حوزه به محوری‌ترین پایگاه استنادی علوم دینی تبدیل شود

خبرگزاری فارس: حوزه به محوری‌ترین پایگاه استنادی علوم دینی تبدیل شود

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه بر تبدیل شدن حوزه به مهمترین و محوری‌ترین پایگاه استنادی علم در عرصه نشریات دینی تاکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی عماد شنبه شب در پنجمین گردهمایی مدیران مسئول و سردبیران نشریات علمی حوزوی که در سالن همایش‌های نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها برگزار شد، اظهار کرد: حوزویان که جزو فرهیختگان علمی کشور محسوب می‌شوند می‌دانند هرگونه حرکت علمی و پژوهشی باید بر اساس برنامه‌ریزی مدون صورت بگیرد.

وی افزود: ۱۰ سال پیش تعداد نشریات علمی حوزوی بسیار اندک بود ولی امروزه تغییرات زیادی حاصل شده و تعداد آنها دو رقمی شده است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه فرصتی عظیم در مقابل طلاب و حوزویان قرار دارد، گفت: جهان معاصر ضرورت‌ها را دریافته و نیازمند مطالبی است که حوزه‌ها ارائه می‌کنند بنابراین در این شرایط باید با نظمی منطقی و همکاری‌های نزدیک، تقسیم کاری مناسب میان حوزویان صورت بگیرد.

وی ادامه داد: خانه نشریات حوزوی به مدت دو سال فعال است و امیدواریم این نهاد برآمده از نشریات حوزوی با حمایت همه مسئولان و مدیران بتواند به وظایف خود به درستی عمل کند.

عماد با تاکید بر تدوین سند جامع نشریات حوزوی به منظور فعالیت بهتر آنها خاطرنشان کرد: لازم است دست‌اندرکاران نشریات حوزوی در این زمینه پیشگام شوند که برگزاری چنین جلساتی گامی در همین راستا محسوب می‌شود.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به ظرفیت ارائه زیرساخت‌های لازم برای تدوین سند نشریات حوزوی از سوی ستاد پژوهش‌های حوزه علمیه گفت: ایجاد نظمی مدون به منظور هدف‌گذاری و ارائه کیفیت مناسبت در ارائه نشریات پس از تدوین سند مزبور ممکن خواهد بود.

وی ادامه داد: لازم است نویسندگان مقالات پژوهشی حوزوی و طلاب صاحب‌نظر برای تدوین چنین سندی با یکدیگر همکاری کنند و در این میان از ظرفیت‌ها و پیشنهادات حوزه‌های علمیه بزرگ کشور نیز بهره ببرند.

عماد خواستار ایجاد نظامی جامع و مشخص به منظور حمایت از نشریات حوزوی شد و افزود: نظام، حوزه و بزرگان ما باید پشتیبانی لازم در این عرصه را داشته باشند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با تاکید بر تبدیل شدن حوزه به مهمترین و محوری‌ترین پایگاه استنادی علم در عرصه نشریات دینی گفت: در این میان همه نهادهای دست‌اندرکار باید حمایت کنند و تقسیم کار برای ایجاد نظمی حمایتی و مشخص کردن ضرورت‌ها صورت بگیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به کند بودن حرکت علمی نشریات حوزوی در ارائه مقالاتی با گستره جهانی اشاره کرد و افزود: در سال ۲۰۱۳ حتی یک مقاله علمی دینی در ISI ثبت نشده است بنابراین باید مدلی را طراحی کنیم که بتوانیم در قالب آن مطالب علمی خود را به گوش جهانیان برسانیم.

عماد خواستار پیدا کردن زبانی مناسب به منظور گفت‌وگو با جهان معاصر از سوی نشریات حوزوی شد و عنوان داشت: برای اینکه بتوانیم از وضعیت موجود خارج شویم این کار ضروری است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: در حال حاضر وضعیت موجود تولید دانش در بخش عرضه علوم انسانی در داخل کشور ناچیز است و هشدارهای رهبر معظم انقلاب هم ناظر به همین مشکل بوده است.

وی گفت: یکی از معضلات کنونی این است که ستاد فناوری‌های نرم کشور همچنان غیرفعال است در حالیکه حوزه‌ها و علوم انسانی می‌توانند بیشترین نقش را در پیشبرد اهداف آن داشته باشند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 2 = 11