دین گریزی در محیط‌های دانشگاهی وجود دارد/ دانشگاه‌ها نیازمند فضای باز هستند

%d8%af%db%8c%d9%86-%da%af%d8%b1%db%8c%d8%b2%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d8%ad%db%8c%d8%b7%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c-%d9%88%d8%ac%d9%88%d8%af-%d8%af%d8%a7%d8%b1%d8%af-%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%e2%80%8c%d9%87%d8%a7-%d9%86%db%8c%d8%a7%d8%b2%d9%85%d9%86%d8%af-%d9%81%d8%b6%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%b2-%d9%87%d8%b3%d8%aa%d9%86%d8%afوزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه متاسفانه دین گریزی در محیط‌های دانشگاهی وجود دارد، ابراز کرد: این دین گریزی ناشی از رفتارهای خود ما بوده که برای جلوگیری از آن نیازمند این هستیم که از قالب شعاردادن بیرون بیاییم.

 سید حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور ، اول اسفندماه در اختتامیه اجلاس سراسری معاونان آموزشی و دانشجویی ـ فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی با بیان اینکه دانشگاه‌ها مهد علم و دانش هستند، اظهار کرد: دانشگاه‌ها محل اندیشه بوده و آنچه در دانشگاه‌ها می‌تواند قد علم کند، حضور دانشجو به عنوان نیرویی فهیم و با انرژی است.

وی با اشاره به اینکه باید از حضور دانشجو نهایت بهره‌برداری را برد، ابراز کرد: می‌توان امکان جذب و فرصت‌های بیشتری را برای این قشر ایجاد کرد تا بتوانیم از سلایق مختلف در این زمینه بهره‌مند شویم اما برای شناخت سلایق قشر دانشجو باید با آنها همراهی و زندگی کرد تا برنامه‌های ما با موفقیت به سرانجام برسد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواستار بازشدن فضای نقد در دانشگاه‌ها شد و افزود: ظرفیت خود را برای شنیدن حرف‌های این جوانان که آینده مملکت هستند، بالا ببریم زیرا اگر بخواهیم از افراط‌گری پرهیز و اعتدال در دانشگاه‌های ما حاکم شود باید کمک کنید تا محیط‌های دانشگاهی خوبی داشته باشیم و نوآوری مناسبی را این حوزه ارائه کنیم.

قاضی‌زاده‌هاشمی به نقش معاونان فرهنگی در زمینه نوآوری اشاره و عنوان کرد: معاونان فرهنگی می‌توانند نوآوری‌های مناسبی در این حوزه داشته باشند، هرچند چنین همایش‌ها و سمینارهایی می‌تواند به این شرایط کمک زیادی کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأکید کرد: اگر دانشگاه یک کانون انسان‌سازی است، معاونان دانشگاه‌ها مقدمه آن هستند لذا امیدوارم در بخش دانشجویی از شعارزدگی پرهیز شود و راه را براساس واقعیاتی که وجود دارد، دنبال و از تصمیمات مقطعی به عنوان آفت، دوری شود.

قاضی‌زاده‌هاشمی عنوان کرد: همانطور که در گذشته، ما افرادی را الگوی خود قرار دادیم که دارای برنامه بودند، معاونان هم باید امروزه از افراد داری تخصص و برنامه‌های بسیار خوب پیروی کنند.

وی به بحث بودجه، سرانه و همچنین واحدهای تربیتی نیز اشاره و گفت: در مورد بحث بودجه، سرانه و همچنین واحدهای تربیتی، راهکارهایی ارائه خواهد شد زیرا امسال شرایط بسیار بد بود اما امید است سال آینده کمک‌های خوبی به دانشگاه‌ها بشود.

قاضی‌زاده‌هاشمی با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید استقلال داشته باشند، تأکید کرد: در مورد استقلال دانشگاه‌ها تردیدی وجود ندارد لذا باید از بودجه کشور به طور مستقل استفاده کنیم چون این امر از شرایطی است که دانشگاه‌ها بتوانند به طور مستقل نیز عمل کنند زیرا دولت تدبیر و امید معتقد است دانشگاه‌ها می‌توانند باعث پیشرفت و توسعه کشور شوند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان با بیان اینکه سه مشکل اساسی در وزارت بهداشت وجود دارد، ابراز کرد: مدریت، منابع و تولیت مهم‌ترین مشکلات وزارات بهداشت به شمار می‌روند که اگر هر کدام از این سه مورد دچار مشکل باشد، نمی‌توان این وزرات خانه را اداره کرد.

معاون توسعه مدیریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بحث دیانت در دانشگاه‌های ما کم‌رنگ است، گفت: جای تأسف دارد که دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی هنوز نمی‌توانند کلام وحی را از روی قرآن بدون غلط بخوانند.

ایرج حریرچی، معاون توسعه مدیریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۳۰ بهمن‌ماه در مراسم آغاز به کار اجلاس سراسری معاونان دانشجویی و فرهنگی و مدیران دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی در مشهد با بیان اینکه بحث دیانت در دانشگاه‌های ما کم‌رنگ است، گفت: جای تأسف دارد که دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی هنوز نمی‌توانند کلام وحی را از روی قرآن بدون غلط بخوانند.

وی با انتقاد از وضعیت قرآن در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اظهار کرد: متأسفانه دانشجویانی که به دانشگاه‌­های علوم پزشکی وارد می‌شوند پس از فارغ‌التحصیلی از نظر فرهنگی ضعیف‌تر از زمان قبل از دانشجویی خود هستند که باید در زمینه رفع این مسئله مسئولان و مدیران پزشکی و بیمارستان‌ها نیز وارد شوند.

حریرپی ادامه داد: با توجه به اینکه بسیاری از دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی دارنده مقام‌های برنامه‌های مذهبی هستند، مسئولان باید از این ظرفیت استفاده کرده و کارهای فرهنگی زیادی انجام دهند اما در این زمینه کار قابل قبولی انجام نشده است.

معاون توسعه مدیریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بیشتر باید به چالش‌ها و مشکلات دانشگاه‌ها پرداخت زیرا هدف از برگزاری چنین اجلاسی یافتن راه‌حل رفع این مشکلات و معضلات است، اظهار کرد: نظام آموزش پزشکی پس از ۳۵ سال پس از انقلاب و ۲۸ سال تشکیل وزارت بهداشت نیاز مردم را تا حد زیادی برطرف کرده است.

بر اساس این گزارش، در ادامه اجلاس سراسری معاونان دانشجویی و فرهنگی و مدیران دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی که با محوریت معرفی شاخص‌های رتبه‌بندی حوزه دانشجویی فرهنگی و معرفی آئین‌نامه شورای مشورتی دانشگاه‌ها در سالن اجتماعات جهاد دانشگاهی مشهد آغاز شده است، امیرحسین ضیایی، معاون آموزشی وزیر بهداشت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به ایراد سخنرانی پرداخت.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = 6