در گفتگو با کارشناسان مطرح شد ؛تقویت روحیه امیدواری، با حضور در جلسه‌های مذهبی

 

حجت الاسلام محمد هادی مشیری استاد حوزه و دانشگاه ، دبیر و عضو هیئت امناءاتاق فکر تبلیغ و مشاور خانواده

حجت الاسلام محمد هادی مشیری استاد حوزه و دانشگاه ، دبیر و عضو هیئت امناءاتاق فکر تبلیغ و مشاور خانواده

عوامل مختلفی بر سلامت دوران سالمندی تاثیرگذار است و آنچه بیشتر تاکید می‌شود جنبه‌های جسمانی است و حتی در این زمینه مطالب بیشتری بیان شده است. هنگامی که سالمندان در این برهه از زندگی‌شان قرار می‌گیرند، عواملی مانند افسردگی، تنهایی و بیماری‌های مختلفی که با آن دست به گریبان هستند، همچنین بازنشستگی و ناامیدی سبب کاهش روحیه و اختلال در سلامت روحی‌شان می‌شود و به دنبال مرهمی برای زخم‌هایشان هستند. بین عوامل متعدد موثر بر این وضعیت، عوامل دینی و توجه به اعمال مذهبی نظیر نماز و عبادت و دعا، نقش مهمی در حفظ تعادل روانی و امیدواری سالمندان دارد. به سراغ کارشناسان رفتیم و این پرسش را با آن‌ها در میان گذاشتیم که شرکت در مراسم‌ مذهبی، تا چه حد می‌تواند بر سلامت روحی سالمندان تاثیر گذار باشد. تقویت روحیه امید در سالمند
هر وقت که فرزندانم در خانه بازی می‌کردند پدرم اعتراض می‌کرد و آن‌ها را از بازی‌کردن منع می‌کرد، اما چند روز قبل که از جلسه هفتگی‌ قرآنش برگشت، به من گفت که می‌دانستی پیامبر اکرم(ص) فرموده‌‌اند باید تا هفت سالگی کودکان را آزاد بگذارید و به آن‌ها امر و نهی نکنید. هنگامی که این نکته را با یک کارشناس مذهبی درمیان گذاشتم، او هم ضمن تایید این موضوع، معقتد بود تاثیر شرکت در جلسه‌های دینی و معارف، علاوه براینکه سبب بالا‌رفتن سطح آگاهی و به‌روز‌شدن اطلاعات سالمند می‌شود، روحیه امید را در آن‌ها زنده نگه‌ می‌دارد. در ادامه، این کارشناس مذهبی نکاتی را در زمینه تاثیر معنوی شرکت در مجالس برای سالمند بازگو کرده است.
حجت‌الاسلام و المسلمین مشیری می‌گوید: حضور سالمند در جلسه‌های مذهبی سبب می‌شود آن‌ها نکات دینی و آموزشی بسیاری را فرا بگیرند؛ همان‌گونه که امام
سجاد (ع) می‌فرمایند« شرکت در جلسه‌هایی که روایت‌های ما در آن بیان شود و افراد از آن نکته‌ها و پندها را استخراج کنند، بهترین مجالس است.»
این کارشناس مذهبی می‌افزاید: مبنای دین اسلام عقلانیت است و برای فرد مومن و مسلمان، ویژگی‌هایی ذکر شده است که یکی از آن موارد معرفت‌داشتن است، شرکت در جلسه‌های مذهبی سبب می‌شود معارف دینی برای افراد سالمند بازگو شود و آن‌ها با جنبه‌های دیگری از دین آشنا شوند.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان می‌کند: احساس مفید‌بودن و بالا‌رفتن سطح علمی سالمند، یکی از دست‌آوردهایی است که سالمندان می‌توانند با حضور در مجالس مذهبی آن را کسب کنند. آن‌ها می‌توانند این آموزش را فرابگیرند و به اعضای خانواده منتقل کنند.
وی ادامه می‌دهد: این انتقال آموخته‌ها سبب می‌شود آن‌ها احساس کنند برای جامعه مفید هستند، زیرا همان‌طور که می‌دانید، حتی ما هم اگر احساس کنیم در خانواده یا جامعه مفید نیستیم، به انزوا می‌رویم.
کاهش نگرانی‌ها با شرکت در مراسم مذهبی

حجت‌الاسلام و المسلمین مشیری توضیح می‌دهد: خواندن دعا، قرآن و توسل‌کردن، سبب احساس آرامش درونی، دور‌شدن از پرخاشگری، افزایش آستانه صبر و تحمل و تقویت روحیه امیدواری می‌شود.
از طرفی بر اساس جهان‌بینی اسلامی، نماز ذکر خداوند بوده و باعث آرامش دل‌ها می‌شود و نگرش‌های موجود در
بر پا داری نماز مانند توحید و معاد نیز هر یک به نحوی در حفظ سلامت روحی و روانی و افزایش امید به زندگی و عزت نفس سالمندان مؤثر است.
این کارشناس مذهبی یکی دیگر از جنبه‌های مثبت شرکت در جلسه‌های مذهبی را ارتباط با خالق می‌داند و ادامه می‌دهد: همه ما احتیاج داریم به آرامش دست پیدا کنیم؛ باتوجه به اینکه سالمند هر روز منتظر پر‌شدن پیمانه عمرش است، شرکت در این مجالس و ارتباط با خالق، این احساس خوب را در او ایجاد می‌کند که می‌تواند از خداوند طلب بخشش کند.
نکته آخر
سالمندان باید بدانند شرکت در مجالس مذهبی فقط انجام یک فریضه فیزیکی نیست، بلکه فرصتی برای بالا‌بردن سطح دانش و معنویت فرد است که این امر با خواندن دعا و نیایش فراهم می‌شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 1 = 4