استقلال حوزه در هر شرایطی باید محفوظ بماند

دیدار شورای مرکزی نشست اساتید با آیت الله صافی
حضرت آیت الله صافی در دیدار اعضای شورای نشست اساتید سطوح عالی و خارج حوزه تاکید کرد: استقلال حوزه همیشه باید محفوظ باشد و هیچ قانونی نباید آن را خدشه دار کند

 اعضای شورای مرکزی نشست دوره ای اساتید حوزه علمیه قم با حضرت آیت الله صافی گلپایگانی دیدار و گفت وگو کردند.

وی با تشکّر و قدردانی از ایشان گفت: امیدوارم همه بتوانیم در این دوره و زمانی که قرار گرفته ایم طوری عمل کنیم که اسباب افتخار دین و مکتب و پیشرفت مقاصد دینی فراهم شود.

این مرجع تقلید با اشاره به برخی برنامه های مطرح شده در این جلسه بیان کرد: برنامه ها باید طوری اجرا شود که تمام اساتید حوزه بتوانند فعالیت کنند و فضا برای همه مدرسین که می خواهند همکاری بکنند باز باشد.

حضرت آیت الله صافی در قسمت دیگری از رهنمودهای خود با اشاره به لزوم حفظ استقلال حوزه افزود: یکی از نکات مهم این است که در تمامی برنامه ها، استقلالی که حوزه داشته و دارد حفظ شود و اگر کسی در این مسیر خدمتی بکند، ما هم از آنها حمایت می کنیم.

این مرجع تقلید اهتمام به حفظ مسیر سلف حوزه را لازمه کار در مسیر پیشرفت دانست و یادآورشد: باید به دنبال حوزه با همان کیفیتی که علمای بزرگ ما بر آن بودند باشیم و طوری نشود که مسیر و راهمان تغییر کند، بافت قدیمی حوزه ها باید محفوظ بماند و روش و سیره علماء بزرگوار، الگو و روش و سیره ما باشد.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی یکی از نشانه های استقلال در حوزه ها را حضور از کشورها و ملیت های مختلف در آن دانست و اضافه کرد: در حوزه و مرجعیت، ملّیّت و مملکت خاصی مطرح نیست. حوزه از قدیم این طور نبوده که فقط ایرانی یا عرب باشند، بلکه از کشورهای مختلف مانند ایران، عراق، افغانستان و … مجتهد و مرجع تقلید داشته اند و دارند؛ و اکنون هم باید مراقب بود از کارها و برنامه هایی که به استقلال در حوزه ضربه می زند جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه صاحب اصلی حوزه ها حضرت ولی عصر علیه السلام هستند ، تصریح کرد: در تمام اهداف و سیاست هایی که برای فعالیت ها در نظر می گیرید، رضایت و خشنودی وجود مبارک حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را در نظر بگیرید و برای خاطر مبارک ایشان گام بردارید.

حضرت آیت صافی گلپایگانی در پایان این دیدار گفت: من هم نسبت به آقایان محترم اعتماد دارم و مورد تأیید می باشند و از خداوند متعال توفیق خدمت به دین و حوزه های علمیه را برای شما مسألت می نمایم.

در ابتدای این دیدار، برخی از اساتید حاضر در جلسه، گزارشی از برنامه ها و طرح های آتی این شورا ارائه دادند. گفتنی است دیدار اعضای شورای مرکزی اساتید سطوح عالی و خارج حوزه، با حضرت آیت الله صافی گلپایگانی روز شنبه دهم اسفندماه انجام شده است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + 8 =