نسبت دادن اندیشه تکفیری به اهل سنت جایز نیست/ تکفیر مخالف فکر کردن است

شیخ تاج الدین الهلالی
استاد دانشگاه الازهر
مفتی سابق استرالیا درگیری واقعی تکفیری ها را با تفکر و اندیشه کردن دانست و اظهار داشت: تکفیر از سلاح کشتار جمعی هم بدتر است چون ذهن افراد را شست و شو می دهند و با پر کردن آن با مواد منفجره، او را با کنترل از راه دور در اختیار می گیرند تا هر وقت بخواهند و در هر مکانی از او استفاده کنند.

 پنجمین نشست علمی بررسی و نقد جریان های تکفیری چهارشنبه شب با سخنرانی شیخ تاج الدین هلالی، استاد برجسته دانشگاه الازهر مصر و مفتی سابق استرالیا در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد.

در این نشست الهلالی بحث درباره جریان های تکفیری را کار متخصصان مواد منفجره دانست و گفت: ما تنها می توانیم با تبیین حقیقت، بمب هایی که در ذهن تکفیری ها کاشته شده خنثی کنیم و ماهیت شبکه های تکفیری را برای مردم مشخص کنیم.

وی با اشاره به این که امروز تکفیری ها هر جنایتی که مرتکب می شود تکبیر می گویند بیان داشت: این در حالی است که تکبیر ذکر مقدسی است که در نیایش و دعا و شکرگزاری استفاده می شود. مانند عید فطر که عید شکرگزاری است. ان شاء الله وقتی مسلمانان وارد قدس شوند و مسجد الاقصی را آزاد کنند تکبیر سر می دهیم.

استاد الازهر ادامه داد: جنایات تکفیری ها باعث شده که وقتی یک فرد غربی نوای تکبیر را می شنود معنایش برای او کشتار و جنایت است.

وی درگیری واقعی تکفیری ها را با تفکر و اندیشه کردن دانست . اظهار داشت: تکفیر از سلاح کشتار جمعی هم بدتر است چون ذهن افراد را شست و شو می دهند و با پر کردن آن با مواد منفجره، او را با کنترل از راه دور در اختیار می گیرند تا هر وقت بخواهند و در هر مکانی از او استفاده کنند.

الهلالی با انتقاد از این که تکفیری ها بمب ها و اسلحه هایشان را تنها به سمت مسلمانان نشانه رفته اند بیان داشت: آنها حتی مسلمانان را در ردیف صهیونیسم هم قرار نمی دهند بلکه فقط مسلمانان را می کشند. آنها زمینه توطئه گری آمریکا و اسرائیل را در منطقه فراهم می کنند.

استاد دانشگاه الازهر مصر نسبت دادن اندیشه تکفیری به اهل سنت را جایز ندانست و گفت: اندیشه تکفیر ریشه در دیدگاه های غلات حنابله دارد. آنها اسلامِ دیگر مسلمانان را قبول ندارند و شافعی و مالکی و حنفی و شیعه را تکفیر می کنند.

وی افزود: : سلفی ها معتقد به بازگشت به کتاب و سنت و سلف امت هستند. برای ما هم سلف مورد احترام هستند لکن ما نمی توانیم مانند آنها فکر و زندگی کنیم چرا که شرایط و اوضاع و احوال زمان ما فرق کرده است.
مفتی سابق استرالیا خاطرنشان کرد به خاطر اعمال زشت و جنایات سلفی ها، اسلام مورد نفرت بسیاری در جهان قرار گرفته است.

وی با اشاره به این که مصادر بخاری، مسلم، ابو داوود و ترمزی امامت را برای دوازده نفر از اهل بیت پیامبر(ص) بیان کرده اند خاطر نشان کرد: با این حال سلفی ها که ادعا دارند باید به قرون سه گانه اول برگردیم این دوازده نفر را از قرون سه گانه استثنا می کنند. در حالی که کسی جز اهل بیت(ع) پیدا نمی شود که سنت را بشناسد. سلفی اندیشه ای است که هیچ کس را قبول ندارد و تکفیری ها طوری عمل می کنند که گویی کلیدهای بهشت در جیب آنهاست و دیگران جهنمی هستند.

استاد دانشگاه الازهر به حدیث سلسله الذهب اشاره کرد و گفت: بر اساس این حدیث هر کس گوینده لااله الا الله باشد داخل در حصن و دژ خداوند می شود و در امان خواهد بود در حالی که تکفیری ها با تجاوز به این دژ، خون انسان های در امان را می ریزند و با این کار با خدا و رسول خدا اعلام جنگ می کنند.

وی طرح مسئله ولایت عهدی و خلافت را که امروزه از سوی تکفیری ها مطرح می شود ریشه در بدعت معاویه برای یزید دانست و گفت: امروز دو تفکر مقاومت با جلوداری ایران و اندیشه سرسپردگی در منطقه وجود دارد که تفکر سرسپرده اندیشه و آموزه های اهل بیت(ع) را اپوزیسیون و مخالف خود می داند برای همین با آن مخالفت می کند و در برابر آن می ایستد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 6 = 13