طلاب غیرایرانی از رسالت جهانی حوزه می‌گویند

ضرورت فعالیت حوزه در گستره‌ای به پهنای پنج قاره جهان

  بدون تردید یکی از ضرورت‌های جدی تحول در حوزه‌، بحث حضور حوزه‌ و روحانیت در فضای بین الملل است و این مسئله مهم در مطالبات مقام معظم رهبری از حوزه، کاملا مشهود است، چرا که …

 بدون تردید یکی از ضرورت‌های جدی تحول در حوزه‌، بحث حضور حوزه‌ و روحانیت در فضای بین الملل است و این مسئله مهم در مطالبات مقام معظم رهبری از حوزه، کاملا مشهود است، چرا که تمام ادیان و مذاهب با همه داشته های خود، به عرصه کارزار آمده اند تا با ایجاد جذابیت های مختلف، گوی سبقت را از رقبا بربایند.

حوزه علمیه  به عنوان ریشه دارترین و تاثیرگذارترین نهاد شیعی در جامعه بشری، باید فعالیت های خود را در مقیاس جهانی و بین المللی تعریف کند و با استفاده از تمام ظرفیت ها، دامنه حضور خود را در جغرافیایی به پهنای پنج قاره جهان بگستراند و شیفتگان معارف ناب الهی در سراسر دنیا را بی پاسخ نگذارد.

به بهانه برگزاری همایش و برپایی نمایشگاه عملکرد و توانمندی ها معاونت بین الملل حوزه های علمیه، خبرنگار خبرگزاری حوزه به سراغ تنی چند از طلاب و فضلای غیرایرانی رفته و نظرات آنان را پیرامون الزامات حضور حوزه در عرصه بین الملل، ضرورت های امروز فعالیت اثرگذار مبلغین در فضای بین المللی و … جویا شده که چکیده ای از مهم ترین نظرات آنان در ادامه می آید.

لزوم رصد جریان های دینی و فرهنگی کشورها

محمد عبدالمجید از طلاب بنگلادش، با اشاره به لزوم ارتباط بیشتر معاونت بین الملل حوزه با طلاب غیرایرانی، گفت: به نظر من، این معاونت می تواند به شکل غیرمستقیم، جریان های فرهنگی و دینی کشورهایی مانند بنگلادش را رصد کند و با همکاری جامعه المصطفی(ص) و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، برنامه های گسترده تبلیغی را برای مبلغان این کشورها در نظر بگیرد.

وی ادامه داد: کشورهای استعماری برای تحقق اهداف شوم خود، از نخبگان کشورها استفاده می کنند تا بتوانند در آراء مردم آن کشورها نفوذ داشته باشند، حال پرسش اینجاست که چرا نهادهای تبلیغی و فرهنگی ایران برای اهداف تعالی که در کشورهای هدف دارند، از نخبگان تبلیغی و فرهنگی کشورها استفاده نمی کنند، با وجود آن که دسترسی آسانی به آنها در حوزه علمیه قم دارند.

ارتباط با نخبگان کشورها

محمد عبدالمجید، ارتباط با نخبگان کشورها را از الزامات حضور در فضای بین المللی دانسته و تأکید کرد: معاونت بین الملل حوزه باید فعالان و نخبگان پژوهشی، فرهنگی و تبلیغی کشورهای مختلف را شناسایی و با آنها همکاری کند.

پیشنهاد برگزاری دوره های کوتاه مدت

وی با اشاره به این که یکی از اولویت ها و ضرورت های تبلیغی در بنگلادش، لزوم آشنایی مخاطبان ما در این کشور با واژه ولایت فقیه و حد و مرزهای آن است، ابراز داشت: معاونت بین الملل حوزه می تواند دوره های کوتاه مدت و مفید با موضوعاتی چون ولایت فقیه و آشنایی با ارکان و آرمان های انقلاب اسلامی ایران را برای طلاب غیرایرانی برگزار کند و آنان را برای زدودن شبهات از مردم کشور خود آماده سازد.

این طلبه بنگلادشی با تاکید بر ضرورت تلاش معاونت بین الملل حوزه برای ایجاد تعامل بین طلاب ایرانی و غیرایرانی، خاطرنشان کرد: باید در قالب تشکل ها و برگزاری همایش ها و نشست های حوزوی، ارتباط قوی بین طلاب ایرانی و غیرایرانی برقرار شود.

ضرورت نقش آفرینی حوزه در فضای بین المللی

حجت الاسلام سید نصرت علی جعفری، از هندوستان، یکی دیگر از فضلای غیرایرانی بود که به بیان نظرات خود پرداخت و خواستار حضور فعال تر و نقش آفرینی معاونت بین الملل حوزه در فضای بین المللی شد.

