هرچه زودتر با همکاری همه دستگاه‌های متولی، وضعیت این مناطق ساماندهی شود.

وی با تاکید بر اینکه عدم نظارت‌ها باعث ایجاد مشکلی به نام حاشیه‌نشینی در مشهد شده است، افزود: متاسفانه عدم توجه به روستاهای حاشیه شهر و تعریف ساختار نامناسب برای زندگی مردم در این مناطق، باعث شده تا جمعیتی که در گذشته به عنوان روستاهای اطراف شهر شناخته می‌شدند، امروز در شهر قرار گیرند و بار مضاعفی را به دوش شهر تحمیل کنند.

شهردار مشهد ادامه داد: یکی از آسیب‌های جدی حاشیه شهر صرف نظر از اینکه چه کسانی در آنجا زندگی می‌کنند، این است که عده‌ای از وضعیت این مناطق سوء استفاده کرده و آنجا را به محلی برای فعالیت‌های غیرقانونی خود تبدیل کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه جمعیت فعلی ساکن در مناطق حاشیه‌ای، دو برابر استان ایلام است، خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم وضعیت این مناطق را ساماندهی کرده و خدمات مناسب را به ساکنان آن ارائه دهیم، باید چند شهرستان مستقل در اطراف شهر تشکیل شود و هرکدام دارای مراکز مدیریتی از جمله بخشداری و یا فرمانداری باشد.

مرتضوی تصریح کرد: اقشار ساکن در این مناطق از جمله افراد زحمت‌کش و با بنیه مالی ضعیف هستند و اگر مسکن رایگان نیز در شهر به آنها داده شود، نمی‌توانند از عهده مخارج زندگی شهری برآیند و دوباره به حاشیه شهر باز می‌گردند.

وی افزود: ایجاد صنایع کوچک به منظور ایجاد اشتغال برای جوانان این مناطق باید انجام پذیرد تا بخشی از مشکلات آنها برطرف گردد، همچنین به منظور ایجاد خودباوری در این محدوده، باید به نخبگان و استعدادهای این مناطق توجه شده و از نظرات ساکنان نیز استفاده شود.

شهردار مشهد اظهار کرد: متاسفانه افراد سودجویی، اراضی دولتی در این مناطق را به مردم فروخته و عده‌ای بدون پرس‌وجوی لازم در این زمین‌ها ساخت و ساز کرده‌اند که همین موضوع باعث شده تا در حال حاضر بیش از ۳۰ هزار رای کمیسیون ماده ۱۰۰ به منظور تخریب بناهای ساخته شده در این مناطق صادر شود که در حال حاضر به دنبال راهکاری برای حل موضوع هستیم.

وی تاکید کرد: دیدگاه مدیریت شهری این است که باید در سطوح تقسیمات شهر بازنگری شده و ساختارهای حاکمیتی وظایف خود را مطابق با تقسیمات انجام دهند.

مرتضوی در ادامه به ارائه تعریفی از وظایف شهرداری مطابق با قانون پرداخت و گفت: برخی از مطالباتی که شهروندان از مدیریت شهری دارند، از حیطه وظایف شهرداری خارج است و باید توسط استانداری پیگیری شود و با این وجود شهرداری از همه بضاعت خود برای رفع مشکلات استفاده می‌کند.

شهردار مشهد تاکید کرد: وظیفه شهرداری نمادسازی است، نه نهادسازی، و ما نمی‌توانیم وظایف وزارت کار و رفاه اجتماعی و یا حوزه‌های علمیه و نهادهای فرهنگی را انجام دهیم، البته کمک‌هایی را نیز می‌توانیم در بخش امکانات و ساخت و سازها به مجموعه‌های مختلف داشته باشیم، اما در حوزه نرم‌افزاری نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

وی توجه به مباحث فرهنگی را از دیگر اولویت‌های شهرداری در حاشیه شهر عنوان کرد و گفت: با موافقت شورای اسلامی شهر مشهد، شهرداری به ازای ساخت هر مسجد در حاشیه شهر ۱۰۰ میلیون تومان کمک مالی بلاعوض می‌کند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: شهرداری تنها برای ارائه خدمات اتوبوس‌رانی، رفت و روب معابر و جمع‌آوری زباله، به یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد که در این میان با وجود تکالیف قانونی دولت در تامین ۵۰ درصد از هزینه‌های حمل و نقل، تنها ۲۰ میلیارد تومان به شهرداری پرداخت شده است.

شهردار مشهد گفت: نقد اقدامات انجام شده در مدیریت شهری امری لازم و ضروری است و به نوعی نقد همان امر به معروف و نهی از منکر است که دارای شرایطی است.

وی تاکید کرد: نقدها باید متناسب با توانمندی‌ها باشد نه ایده‌آل‌ها، و اگر نقد نیز انجام نشود، مدیران ما روی به دیکتاتوری می‌آورند.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: در دوره جدید از برخی از هزینه‌های اضافی جلوگیری شده و تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا منابع مالی که به زحمت برای اداره شهر به دست آوریم را به بهترین شکل ممکن هزینه کنیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 14