چارچوب های منبر جذاب و تاثیرگذار

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص)، تاثیرگذاری و جذاب شدن منبر را مبتنی بر چهار اصل دانسته و گفت: برای پخته شدن و جذاب شدن منابر چهار عنصر “موضوع”، “محتوا”، “مخاطب‌شناسی” و “شیوه القاء “مورد نیاز است.

 حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی، در اجلاسیه فارغ‌التحصیلان سفیران هدایت، در مجتمع فرهنگی علویون قم، با اشاره به آیه ۳۳ سوره فصلت، خاطرنشان کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید بهترین چیز برای انسان آن است که به سوی خدا برود و مردم را در مسیر الهی قرار دهد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) درباره نقش منبر در حفظ دین و تقویت فرهنگ و ارزش های جامعه، یادآور شد: یک منبری انسان هنرمندی است که مطالب را با هم پیوند می‌دهد و به مخاطبان عرضه می کند.

وی یادآور شد: در منابر باید تا حد لازم از طرح مباحث عرفانی پرهیز کرد و بهتر آن است که به فرموده بزرگان منابر و سخنرانی‌ها متن محور باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، تاثیرگذاری و جذاب شدن منبر را مبتنی بر چهار اصل دانست و تصریح کرد: برای پخته شدن و جذاب شدن منابر چهار عنصر موضوع، محتوا، مخاطب‌شناسی و شیوه القاء مورد نیاز است تا منبر اثرگذاری لازم را داشته باشد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) به اهمیت موضوع سخنرانی‌ها و منابر اشاره کرد و ابراز داشت: موضوع باید مفید، کاربردی، مورد نیاز، متقن، جذاب و مبتلابه باشد تا بتواند مخاطب را به سوی خود جلب کند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، مخاطب‌شناسی را از بایسته‌های یک سخنرانی ایده‌ال خواند و گفت: یک منبری باید مخاطب‌شناس باشد و بنا به فراخور مخاطب اعم از این که داوطلب باشد یا مجبور، مطالب را عرضه کند.

وی، پردازش نامناسب را از آفت‌های محتوایی در سخنرانی‌ها توصیف کرد و خاطرنشان کرد: محتوا باید پخته و پردازش مناسب داشته باشد و در تامین محتوا باید از تک‌نگاری و کتب تاریخی استفاده کرد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) در پایان با اشاره به سه مقوله مهم در سخنرانی‌ها که باید بیش از پیش به آنها پرداخته شود، گفت: تشکیل خانواد، تحکیم خانواده و تکثیر نسل از جمله مباحثی است که در سخنرانی‌ها باید به آن توجه کافی شود، چرا که در جامع امروز نیاز مبرم به این سه مقوله دارد






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = 8