مدیر مؤسسه العصر آرگنائزیشن هندوستان با تاکید بر ضرورت ارتباط معاونت بین الملل حوزه با نخبگان ایرانی و غیرایرانی فعال در عرصه بین الملل، خاطرنشان کرد: هندوستان از کشورهای بزرگ جهان است که ظرفیت های متنوع تبلیغی و فرهنگی در آن نهفته است و این معاونت می تواند با برنامه ریزی مدون و ارتباط با فعالان تبلیغی و علمای این کشور، از ظرفیت های موجود در راستای ترویج معارف اهل بیت(ع) به خوبی بهره ببرد.

رصد چالش های جهان اسلام

وی، این طلبه هندوستانی، رصد چالش های موجود در جهان اسلام و امت های اسلامی را از مسئولیت های مهم معاونت بین الملل حوزه برشمرد و تأکید کرد: شناسایی و رصد اختلافات بین مسلمین و تلاش برای ارائه راه حل های علمی و عملی، از وظایف این معاونت به شمار می آید.

لزوم استفاده از ظرفیت های طلاب غیرایرانی

حجت الاسلام نوم پاتان، از تایلند یکی دیگر از روحانیون غیرایرانی بود که از رسالت جهانی حوزه و ضرورت نهادینه سازی و ترویج نگاه بین المللی در حوزه علمیه قم سخن به میان آورد.

وی با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت های طلاب و فضلای غیرایرانی، گفت: با توجه به ظرفیت حضور طلاب غیرایرانی در حوزه علمیه قم، باید از آنها در عرصه های تبلیغ، پژوهش و آموزش استفاده کرد. برای نمونه، می توان از طلاب تایلندی، برای آموزش زبان تایلندی به طلاب ایرانی بهره گرفت تا شاهد تربیت مبلغان و پژوهشگران بیشتری برای این منطقه از جهان باشیم.

برقراری همکاری های علمی

عضو شورای منطقه ای طلاب جامعه المصطفی افزود: معاونت بین الملل حوزه می تواند با دانشگاه ها و مراکز آموزشی تایلند همکاری های علمی را برقرار نماید و دوره هایی مانند “منجی از دیدگاه بودیسم و اسلام”، “نظام ولایت فقیه” و … را در این کشور برگزار کند.

این روحانی تایلندی با اشاره به آمادگی طلاب تایلند برای ایجاد و گسترش دامنه همکاری ها با حوزه علمیه قم، خاطرنشان کرد: با توجه به شناختی که ما از فرهنگ و خلقیات مردم خود داریم، امیداریم بتوانیم برای رشد و تعالی اسلام در تایلند گام های اساسی را برداریم.

تاکید بر نگاه بین المللی در فعالیت حوزه

حجت الاسلام القاسم جالو از گینه نیز با طرح نظرات خود، استفاده از طلاب غیرایرانی در بین المللی شدن فعالیت حوزه علمیه در تبلیغ معارف ناب اسلامی در عرصه بین الملل را امری ضروری برشمرد.

 وی با اشاره به این که به نظر من مشکل کنونی امت اسلام، عدم آشنایی آنان با آموزه های قرآنی است، ابراز داشت: برای نمونه، اگر بودجه و امکانات آموزشی در گینه فراهم باشد، می توان دوره های قرآنی مانند حفظ قرآن را برای مردم تشنه این کشور برگزار کرد و به یقین مورد توجه آنها قرار خواهد گرفت.

برگزاری دوره های کاربردی درخارج از ایران

این روحانی غیرایرانی با بیان این که وهابیون در گینه، اسلام را وارونه جلوه می دهند، افزود: معاونت بین الملل حوزه می تواند با رایزنی های مختلف، برای صوفیان گینه که اکثر مردم این کشور را تشکیل می دهند، دوره های کاربردی مانند اشترکات عقائد صوفیان و شیعیان را در راستای تقریب هرچه بیشتر مذاهب در این کشور برگزار کند.

درخواستی منطقی

صادق سلمان، یکی از طلاب بحرینی است که خواستار فعالیت موثرتر معاونت بین الملل حوزه و ارتباط این معاونت با مبلغین فعال در کشورهای مختلف شد.

 وی با بیان این که اطلاع چندانی از فعالیت های بین المللی این معاونت ندارم، گفت: کارشناسان این معاونت می توانند طلاب نمونه و برتر غیرایرانی را شناسایی و در زمینه های تبلیغی با آنها همکاری کنند.

ضرورت تولید محتوای تبلیغی

این طلبه بحرینی همچنین با اشاره به سابقه تبلیغی و تجربیات خود در این عرصه، بر ضرورت تولید محتوای تبلیغی متنوع و متناسب با نیازهای روز بین المللی، از سوی معاونت بین الملل حوزه تاکید کرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + = 11