حجت الاسلام ماندگاری: تفکر سرمایه‌داری فرهنگ کشور را تهدید می‌کند

عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا گفت: امام مسجد برای نشر معارف اسلامی پول و همت می خواهد نه به این معنا که سرمایه داران در این امر مشارکت کنند و به بهانه پول رسانی توسط تبلیغات تلویزیونی جیب های خودشان را پر پول کنند و به فرهنگ کشور آسیب برسانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی ماندگاری، عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا در جمع مدیران و اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد ظهر امروز ۱۵ اسفند، با اشاره به عکس العمل ها و واکنش های روز گذشته مسؤولان و دست اندکاران صدا وسیما نسبت به برنامه سمت خدا با موضوع تبلیغات تلویزیونی و تسهیلات بانک ها اظهار داشت: دلیل این واکنش ها در کشور پس از سی و پنج سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی این است که امروز در ۷۰ هزار مسجد سراسر کشور امر به معروف و نهی از منکر صورت نمی گیرد.

وی با بیان این که یکی از دلایل این واکنش ها در واقع کم کاری مساجد است، تصریح کرد:اگر مساجد درست کار کنند هیچکس نمی تواند جلوی آن بایستد و امروز ما مستضعف فکری داشته باشیم که در برابر یک حکم شرعی، واکنش های تهدید کننده نسبت به یک روحانی داشته باشند و این درحالی است که من دست خودم را از فعالیت های اجرایی کوتاه کرده ام تا زبانم دراز باشد.

وی افزود: تبلیغات تلویزیونی، کوکان و خانواده‌های ما را  امروز دچار تزلزل و آسیب کرده است این در حالی است که تنها علت صدا و سیما برای پخش این پیام‌های تبلیغاتی این است که پول ندارند و برای نمایش تعداد بیشتری سریال و فیلم به این تبلیغات نیازمند هستند.

این کارشناس مذهبی با بیان این که با کم شدن سریال ها و برنامه های تلویزیونی هیچ مشکلی برای مردم ما پیش نمی آید، اظهار داشت: در واقع در قصه امر به معروف و نهی از منکر مردم بهترین پشتیبان هستند که می توانند از تریبون مسجد صدایشان را به مسؤولان نظام برسانند.

تعمیق سه باور برای فعالیت در مسجد

وی در بخش دیگری از سخنان خود  به بررسی و بیان سه باور برای فعالیت های پررونق در مساجد پرداخت و تصریح کرد: از آنجا که مسجد پایگاه نشر دین است برای کارآیی این مرکز سه اقدام نیاز و ضروری است.

وی اظهار داشت: امام مسجد باید پاسخگو باشد و این بدین معنا است که ۷۰ هزار مسجد نیاز به ۷۰ هزار کارشناس دین دارد و این درحالی است که امروز بسیاری از مساجد تهران امام جماعت ندارند و یک بازاری عمامه می اندازد و امام جماعت می شود.

حجت الاسلام ماندگاری ادامه داد: امام مسجد نیز برای نشر معارف دین نیاز به ابزار دارد بدین معنا که مساجد امروز نیاز به کانون، پایگاه اینترنتی، کتابخانه و بخش محصولات فرهنگی دارند.

کارشناس مذهبی رسانه ملی درادامه از راه اندازی فرهنگسراها در کشور انتقاد کرد و گفت: با راه اندازی این مراکز، مساجد تبدیل به خانه سالمندان شد و فقط پیران و سالخورده ها در مساجد حضور دارند و نشاط جوانی از مساجد گرفته شد.

وی افزود: در حال حاضر مساجد کشور ما به دو صورت زنده و نیمه جان هستند و این درحالی است که همه فعالیت های مسجد باید بر دوش خود مردم باشد و این مرکز نباید دولتی شود و مردم بهترین اداره کنندگان مساجد هستند.

انتقاد از ترویج تفکر سرمایه داری

کارشناس مذهبی رسانه ملی در ادامه تشریح الزامات نشر معارف دین در مسجد از سوی امام مسجد گفت: امام  مسجد برای نشر معارف اسلامی پول و همت می خواهد ولی این به این معنا نیست که سرمایه داران در این امر مشارکت کنند و به بهانه پول رسانی توسط تبلیغات تلویزیونی جیب های خودشان را پر پول کنند و به فرهنگ کشور آسیب برسانند.

وی ادامه داد: اگر بودجه فرهنگی اختصاص یافته به مساجد افزایش یابد، بسیاری از آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی نیز برطرف می شود چرا که احیای مساجد بودجه فراوانی می خواهد و اگر مساجد احیا شوند، انقلاب و کشور اسلامی نیز بیمه می شوند.

حجت الاسلام ماندگاری ادامه داد: مساجد امروز باید به دنبال روحانی خوب بگردند چرا که روحانی خوب برای مردم از نان شب واجب تر است و با این فعالیت های همه گیر توسط روحانی خوب در راستای مسجد محوری و روحانی محوری، ماهواره ها جمع خواهند شد.

 وی با بیان این که مسجد پایگاه تربیت هم هست، تصریح کرد: مسجد فقط پایگاه نظری احکام اسلامی نیست بلکه این مرکز پایگاه تربیت نظریه دین و عملی است و مسجد باید بخشی از زندگی بشود چرا که بعضی از نیازهای ما در خانه و بعضی در مدرسه و بعضی در مسجد تأمین می شود.

حجت الاسلام ماندگاری در ادامه با بیان این که مسجد کارگاه تربیت هم می تواند باشد، تصریح کرد: اردوهای بچه های مسجد برای تربیت ضروری است چرا که جبهه، اردوی انقلاب اسلامی بود و امروز بچه های مسجد نیاز به تمرین، تفریح و انس دارند که این نیازها در مسجد تأمین می شود.

وی افزود: مسجد باید محل کاشت تفکر، داشتن تفکر و برداشت فکری، نیروهای ارزشی کارآمد باشد واگر قرار باشد مسجد پایگاه حفظ انقلاب اسلامی هم باشد باید در این مکان دفاع منطقی از انقلاب و نقد منصفانه هم از نظام جمهوری اسلامی صورت بگیرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + 6 =