اعتدال اقتصادی رمز تحقق اقتصاد مقاومتی

 حجت الاسلام نظافت با بیان این که مهم ترین راهکار برای اقتصاد مقاومتی در شرایط امروز جلوگیری از اسراف است، ابراز کرد: متاسفانه ما از کشورهای پر مصرف هستیم در حالی که می توانیم با صرفه جویی به اقتصاد مقاومتی برسیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، حجت الاسلام محمد جواد نظافت، کارشناس سلسله همایش های «نهج البلاغه و زندگی» امروز در این همایش که در تالار اجتماعات بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی برگزار شد به  تفسیر حکمت های ۳۲ تا ۳۶ کتاب نهج البلاغه پرداخت.

ارجحیت فاعل بر فعل

موسس حوزه علمیه حضرت مهدی (عج) به ارجحیت فاعل بر فعل در حکمت۳۲ اشاره کرد و افزود: با توجه به حکمت «فَاعِلُ الْخَیْرِ خَیْرٌ مِنْهُ وَ فَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنْهُ»، انجام دهنده کار خیر از کار خیر بهتر و انجام دهنده شر از خود شر بدتر است اما در نگاه کودکانه فعل مهم تر از فاعل و کننده کار است.

وی با تبیین خیر به دو مفهوم خوب و خوب تر  و شر به دو معنای بد و بدتر تصریح کرد: به طور کلی هر فعلی که برای آدمی مفید باشد هرچند ناخوشایند برای خودش، خیر است و بر عکس هرکار مضر هرچند خوشایندی برای انسان، شر است.

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید براین که دیدگاه توحیدی مبنی بر خیر است، ابراز کرد: خلقت انسان  و هر آنچه خداوند آفریده است خیر است اما ممکن است انسان با اختیار خودش منجر به خیر یا شر شود در حالی که در مبانی غیر اسلامی چون زرتشتی که قائل به اهریمن هستند دو خالق خیر و شر دارند.

ضرورت رعایت اعتدال

وی با اشاره به حکمت۳۳(بخشنده باش اما زیاده روى نکن ، در زندگى حسابگر باش اما سخت گیر مباش) بر ضرورت رعایت اصل اعتدال و میانه روی در زندگی تأکید کرد.

حجت الاسلام نظافت با اشاره به تأکید مولای متقیان علی(ع) بر رعایت میانه روی در عرصه های مختلف زندگی چون رفاقت، محبت، عبادت، کسب ثروت و … پرداخت و افزود: یکی از عرصه های رعایت اعتدال کسب درآمد و مصرف آن است که با افراط و تفریط  به قیمت فروختن، دین، عزت و آبرو درآمدی کسب نشود همچنین با دست گشاده برای خود و خانواده مصرف کنید.

این نهج البلاغه پژوه با بیان این که منظور از واژه «مقدر» در این حکمت اندازه گیری است، خاطرنشان کرد: برخی در مصرف کردن دچار آفت اسراف و برخی سخت می گیرند بلکه باحسابگری درآمد و پیش بینی های هزینه های احتمالی خانواده می توان مانع این آفت ها شد.

حجت الاسلام والمسلمین نظافت در ادامه دین شناسی عمیق، صبر بر مصیبت ها و تقدیر بر معیشت را عوامل کمال انسانی عنوان کرد.

وی با بیان این که مهم ترین راهکار برای اقتصاد مقاومتی در شرایط امروز جلوگیری از اسراف است، ابراز کرد: متاسفانه ما از کشورهای پر مصرف هستیم که به علت فراوانی نفت در کشور به مصرف فراوان عادت کرده ایم، در حالی که با صرفه جویی می توانیم به اقتصاد مقاوتی که به دنبال آن هستیم برسیم و در آینده مجبور نشویم دین و عزت خود را بفروشیم.

کارشناس سلسله همایش های نهج البلاغه و زندگی با اشاره به این که عباد الرحمان کسانی هستند که هنگام خرج کردن پول میانه روی و بین اسراف و سخت گیری بیجا اعتدال را انتخاب می کنند، تاکید کرد: از مسرفین اطاعت نکنید، مسرفین مصلح نیستند بلکه مفسد هستند؛ با اسراف دچار فقر و بدبختی می شوید.

برترین ثروت

وی در تفسیر حکمت ۳۴ ترک آرزوها را برترین ثروت برشمرد و افزود: از آنجایی که انسان فقر محض است همیشه به دنبال برطرف کردن این احساس به واسطه آرزوها و امکانات مختلف است در حالی که با پایین وردن آرزوها می توان از زندگی لذت برد.

حجت الاسلام والمسلمین نظافت با بیان این که عزت مومن در یاس از مردم است، عنوان کرد: مردم در سه سطح به بی نیازی می رسند؛ بی نیازی پست امکانات حاصل ان از راه حرام(دین فروشی) است، بی نیازی شریف امکانات حاصل از آن حلال است، بی نیازی اشرف بی نیازی درونی(نداشتن آرزو) است.

آثار آرزوهای طولانی

موسس حوزه علمیه حضرت مهدی(عج) با توجه به حکمت ۳۶ به آسیب های داشتن آرزوهای طولانی و بلند مدت دنیوی پرداخت و گفت: کسى که آرزوهایش طولانى است کردارش نیز ناپسند است، همچنین آرزوی طولانی سبب فراموشی آخرت و به تاخیر انداختن کارهای خیر از سوی انسان می شود به طوری که کسانی که در رویا هستند کم کم از مرگ خودغافل شده و اجل را نمی بینند.

 وی عنصر اصلی سبک زندگی اسلامی را  اعتدال دانست و ادامه داد: داشتن هدف در زندگی با این حکمت در تناقض نیست بلکه یادمرگ انسان را به تعادل می رساند و می توان با داشتن همت بلند به همراه برنامه ریزی در زندگی و توجه به آخرت و یاد مرگ از افراط و تفریط پرهیز کرد و آرزوی بلندمدت را هم در زندگی داشت.

ضرورت موقعیت شناسی

حجت الاسلام والمسلمین نظافت با اشاره به حکمت ۳۵ اظهار کرد: در برخورد با مردم با توجه به موقعیت و ظرفیت مردم سخن بگویید به خصوص تلاشگران و مربیان تربیتی طوری عجله نکنید زیرا به بیان حضرت علی (ع) کسى در انجام کارى که مردم خوش ندارند، شتاب کند ، درباره او چیزى خواهند گفت که از آن اطلاعى ندارند.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: ایمان ده درجه است سعی کنید با هر گروه از مردم در حد و ظرفیت خودش، آرام آرام، بازبان نرم مطالب را بیان کنید چه بسا حرف شما به مصلحتشان اما به طبع آنها ناسازگار باشد بنابراین حق ندارید خود را در موضع تهمت جامعه قرار دهید.

یادآور می شود، سلسله همایش های «نهج البلاغه و زندگی» از جمله سلسله همایش های سزا (سبک زندگی اسلامی) است که سه شنبه هر هفته ساعت ۱۴:۳۰ در تالار اجتماعات بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی برگزار می شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + 1 =